کد خبر 11060
۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹

رضا خواه:

دولت در لایحه بودجه به زندگی و معیشت مردم توجه کرده است

پیش بینی ۶۹ هزار میلیارد تومان برای یارائه دارو و توجه به پزشک خانواده و نظام ارجاع
دولت در لایحه بودجه به زندگی و معیشت مردم توجه کرده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه به زندگی و معیشت مردم توجه کرده است، گفت: دولت تلاش کرده که ۴ سرفصل را مورد توجه قرار دهد که یکی مسئله خودرو بوده و ۲ میلیارد دلار برای واردات در کنار حمایت هایی که از تولید انجام شده پیش بینی کرد

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲ بهمن ماه) و در موافقت با کلیات لایحه بوجه ۱۴۰۲ گفت: برخی نمایندگان در مخالفت با بودجه نکاتی را مطرح کردند که در بودجه قابل اصلاح نیست و به عنوان مثال موضوع ناترازی گاز که سوال اینجانب از وزیر نفت بود و در دستور کار مجلس نیز قرار دارد، مطرح شده که در بودجه سالانه نمی توان آن را حل کرد و باید به این فکر کرد که آیا بودجه می تواند مشکلات کشور و مردم را با توجه به محدودیت ها، تحریم ها و فشارهای بین المللی حل کند.

وی ادامه داد: دولت تلاش کرده که ۴ سرفصل را مورد توجه قرار دهد که یکی مسئله خودرو بوده و ۲ میلیارد دلار برای واردات در کنار حمایت هایی که از تولید انجام شده پیش بینی کرد. هچنین به مسئله مسکن توجه شده و حمایت هایی برای واگذاری زمین و تسهیلات ساخت مسکن در بودجه دیده شده است. رسیدگی به معیشت، توزیع کالاهای اساسی با قیمت مناسب برای عموم مردم از جمله موضوعاتی است که دولت مورد توجه قرار داده است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: همچنین موضوع مهمی که در لایحه بودجه مورد توجه دولت قرار گرفته، موضوع سلامت بوده و عدالت در ارائه خدمات سلامت در بودجه پیش بینی شده، به گونه ای که در حال حاضر ۳ دهک پایین جامعه خدمات درمانی را به صورت رایگان دریافت می کنند، بنابراین دولت تلاش کرده که زندگی و معیشت مردم را مورد توجه قرار دهد، در حالی که فشارهای بین المللی وارده به کشور زیاد بوده و رویکرد دولت این بوده که مردم با مشکل مواجه نشوند.

رضاخواه با اشاره به برخی از رویکردهای اصلی که دولت در بودجه مورد توجه قرار داد، گفت: البته ممکن است ایراداتی به بودجه وارد باشد و باید دید که توان دولت چه بوده و چه چیزی را ارائه کرده است؛ در موضوع معیشت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی برای مردم در نظر گرفته است و مفهوم این موضوع این است که دولت در شرایط فعلی به فکر تامین منافع مردم است و همچنین ۱۰۴ هزار میلیارد تومان یارانه برای نان در نظر گرفته شده، همچنین مجوز داده که یارانه نان افراد پردرآمد حذف شود و دولت علاوه بر اینکه به دنبال تامین معیشت نیازمندان است، به دنبال ایجاد عدالت نیز است. رشد متوسط ۲۰ درصدی ضریب حقوق در حکم کارگزینی و تعیین حداقل حکم کارکنان به میزان ۷ میلیون تومان و معافیت مالیاتی حقوق تا سقف ۷ میلیون، کاهش تعرفه گمرکی نهاده های دامی و کالاهای اساسی از ۴ درصد به یک درصد و پیش بینی واردات ۲ میلیارد دلاری خودرو از جمله مواردی است که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ قرار گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: می طلبد دولت ۲ میلیارد دلاری که برای واردات خودرو پیش بینی شده را برای خرید خودروهای عمومی از جمله تاکسی ها اختصاص دهد و اگر خودروهای وارداتی برای خدمات عمومی استفاده شود، رضایت مندی بیشتری را در پی خواهد داشت؛ کاهش ۷ درصدی مالیات در حوزه تولید در لایحه پیش بینی شده و مالیات نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است، اما دولت در حال تلاش است که مالیات اخذ شده از واحدهای تولیدی را کاهش دهد. اختصاص ۳۱ هزار میلیارد تومان با اشتغال هر استان نیز از جمله اقدامات موثر دولت در لایحه بودجه بوده و دولت از اشتغال و تولید حمایت کرده است.

وی ادامه داد: در حوزه سلامت پیش بینی ۱۰ درصد منابع حاصل از هدفمندی معادل ۶۹ هزار میلیارد تومان برای یارائه دارو، اجرای کامل پزشک خانواده و نظام ارجاع، استمرار برنامه نسخه نویسی الکترونیک و همچنین دولت در حوزه زنان و خانواده رویکرد درستی داشته و در حوزه مسکن، راه، حمل و نقل و سایر حوزه ها دولت تلاش کرده که به فعالان اقتصادی کمک کند و می طلبد با حمایت از این لایحه دولت را در رفع مشکلات اقتصادی کشور کمک کنیم.

انتهای پیام

کد خبر 11060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =