کد خبر 11494
۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵

نظری خانقاه:

گفتاردرمانی مشکلات میراث فرهنگی را حل نمی‌کند

گفتاردرمانی مشکلات میراث فرهنگی را حل نمی‌کند

سخنگوی فراکسیون گردشگری مجلس ضمن انتقاد از عملکرد وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم، از جمع شدن ۷۲ امضاء در راستای درخواست استیضاح عزت الله ضرغامی خبر داد.

به گزارش نمایندگان ما، سیدغنی نظری خانقاه سخنگوی فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم، گفت: با توجه به رصد فعالیت های این وزارتخانه و نارضایتی اکثریت افراد فعال در این عرصه، عملا شاهد رهاشدگی برنامه ها و عدم تناسب برنامه های وزارتخانه با قانون برنامه ششم توسعه و قوانین بالادستی در مورد احیای آثار تاریخی، تعیین تکلیف حریم های تاریخی، عدم پاسخگویی مناسب و غیره هستیم.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه چهار درخواست استیضاح از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطرح است که مجموعا ۷۲ نماینده آنها را امضاء کرده اند، اظهار کرد: متاسفانه آنچه مربوط به شرایط و ضوابط حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، عملیاتی نمی شود و شاهد نارضایتی هستیم.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری های مربوط به زیرساخت ها عموما در مراکز استان ها و همچنین در مکان های برخودار انجام می شود و عملا مکان های بکر گردشگری را تبدیل به محل تفریح سالم برای خانواده ها نمی کنند، ادامه داد: در واقع عده ای که ارتباط دارند، از اعتبارات استفاده می کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با انتقاد از اینکه حوزه صنایع دستی کشورمان علی رغم وجود ظرفیت ها مورد بی توجهی قرار گرفته و عملا رها شده است، افزود: به عنوان مثال عرصه تولید محصول فرش ایرانی که زمانی برند جهانی بود، امروز شاهد افول و عقب ماندگی شده است.

نظری خانقاه با بیان اینکه موضوع بیمه صنایع دستی همچنان بلاتکلیف مانده و این در حالیست که سازمان بیمه تامین اجتماعی با همراهی قوه مقننه با اصلاح ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی مشکلات مربوط به این افراد را حل کرد، تصریح کرد: این مهم در حالیست که اراده ای در وزارتخانه مذکور برای حل مشکلات مربوط به فعالان در این عرصه وجود ندارد.

سخنگوی فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه های مختلف که به طور مستمر در کشور برگزار می شود، هیچ نتیجه مطلوبی در پی ندارد، گفت: همزمان با وقوع زلزله در منطقه خوی، شاهد برگزاری نمایشگاه در تهران بودیم که صرفا موجب شد میلیاردها تومان هزینه شود اما نتیجه ای حاصل نشود.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه از ظرفیت جذب گردشگر بین المللی، توریست درمانی، طبیعت گردی و غیره غافل هستیم، اظهار کرد: به عنوان مثال در استان اردبیل ظرفیت های زیادی وجود دارد اما به دلیل رفیق بازی ها و مدیریت های جناحی پیشرفت نداشته است.

وی در خصوص نحوه انتصابات در عرصه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی،   ادامه داد: متاسفانه افراد غیرمرتبط در جایگاه ها منصوب می شوند و افراد نادیده گرفته می شوند زیرا صرفا یک نفر نورچشمی شخصی بوده و باید منصوب شود؛ به عنوان مثال در استان اردبیل از مجموعه نوسازی مدارس مدیرکل منصوب کرده اند و در دیگر مناطق دیگر کشور نیز وضعیت بدتر است. بدون شک می توان اذعان کرد وزارتخانه ای که برای نیروهای خودش ارزشی قائل نیست، نباید انتظار داشته باشد نیروهایش شبانه روزی فعالیت کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به دیگر محورهای درخواست استیضاح کنندگان، افزود: چندین هزار میلیارد تومان پول بی زبان بیت المال به حساب وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی واریز می شود در حالی که می توان برخی از موضوعات را با وزارت ارشاد ادغام کرد زیرا اکثر ماموریت ها و فعالیت هایشان همپوشانی داشته و یکسان است.

نظری خانقاه در این زمینه، تصریح کرد: این مهم در حالیست که در گذشته مجموعه ای زیر نظر وزارت ارشاد قرار داشت و ۳ هزار میلیاردتومان پول نیز برایش هزینه نمیشد؛ در واقع اکثر هزینه های مربوط به حوزه جاری بوده که موجب بروز نارضایتی شده است.

سخنگوی فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی از عدم تعامل مسئولان این وزارتخانه با نمایندگان قوه مقننه انتقاد کرد و افزود: این مهم در حالیست که بسیاری از دستگاه ها با تعامل از طریق مجلس، مشکلاتشان را حل می کنند. می توان یادآور شد در مورد موضوع حریم آثار باستانی و تاریخی باید تعیین تکلیف شود که نیاز به کاوش وجود دارد یا اگر نیازی نیست حریم آزاد شود؛ اینکه منطقه ای ۵۰ سال معطل بماند و سرمایه گذاری و ساخت و ساز نشود به بهانه اینکه حریم وجود دارد امری غیرمنطقه ای است.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی افزود: به عنوان مثال در منطقه خلخال و کوثر مسجدی تاریخی مربوط به دوره قاجاریه وجود دارد اما اجازه بازسازی آن را ندادند و اکنون تخریب شده که بیانگر دوگانگی در مواجه با موضوعات است.

وی با اشاره به اینکه وقتی موضوع استیضاح وزیری مطرح می شود، افراد متعددی تلاش به واسطه گری می کنند، ادامه داد: به عنوان مثال با توجه به مشکلات حوزه بهداشت، افراد لابی کردند و تعداد امضاء ها کاهش یافته است. بنابراین توصیه می شود افرادی که اعتقاد به مشکلات کنونی ندارند اقدام به امضاء درخواست استیضاح نکنند و همچنین خدایی ناکرده امضاء نکنند که صرفا برای منطقه شان امکانات بگیرند زیرا امری نادرست بوده و برخلاف رفتار صادقانه نمایندگی است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اعتقاد دارد طرح استیضاح وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و بررسی آن از سوی نمایندگان، حتما رای خواهد آورد.

نظری خانقاه تاکید کرد: با گفتار درمانی، توئیت زدن و انجام اقدامات نمایشی نمی توان مشکلات را حل کرد زیرا مردم و نمایندگان انتظار اقدامات اساسی دارند. در این میان نباید فراموش کرد در این عرصه شاهد اطلاع رسانی ضدونقیض هستیم که موجب وارد شدن شوک به بدنه فعالان این حوزه می شود.

سخنگوی فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین باید یادآور شد به انجمن دوستداران میراث فرهنگی نیز بهاء داده نمی شود و این در حالیست که آنها می توانند کمک حال مناسبی باشند؛ دولت نمی تواند همه کارها را خودش انجام دهد لذا باید از ظرفیت نهادهای غیردولتی نیز بهره گرفته شود.

انتهای پیام

کد خبر 11494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =