کد خبر 12360
۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵

قادری در گفتگو با نمایندگان ما:

اقدامات انجام شده برای تحقق تولید دانش‌بنیان کافی نیست

اقدامات انجام شده برای تحقق تولید دانش‌بنیان کافی نیست

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: برای تحقق تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین اقدامات مهمی انجام شده است اما کافی نیست و مجلس و دولت باید این موضوع را برای افزایش توان رقابت تکنولوژی با کشورهای پیشرفته پی‌گیری کنند.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با نمایندگان ما تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را مهمترین اقدام مجلس در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و گفت: در راستای اجرای این قانون حرکت‌های بسیار خوبی را از طرف شرکت‌های دانش‌بنیان شاهد بودیم.

وی افزود: تصویب این قانون شروع بسیار خوبی برای تحقق شعار سال بود که از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: شکاف تکنولوژی که بین کشورمان با کشورهای پیشرفته وجود دارد، ایجاب می‌کند که از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین حمایت شود و به سمت تولید دانش‌بنیان حرکت کنیم.  

قادری با بیان اینکه هر تولیدی نمی‌تواند مشکلات کشور را حل کند. ما نباید صرفا صادرکننده محصولات خام باشیم. باید به سمتی حرکت کنیم که از صادرات محصولات خام فاصله بگیریم و در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی صاحب جایگاه باشیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: اگرچه اقدامات خوبی در راستای تحقق شعار سال انجام شده اما کافی نیست. باید این را به عنوان نقطه شروع تلقی کنیم و در سال‌های آتی همین مسیر دنبال شود.

قادری افزود: در موضوع اشتغال کارهایی توسط دستگاه‌های مختلف انجام شد از منابع ماده تبصره ۱۶ و تبصره ۱۸ مبالغی اختصاص داده شد که به دلیل محدودیت‌های مالی اجرایی نشد و نتوانستیم از ظرفیت تسهیلات بانکی در این زمینه استفاده کنیم.

وی ادامه داد که شاید نیاز باشد که منابع از طریق بورس تخصیص یابد که منطقی ترین شکل تخصیص منابع این است که نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم.

نماینده مردم شیراز گفت: هرچند حرکت‌ها و اقداماتی برای تحقق شعار سال و تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین صورت گرفته اما قابل دفاع نیست. باید سرعت این اقدامات و تلاش‌ها بیشتر باشد تا مشکل اشتغال کشور حل شود.

وی با تصریح اینکه تورم در کشور بالاست، اضافه کرد: در کنار تورم رکود را داریم و راه کنترل تورم و رکود همزمان، ایجاد اشتغال و افزایش تولید است. اشتغالزایی و افرایش درآمد شرایط اقتصادی سخت را برای خانواده‌ها قابل تحمل می‌کند.

وی با بیان اینکه باید ظرفیت‌های دولت برای تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین فعال شود، ادامه داد: دولت باید از بخش غیردولتی در این زمینه حمایت کند تا بستر و زمینه و سازوکار تولید دانش‌بنیان فراهم شود.  

وی تصریح کرد که نیاز است طرح تامین مالی تولید زیرساخت‌ها را که در کمیسیون ویژه جهش تولید تقریباً نهایی شده‌است سریع بارگزاری کنیم که در مجلس هم مطرح شود و گره‌گشایی کند. ضمن اینکه در برنامه هفتم توسعه باید این موضوع را در نظر داشته باشیم و مجلس نیز در کنار قانونگذاری در این راستا با نقش نظارتی خود برای تحقق شعار سال حرکت کند.

انتهای پیام

کد خبر 12360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =