کد خبر 12092
۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷

عصر سه شنبه برگزار شد

اختتامیه نمایشگاه گزیده‌ای از دستاوردهای جهاد دانشگاهی

اختتامیه نمایشگاه گزیده‌ای از دستاوردهای جهاد دانشگاهی

نمایشگاه «گزیده‌ای از دستاوردهای شاخص جهاد دانشگاهی» که با شعار جهاد دانشگاهی؛ الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت دانش‌بنیان در محل نمایشگاه‌های مجلس برگزار شده بود، عصر روز سه‌شنبه به کار خود پایان داد.

به گزارش نمایندگان ما، این نمایشگاه  که به منظور معرفی گزیده‌ای از دستاوردهای شاخص حوزه‌های پژوهش و فناوری، آموزش و کارآفرینی تجاری‌ سازی و اقتصاد دانش‌بنیان و فرهنگی جهاد دانشگاهی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی برپا شده بود،  پس از چهار  روز، همزمان با پایان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ توسط نمایندگان، به کار خود پایان داد.

منصورعلی زارعی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در بازدید از این نمایشگاه گفت که جهاد دانشگاهی در حوزه امنیت غذایی می‌تواند فعالیت‌های خوبی انجام دهد تا یکی از قطب های انجام این کار باشد.

وی افزود: مجلس جهاد دانشگاهی را به عنوان مرکز پژوهشی دارای سابقه به طور کامل می شناسد.

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در ارزیابی از دستاوردهای جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی گام های موثری برای پیشرفت کشور و توسعه علم و دانش و آسایش مردم برداشته و همه این اقدامات نویدبخش موفقیت‌های بیشتر برای کشور خواهد بود.

این نماینده مردم تهران گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی که برآمده از انقلاب اسلامی است، در جهت خودکفایی علمی و نزدیک کردن دستاوردهای دانشگاه به نیازهای واقعی کشور در حوزه‌های فناوری و صنعت گام برداشته است.

عباس جهانگیرزاده، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هم پس از بازدید از این نمایشگاه گفت: حوزه بهره برداری از گونه های مختلف گیاهان دارویی فرصت بسیار خوبی است که جهاد دانشگاهی می تواند از این فرصت در جهت اشتغالزایی و توسعه بیشتر کشور استفاده کند.

نماینده مردم پارس آباد عنوان کرد: با توجه به دستاوردهای ارائه شده در این نمایشگاه جهاد دانشگاهی کارهای خوب و عظیمی را انجام داده که قابل تقدیر و تحسین است.

محمد سرگزی،  عضو کمیسیون عمران مجلس هم در ارزیابی از دستاوردهای جهاد دانشگاهی گفت: اتفاقات بسیار ارزشمندی در این نهاد رخ داده و عملا به عنوان یک پشتیبان بسیار خوب برای بخش های مختلف توسعه کشور اقدام می کند.

نماینده مردم زابل در عین حال خاطرنشان کرد: بر ماست که در مجموعه مجلس، تا آنجایی که می توانیم حمایت های بخشی قوی را از مجموعه جهاد دانشگاهی داشته باشیم تا بتواند به اهدافی که برای خود تعریف کرده است برسد.

اما یکی از نمایندگان با ذوقی که نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی بازدید کرد، سیدکاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی بود که شعری هم در وصف جایگاه جهاد دانشگاهی و در راستای شکوفایی علم سروده بود به جهادی ها تقدیم کرد.

دلخوش که معمولا طبع شعر خوبی دارد و معمولا در نطق ها و تذکرات خود گاهی شعرهایی را که می سراید قرائت می کند، در وصف جهاد دانشگاهی هم گفت:

«تدبیر بکن دوباره پویا بشود؛ این جسم بدون روح احیاء بشود؛ با حمایت جهاد دانشگاهی؛ جایگه علم هم شکوفا بشود»

امیرحسین بانکی پور،  رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی هم پس از بازدید از این نمایشگاه ضمن اشاره به دستاوردهای جهاد دانشگاهی در حوزه ناباروری، گفت: خدمات ناباروری جهاد دانشگاهی خدمات ستودنی است، اما انتظار داریم در قرارداد با بیمه سلامت و تامین اجتماعی هزینه ها کمتر شود.

نماینده مردم اصفهان همچنین گفت که جهاد دانشگاهی از نهادهای انقلابی است که از ابتدای انقلاب چه در عرصه های علمی و چه در عرصه های فرهنگی ظهور و بروز خوبی در دانشگاه ها داشته است و نتایج و دستاوردهای بسیار خوبی را هم در عرصه های پژوهشی و آموزشی به ارمغان آورده است.

یوسف داوودی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز گفت که مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد در حوزه تدوین برنامه هفتم به جهاد دانشگاهی کمک کند، چراکه این نهاد ستون اصلی علمی پیشرفت کشور است.

وی افزود: به عنوان خدمتگزار مردم در مجلس که در حوزه های انرژی های نو هم مسئولیت دارم و در کمیسیون صنایع و معادن به ویژه حوزه کشاورزی، دام، طیور و آبزیان آماده همکاری با این نهاد هستیم.

ذبیح الله اعظمی هم در ارزیابی از دستاوردهای جهاد دانشگاهی بیان کرد: هر جا در مجلس شورای اسلامی بحث بودجه و برنامه‌ های حمایتی بوده سعی کردیم از جهاد دانشگاهی حمایت کنیم.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تولید محصولات ارگانیک و عدم استفاده از سموم را یکی از حوزه هایی خواند که جای کار بسیاری در آن وجود دارد و جهاد دانشگاهی نیز می تواند در این حوزه به خوبی ورود کند.

وی ضمن اشاره به اهمیت تولید بذرهای هیبریدی گفت : ۱۲۳ میلیون دلار برای این بذرها هزینه می‌شود، اگرچه جهاد دانشگاهی نیز در این رابطه اقداماتی را انجام داده است اما باید تولیدات از نمونه خارجی بهتر باشند تا کشاورزان ما با اطمینان خاطر از آنها استفاده کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی هم درباره دستاوردهای جهاد دانشگاهی گفت که جهاد دانشگاهی ترکیب دو کلمه دانشگاه و جهاد است که جهادی بودن و داشتن فناوری نشان از پیشرفت این مجموعه دارد.

وی با اشاره به اینکه این نهاد مولود جوانان انقلاب است، افزود: این نهاد هم دارای جوانان تحصیل کرده است و هم در حوزه های مهمی همچون ناباروری کارهای خوبی انجام داده است که جوانان ما از طرق مختلف به این مجموعه رجوع می کنند تا از دستاوردهای آن استفاده کنند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر وجود پزشکان و منابع  انسانی خوب در جهاد دانشگاهی بیان کرد: دولت باید توجه ویژه ای به این نهاد داشته باشد. ما نیز به عنوان مجلس در بودجه عدد و رقم خوبی را برای این مجموعه مهم و حساس در نظر گرفته ایم.

الله وردی دهقانی،  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در رابطه با حمایت های مجلس از دستاوردهای جهاد دانشگاهی گفت: مجلس آمادگی دارد در زمینه ریل گذاری، قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین موجود نقش موثری در جهت کمک به جهاد دانشگاهی داشته باشد.

وی افزود: مجلس در زمینه ریل گذاری، قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین موجود می تواند نقش موثری داشته باشد. در بخش تولیدکنندگان و مراکز صنعتی و تولیدی می توان این بخش ها را به دست دانشگاهیان و صاحبان ایده ها و تکنولوژی سپرد و در این زمینه می توان از طریق کمیسیون های تخصصی کمک بیشتری گرفت.

احمد راستینه،  سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس هم در آخرین روز برگزاری نمایشگاه دستاورهای جهاد دانشگاهی عنوان کرد: از دیرباز جهاد دانشگاهی نقش مهمی در اقدامات تحولی و حرکت به سمت ایده ها، ابتکارات نو و نقش آفرین در خنثی سازی از بخشی از تحریم ها در حرکت در مرزهای علم و دانش داشته است.

نماینده مردم شهرکرد همچنین گفت: خوشبخانه مجلس از سال گذشته قانون حمایت جهش تولید دانش بنیان را در دستورکار خود قرار داد و قانون بسیار خوبی تصویب شد.  

فاطمه محمدبیگی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه جهاد دانشگاهی یک مجموعه ترکیبی از فناوری های نوین است که حرکت پیشران دارد و پیشانی حرکت های علم و فناوری کشور است، گفت: این نهاد تاکنون در عرصه های مختلف مسئولیت خود را به خوبی انجام داده است.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت که جهاد دانشگاهی یک حرکت مبتنی بر نظام سازی قرآنی است که بحمدالله در انقلاب اسلامی جزو یادگارهای امامین انقلاب است.   در حوزه درمان ناباروری انصافا جهاد دانشگاهی با جای کم و بودجه های اندک اما با نیروهای پرتوان توانسته کارهای بزرگی انجام دهد که جای تقدیر و تشکر دارد.

فاطمه رحمانی،   عضو کمیسیون اجتماعی و فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: جهاد دانشگاهی در حوزه های مختلف متوازن کار می‌کند و در واقع تک ساحتی نیست و در ساحتهای مختلف تلاش کرده و دستاوردهای مناسبی داشته است.

مجلس هم در بحث بودجه ای و هم در بحث تقنینی در برخی از موضوعاتی که ضرورت دارد که مثلا قانونی وضع  شود تا کمک کننده به این نهاد باشد می‌تواند حمایت کند. همچنین از بعد نظارتی نیز با توجه به جایگاه نظارتی مجلس به دستگاه ها و وزارتخانه های مختلف باید تاکید داشته و پیگیر باشد تا موضوع تجاری سازی دستاوردهای جهاد دانشگاهی محقق شود.

روح الله عباسپور،  سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از جاهایی که تجلی علم را در آن می‌توانیم شاهد باشیم، تبدیل علم و فناوری و تجاری سازی علم در پروژه‌های جهاد دانشگاهی است.

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس گفت: خداوند شهید کاظمی را رحمت کند که بنیانگذار سلول های بنیادی بود و اکنون در این زمینه ایران جزو ۱۰ کشور برتر دنیا است که در این حوزه دستاوردهای خوبی داشته ایم. همچنین از جمله خدمات پزشکی بسیار مناسبی که جهاد دانشگاهی داشته، در بحث نازایی است که بیش از ۹۵ درصد از این موضوع در کشور حل شده است و در حوزه شبیه سازی در مورد دام نیز جهاد دانشگاهی اقدامات خوبی انجام داده است.

خلیل بهروزی فر،  عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و مجلس باید جهاد دانشگاهی که نهادی برخاسته از بطن مردم است را حمایت و تقویت کنند.

وی با اشاره به نقش موثر جهاد دانشگاهی در حوزه صنعت گردشگری و توریسم گفت: ما کشوری داریم که چهار فصل را در سراسر کشور از نظر شرایط جغرافیایی و اقلیمی مشاهده می کنیم و خداوند بهترین نقطه را در منطقه ایران اسلامی قرار داده که جهاد دانشگاهی در این راستا نیز زحمات بسیاری انجام داده و سعی کرده است دانش و فرهنگ گردشگری را در جامعه ترویج کند.

نمایشگاه «معرفی گزیده‌ای از دستاوردهای جهاد دانشگاهی»  با شعار «جهاد دانشگاهی؛ الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت دانش‌بنیان» که از روز شنبه (۱۳ اسفند) به مدت چهار روز در محل نمایشگاه‌های مجلس شورای اسلامی و با هدف آشنایی بیشتر نمایندگان مجلس با دستاوردهای این نهاد آغاز شده بود، عصر روز سه‌شنبه (۱۶ اسفندماه) با توجه به بازدید تعداد بسیاری از نمایندگان به کار خود پایان داد.

انتهای پیام

کد خبر 12092

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =