کد خبر 11089
۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹

قالیباف در دیدار با رییس پارلمان‌ روسیه تاکید کرد

استفاده حداکثری از فرصت‌های اقتصادی، تجاری و ترانزیتی/ تسریع در اجرای قرارداد ۲۵ ساله ایران و روسیه

استفاده حداکثری از فرصت‌های اقتصادی، تجاری و ترانزیتی/ تسریع در اجرای قرارداد ۲۵ ساله ایران و روسیه

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با همتای روسی خود بر استفاده حداکثری از فرصت‌های اقتصادی، تجاری و ترانزیتی بین دو کشور تأکید کرد، در این نشست همچنین رئیس دومای دولتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه گفت: در زمینه پارلمانی می‌توانیم سهم بزرگی برای توسعه روابط داشته باشیم.

به گزارش نمایندگان ما، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با ویاچسلاو والودین رئیس دومای دولتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه که امروز (دوشنبه ۳ بهمن ماه) در حاشیه سومین نشست کمیسیون عالی مشترک همکاری‌های پارلمانی مجلس شورای اسلامی و دومای دولتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه برگزار شد، گفت: بسیار خرسندیم که دوران شیوع ویروس کرونا تمام شده و می‌توانیم سومین کمیسیون عالی مشترک دو پارلمان را در تهران تشکیل دهیم. هرچند بین برگزاری نشست دوم تا سوم زمان بسیاری گذشت، اما در این مدت اتفاقات مهمی در جهان و منطقه رخ داده است، این اتفاقات سبب شد در سال‌های اخیر شاهد افزایش ارتباطات در بخش‌های مختلف بین فدراسیون روسیه و ایران باشیم.

وی در ادامه اظهار کرد: کمیسیون عالی مشترک زمانی در حال برگزاری است که هر دو طرف به درک مشترکی از حساسیت‌ها و همکاری‌ها رسیده‌اند و امیدواریم روابط پارلمان‌ها در سال ۲۰۲۳ با شتاب بیشتری در عرصه سیاسی و اقتصادی و همچنین سایر همکاری‌های راهبردی مسیر خود را پیدا کند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به ضرورت توجه به فرصت‌ها افزود: پس از ورود به هر پدیده و اتفاقی، فرصت‌ها و تهدیدهایی به وجود می‌آید و درست این است که مسئولان دو کشور، پارلمان‌ها، دولت‌ها و ملت‌ها بتوانند به نوعی عمل کنند که حداکثر استفاده از فرصت‌ها شود و تهدیدها نیز به فرصت تبدیل شود، در غیر این صورت فرصت‌ها را از دست می‌دهیم و همچنین فرصت‌ها به تهدید تبدیل خواهند شد.

قالیباف تصریح کرد: مسئولان ما در جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه می‌دانند که در روابط دو و چندجانبه و موضوعات ملی و منطقه‌ای در نقطه‌ای مهم قرار گرفته‌ایم و زمان مهمترین عنصر در این تصمیم گیری است.

وی ادامه داد: ما باید نگاهمان به آینده باشد و توافق راهبردی ایران و روسیه باید مورد قرار گیرد. ما باید قرارداد ۲۵ ساله را در سریع‌ترین زمان ممکن اجرایی کنیم.

والودین: در زمینه پارلمانی می‌توانیم سهم بزرگی برای توسعه روابط داشته باشیم

در ادامه این دیدار ویاچسلاو والودین ضمن تشکر از دعوت رئیس مجلس ایران و دیدار و گفت‌وگوهای حضوری پس از به پایان رسیدن دوران کرونا گفت: روابط ایران و روسیه، مسیر توسعه مثبتی را پیدا کرده و روابط روسای دو کشور نیز نشان از روابط خوب دوجانبه دارد. ما در سطح پارلمان روسیه از همه تلاش های خود برای اجرای تصمیمات اتخاذ شده در کمیسیون عالی مشترک استفاده خواهیم کرد، همچنین در زمینه پارلمانی می‌توانیم سهم بزرگی را برای توسعه روابط داشته باشیم.

رئیس دومای دولتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه افزود: امیدواریم در این کمیسیون مشترک به نتایجی دست یابیم که منافع دو کشور را تأمین کند، در این کمیسیون مشترک مسائل مختلف در زمینه‌های اقتصادی و تجاری مطرح خواهد شد.

وی یادآور شد: با توجه به توسعه روابط پارلمانی ایران و روسیه به دنبال یافتن ساختارهای جدید توسعه و تعمیق روابط هستیم.

این مقام بلندپایه روسی به قرارداد ۲۵ ساله ایران و روسیه اشاره کرد و گفت:  این قرارداد تنها شامل روابط جدید نیست، بلکه بنایی را برای توسعه روابط ایجاد خواهد کرد.

رئیس دومای روسیه ضمن اشاره به نقش دکتر قالیباف در عقد قرارداد ۲۵ ساله و ارائه پیش‌نویس آن در سفر ایشان به مسکو به مقامات روسی اظهار کرد: امیدوارم در آینده نزدیک این قرارداد مورد بررسی روسای دولت‌های دو کشور قرار گیرد. این قرارداد تنها یک قرارداد راهبردی نیست، بلکه بنایی برای توسعه همکاری‌ها در تمام زمینه‌هاست و همچنین بنای جدیدی برای همکاری هر چه بیشتر دو کشور خواهد بود.

وی تأکید کرد: ما به خوبی آگاهیم که باید همه تلاش خود را به کار ببندیم تا معماری جدیدی در برابر جهان ایجاد کنیم و این به اراده دو کشور بستگی دارد. ایران و روسیه قطعاً از مفهوم معماری جهانی چندقطبی حمایت می‌کنند.

ویاچسلاو والودین با اشاره به تهدیدها و چالش‌های پیش روی دو کشور گفت: ایران و روسیه مدت طولانی با تحریم‌ها و چالش‌ها مواجه هستند که این تهدیدات مانع توسعه روابط ما نمی‌شود، در واقع هدف اصلی تحریم ها حفظ هژمونی ایالات متحده در جهان است، اما ما از حاکمیت ملی خود دفاع می‌کنیم و سرنوشت خود را خودمان تعیین می‌کنیم. ما از سنت‌ها، ادبیات و زبان خود حمایت می‌کنیم و حامی سیاست مستقل کشورها هستیم.

رئیس دومای روسیه تصریح کرد: آنها به دخالت در دیگر کشورها عادت کرده‌اند و می‌خواهند از همه منابع جهان برای افزایش ثروت خود استفاده کنند. البته ایالات متحده در حال حاضر آسیب دیده، اما اتحادیه اروپا سیاست‌های آمریکا را دنبال می‌کند، رهبران اروپا بالاجبار باید انرژی و گاز مورد نیاز خود را از بازارهای غیر روسیه و با قیمت‌های بیشتر از قبل تهیه کنند که این برای آنها بسیار سخت است.

وی یادآور شد: آمریکا حامل‌های انرژی را برای اروپا تأمین می‌کند، اما اروپایی‌ها باید نفت و گاز را ۴ برابر گرانتر از قیمتی که خود ایالات متحده استفاده می‌کند، تهیه کنند و این سبب شده تا بسیاری از کارخانجات تولیدی اروپایی بسته و به کشورهای دیگر منتقل شود.

ویاچسلاو والودین تصریح کرد: روابط ایران و روسیه باید بر مبنای اصول احترام متقابل، همکاری و تقویت روابط دوجانبه باشد و قطعاً هر آنچه اتفاق خواهد افتاد، تامین کننده منافع ملی و به نفع مردم دو کشور خواهد بود.

انتهای پیام

کد خبر 11089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =