کد خبر 1257
۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵

نادری در دیدار با رئیس کمیته خارجی مجلس سوریه:

کمک‌های سازمان ملل برای سوریه صرف بازسازی زیرساخت‌های بهداشتی و آموزشی شود

کمک‌های سازمان ملل برای سوریه صرف بازسازی زیرساخت‌های بهداشتی و آموزشی شود

رئیس گروه اتحادیه بین المجالس جهانی در مجلس گفت: معتقدیم بودجه‌ای که سازمان ملل در راستای کمک‌های بشردوستانه به سوریه در اختیار خود دارد، باید بخشی از این بودجه در راستای بازسازی زیرساخت‌های بهداشتی و آموزشی قرار گیرد.

به گزارش نمایندگان ما، احمد نادری که به منظور حضور در پنجمین کنفرانس رؤسای پارلمان‌های جهان اتحادیه بین المجالس به وین سفر کرده، با پطروس مرجانی، رئیس کمیته خارجی عربی و اتباع خارجی در مجلس سوریه دیدار و گفت و گو کرد.

نادری در ابتدای این دیدار با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره بر اساس سیاست های اصولی خود در قبال سوریه رفتار کرده، گفت: حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه، مخالفت با هرگونه مداخله خارجی و حضور نامشروع نیروهای نظامی و عناصر تروریستی بیگانه و لزوم حل و فصل این بحران از طریق گفتگوهای سوری-سوری با مدیریت خود سوری ها، از محوری ترین مواضع جمهوری اسلامی در قبال بحران این کشور بوده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به چالش های سوریه در حوزه آب، آموزش و پرورش، معیشت، اشتغال و اهمیت بازسازی مناطق، اظهار داشت: معتقدیم بودجه ای که سازمان ملل در راستای کمک های بشرودستانه به سوریه در اختیار خود دارد، نباید صرفا صرف تأمین مواد غذایی و کمک به اردوگاه آوارگان و پناهندگان باشد بلکه باید بخشی از این بودجه در راستای بازسازی زیرساخت های بهداشتی و آموزشی قرار گیرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بازگشت امن و آزادانه آوارگان سوری به کشورشان، خود مرحله ای از راهکار سیاسی بحران سوریه به شمار می رود ولی برخی کشورها از این موضوع به عنوان ابزار سیاسی برای فشار به دولت سوریه استفاده می کنند و برای این بازگشت شرط و شروط می گذارند.

نادری در ادامه با اشاره به تحریم های آمریکا علیه سوریه، عنوان کرد: در شرایطی که همه گیری ویروس کرونا و اوضاع جنگی در سوریه منجر به مشکلات معیشتی برای مردم این کشور شده، تحریم های آمریکا و اروپا علیه ملت سوریه، مشکلات را تشدید کرده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم همچنین در خصوص وضعیت ادلب تأکید کرد که این منطقه باید تحت کنترل و حاکمیت دولت سوریه باشد تا به جایگاهی امن برای تروریست ها تبدیل نشود.

وی همچنین به تحرکات رژیم صهیونیستی در منطقه اشاره و بیان کرد: حملات اخیر این رژیم در ادامه تجاوزات مستمر به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است چرا که بقای خود را در استمرار جنگ و درگیری در خاورمیانه می بیند.

رئیس گروه اتحادیه بین المجالس جهانی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اسرائیل درصدد است تا سوریه را به محل تنش تبدیل کند، خاطرنشان کرد: لازم است جامعه بین المللی و بازیگران منطقه ای در قبال تجاوزات مستمر این رژیم به سوریه، واکنش نشان دهند زیرا ادامه این وضع غیرقابل قبول است.

یوسفی: سهم ایران از روابط اقتصادی سوریه افزایش یابد/ آماده همکاری برای بازسازی سوریه هستیم

مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با بیان اینکه قرابت مذهبی و اعتقادی باعث شده روابط میان ایران و سوریه ابعاد مختلفی داشته باشد، گفت: مذهب و اعتقادات حس برادری میان دو کشور را افزایش می دهد و دیپلماسی اعتقادی را میان ما حاکم می کند.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معتقدیم این دیپلماسی اعتقادی باید باعث شود سطح روابط میان دو کشور از جنبه های مختلف نیز افزایش یافته و یک بعدی نشویم که در این راستا یکی از مهم ترین موضوعات، گسترش سطح روابط اقتصادی است.

وی افزود: متأسفانه ایران علیرغم همکاری های بالا با کشور سوریه، سهم کمی از روابط اقتصادی این کشور دارد، در حالی که ظرفیت های خوبی در این حوزه وجود داشته که امیدواریم با شناخت این ظرفیت ها، سطح روابط تجاری و اقتصادی را نیز افزایش دهیم.

این عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: ایران این آمادگی را دارد که در بازسازی کشور سوریه مشارکت جدی تری داشته باشد.

رئیس کمیته خارجی مجلس سوریه: سوریه و ایران برای حفظ استقلال خود مقابل آمریکا ایستاده‌اند

پطروس مرجانی نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت روابط پارلمانی میان کشورها در توسعه روابط، گفت: در این بین روابط دوستانه سوریه و ایران بر کسی پوشیده نیست و ایران از زمان آیت الله خمینی و حافظ اسد همواره حامی ملت سوریه بوده که در زمان آیت الله خامنه ای و بشار اسد نیز ارتقا یافته است.

وی ادامه داد: اجلاس های پارلمانی در واقع فراتر از مجالس کشورها بوده و می تواند راهکارهایی برای حل بحران های منطقه ای و جهانی ایجاد کند که نیازمند ادامه دار شدن روند این نشست های بین المللی و مذاکرات است.

رئیس کمیته خارجی عربی و اتباع خارجی در مجلس سوریه در پایان با بیان اینکه آمریکای جنایتکار دشمن مشترک سوریه و ایران بوده و در سوریه باعث کشتار تعداد بیشماری از مردم بی گناه و همچنین تخریب های ظالمانه شده است، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل تصمیمات غیرعادلانه این کشور از جمله تحریم، تحت فشار زیادی قرار دارد و ما هر دو برای حفظ استقلال خود، جلوی این کشور ظالم ایستاده ایم.

انتهای پیام

کد خبر 1257

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =