کد خبر 11813
۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷

حسینی:

چرا نماینده دولت به گونه‌ای صحبت می‌کند که واقعیت را مغلوب کند/ ما نمی‌گوییم بودجه ۱۴۰۱ چطور از سوی دولت دور زده شد.

چرا نماینده دولت به گونه‌ای صحبت می‌کند که واقعیت را مغلوب کند/ ما نمی‌گوییم بودجه ۱۴۰۱ چطور از سوی دولت دور زده شد.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور در واکنش به اظهارات نماینده دولت درخصوص کاهش درآمد ۴۲ هزار میلیارد تومانی قوه مجریه گفت: چنین صحبتی بارها مطرح شده که اساساً غلط و غیرکارشناسی است، زیرا تعیین سود بازرگانی مطابق قانون در اختیار دولت قرار دارد.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، سید شمس الدین حسینی در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه ۱۰ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی پیشنهاد مجتبی توانگر نماینده مردم تهران درخصوص بخش درآمدی بند (ن) تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور ارجاعی از کمیسیون تلفیق گفت: متن پیشنهادی با متن کمیسیون تلفیق تطابق داده شد و مشخص شد با یکدیگر سازگار هستند، لذا ما به عنوان کمیسیون با آن موافقیم.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور با اشاره به اظهارات نماینده دولت درخصوص این پیشنهاد اظهار کرد: چندین بار است که بحث هایی مطرح شده که دارای انعکاس رسانه ای است، اما از نظر ما اشکالی ندارد و به آن اعتراضی نمی کنیم؛ نمی گوییم بودجه ای که پارسال تصویب شد چطور از سوی دولت دور زده و کسری بودجه خارج از چارچوب قانون تامین شد. چنین مسائلی را پشت تریبون بیان نمی کنیم که شما چیزی را می نویسید و چیز دیگری را اعمال می کنید.

وی در این راستا ادامه داد: چرا به گونه ای صحبت می کنید که واقعیت را مغلوب کنید؛ ما کی گفته ایم دولت اجازه ندارد سود بازرگانی را تغییر دهد؟ اگر در متن پیشنهادی گفته شده بود حقوق ورودی یک درصد باشد، حق با دولت بود، اما باید یادآور شد دولت حقوقدان و قانوندان دارد و مردم نیز چنین مسائلی را به خوبی متوجه می شوند.

نماینده مردمه تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس یازدهم تصریح کرد: دو مولفه حقوق ورودی و گمرکی در اینجا مطرح است، حقوق ورودی عبارت است از حقوق گمرکی به علاوه سود بازرگانی، که حقوق گمرکی در اختیار مجلس است و آن به ۴ درصد تثبیت شده است، اما سود بازرگانی در اختیار دولت است. مجلس به دولت اختیار می دهد، اما شما به خاطر اینکه نمی توانید در درون دولت تفاهم کنید، می گویید این اختیار را به ما ندهید! این اظهارات تعجب آور است.

حسینی افزود: در اواسط سال گفته شد که حقوق گمرکی یکسری از کالاها از ۴ به ۱ درصد تغییر کند؛ چرا دو ماه گذشته آن را از ۱ درصد به ۴ درصد تغییر دادید؟ شما مگر قبول ندارید قانونگذار و سیاستگذار باید شرایط مطمئنی را برای تولید ایجاد کند، لذا نمی شود یک یا دو ماه ۴ درصد در نظر گرفته شود و یک یا دو ماه دیگر ۱ درصد؛ ما به قانون دوفوریتی که شما پیشنهاد دادید پایبند هستیم.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور اظهار کرد: دولت نمی خواهد حقوق ورودی کم شود، اما می تواند سود بازرگانی را تعیین کند، بنابراین اینکه می گویند درآمد دولت کاهش می یابد، حرفی غلط و غیرکارشناسی است، لذا تذکر می دهم دیگر این صحبت را تکرار نکنید. مگر دولت اختیار ندارد که سود بازرگانی را بالا ببرد؟ ما به شما این اختیار را می دهیم که حقوق گمرکی یک درصد باشد، اما حقوق بازرگانی در اختیار شما است و می توانید آن را تغییر دهید.

در ابتدا افقهی نماینده دولت درخصوص متن پیشنهادی توانگر گفت: این حکم در راستای تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای حمایت از تولیدات دانش بنیان و جلوگیری از خام فروشی است، اما ۲ الی ۳ مشکل فنی دارد؛ ما دیشب در کمیسیون تلفیق توافق کردم، اما بخش قابل توجهی از آن سهواً یا به دلایل دیگر اعمال نشده است که مربوط به بخش ورودی مواد اولیه و واسطه ای است.

وی تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد واردات ما مربوط به مواد اولیه و واسطه ای است، لذا سال گذشته به دلیل تغییر ریل و تسهیل نرخ ورودی، دولت درخواست کرد حقوق ورودی از ۴ به ۱ تغییر کند، زیرا تخمین زده می شد با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم ایجاد شود؛ اکنون که نرخ ETS تثبیت شده، از سال ۱۴۰۲ حقوق ورودی مواد اولیه و واسطه ای از ۱ به ۴ باز می‌گردد که با استناد به قانون مادر حقوق گمرک است.

نماینده دولت در ادامه افزود: با توجه به متن پیشنهادی اگر بند مربوط به حقوق مواد اولیه مجدداً از ۴ به ۱ بازگردد، دولت با چالش کاهش درآمدی حدود ۴۲ همت مواجه خواهد شد و اگر ۴۲ هزار میلیارد تومان از درآمد دولت در سال ۱۴۰۲ کاهش یابد، دچار مشکل خواهیم شد.

افقهی گفت: توافق ما بر این مبنا بود که بخش درآمدی که حکمی مترقی و برای جلوگیری از خام فروشی است، مورد توجه قرار گیرد، اما اکنون مشاهده می شود که در این پیشنهاد بحث تفکیک مواد خام و نیمه خام ذکر نشده و نباید فراموش کرد که آیین نامه ها نیز باید توسط دولت تنظیم شود، همچنین با توجه به ایرادات فنی در این متن می توان گفت باید به بخش دانش بنیان ها و وضع عوارض نیز توجه می شد.

در ادامه حسن همتی در تذکری شفاهی به مسئولان اجرایی گفت: کنکور دانش آموزان مشکل جدی را برای کشور ایجاد کرده است، در این میان بحث معدل که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی عملیاتی شده، عده ای از جوانان را دچار مشکل کرده که آنها درخواست رسیدگی مجدد را دارند.

کد خبر 11813

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =