کد خبر 10459
۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵

قادری مطرح کرد

دلایل گران شدن دلار/ تورم و اغتشاشات عامل افزایش قیمت ارز

دلایل گران شدن دلار/ تورم و اغتشاشات عامل افزایش قیمت ارز

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید مسئولان بانک مرکزی عملکرد بهتر و فعالانه‌تری برای کنترل بازار ارز داشته باشند، گفت: عواملی همچون تورم، افزایش تقاضای سفته بازی ناشی از ناآرامی‌ها و همچنین موضع‌گیری‌های کشورهای غربی تحت تاثیر اغتشاشات باعث افزایش قیمت دلار شده است.

به گزارش نمایندگان ما، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره علت افزایش قیمت ارز در کشور گفت: افزایش نرخ دلار تحت تاثیر چند عامل است؛ کشور در طول یکی دو سال گذشته با تورم مواجه بوده که این تورم خودش را در قیمت دلار تخلیه می‌کند. به عبارت دقیق‌تر وقتی تورم داخلی بیشتر از تورم خارجی باشد و اثر تورم مازاد روی دلار تخلیه نشود، قیمت دلار حالت فنر فشرده پیدا می‌کند که با کوچکترین فشاری، آزاد شده و قیمت ارز بالا می‌رود.

وی عامل دیگر در افزایش قیمت دلار را زیاد شدن تقاضای سفته‌بازی دانست و گفت: در ناآرامی‌ها تقاضا برای سفته‌بازی ارز بالا می‌رود؛ قرارداد چینی‌ها با کشورهای عربی و اظهارنظرشان درباره جزایر سه گانه باعث ایجاد نگرانی در بین فعالان اقتصادی شد که نکند در رابطه ایران و با چین مشکلاتی به وجود آید و عملا صادرات و واردات ما با چین تحت شعاع قرار ‌گیرد.

این نماینده مجلس عامل دیگر در افزایش قیمت دلار را موضع‌گیری‌های کشورهای غربی علیه ایران آن هم به بهانه های مختلف بیان کرد و افزود: فشار کشورهای غربی به ایران تاثیر روانی در بازار ارز می‌گذارد؛ موضع‌گیری‌های کشورهای غربی تحت تاثیر اغتشاشات است.

قادری درباره اقدامات بانک مرکزی گفت: در این شرایط باید ضمن تزریق ارز بیشتری در بازار، امکان و فرصتی برای جذب نقدینگی فراهم شود؛ باید با اتخاذ روش‌ها و شیوه هایی به مردم اطمینان داده شود که قدرت خرید آنها حفظ می شود. همچنین باید با دلالان و واسطه گران که بازار را به التهاب می کشاند، برخورد جدی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه باید خرید و فروش ارز بلافاصله در یک سیستم ثبت شود، افزود: ان شاءالله با تصویب و قانونی شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه، خرید و فروش های ارزی به سازمان مالیاتی منعکس شود تا در هر سال ما به التفاوت  قیمت ارز تحت عنوان مالیات گرفته شود. در این صورت دیگر افراد دارایی شان را در قالب ارز نگهداری نمی‌کنند.

انتهای پیام

کد خبر 10459

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =