کد خبر 13091
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲

گلرو:

توسعه روابط اقتصادی هم‌سطح روابط سیاسی- ‌امنیتی با سوریه ضروری است

توسعه روابط اقتصادی هم‌سطح روابط سیاسی- ‌امنیتی با سوریه ضروری است

نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه با اشاره به سفر ریس جمهور ایران به سوریه بعد از ۱۳ سال، گفت: این سفر پیام پیروزی ایران و سوریه برای خروج از یک‌جنگ تحمیلی بعد از یک دهه را به جهانیان مخابره خواهد کرد.

به گزارش نمایندگان ما، عباس گلرو در توضیح اهداف سفر رئیس جمهور کشورمان به سوریه، گفت: آقای رئیس جمهور در یک سفر تاریخی و با برنامه ریزی مشخص عازم دمشق است و این سفر از ابعاد مختلف اهمیت فراوانی دارد.

نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران ‌و سوریه، افزود: این سفر به دنبال تحولات مثبت در منطقه برنامه ریزی شده و یکی از پیام های این سفر اعلام پیروزی ایران و سوریه در خروج از یک جنگ تحمیلی است که یک دهه طول کشید.

‌نظم مبتنی بر فرهنگ‌ مقاومت در منطقه شکل گرفته است

وی با یادآوری تلاش دشمنان منطقه برای تبدیل سوریه به یک سرزمین ویرانه، اظهار کرد: پیام سفر رئیس جمهور کشورمان به دمشق پیروزی و همبستگی با مردم و حکومت سوریه است، جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار مردم ‌و ‌حکومت سوریه ایستاده و به آنها در مقابله با تروریست ونابودی تروریست کمک کرده است.

گلرو گفت: سفر رئیس جمهور کشورمان در شرایطی به سوریه انجام‌ می‌شود که امریکایی‌ها در ابتدا با طرح خاورمیانه بزرگ و تحمیل جنگ ۳۳ روزه لبنان به دنبال تغییر معادلات منطقه بودند که شکست خوردند، امریکایی‌ها سپس در جریان خیزش‌های مردمی در شمال آفریقا، بر موج بیداری مردمی سوار شدند تا شرایط را در کشورهایی که بیداری مردمی اتفاق افتاده بود، مدیریت کنند و از طرفی شرایط را در کشورهایی مثل سوریه که حمایت و همراهی مردم با بشار اسد وجود داشت، تغییر دهند، به همین دلیل با سازماندهی تروریست‌ها یک جنگ ویرانگر بر مردم سوریه تحمیل کردند اما شکست خوردند. در واقع نظمی که آمریکایی ها در غرب آسیا دنبالش می کردند، فروپاشیده شد و ‌نظم مبتنی بر فرهنگ‌ مقاومت در منطقه شکل گرفت.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ایستادگی ایران در کنار متحدانش نشان داد که جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار متحدان خود وفادارانه می‌ایستد، اقدام می کند و نتیجه می گیرد البته جای شهید سردار سلیمانی در این سفر خالی است زیرا این وضعیت ثمره ونتیجه خون این شهید و شهدای مقاومت و ارتش سوریه است.

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: امیدواریم از فرصت این سفر برای تقویت همکاری در بُعد اقتصادی با توافق نامه‌هایی که امضا خواهد شد، استفاده کنیم، افزایش سطح روابط اقتصادی هم سطح با روابط سیاسی و امنیتی ایران و سوریه یک ضرورت است.

پیش بینی برنامه شناسایی اولویت ها وتدوین برنامه جامع بازسازی سوریه

گلرودر پاسخ به سوالی در خصوص نقش ایران در طرح بازسازی سوریه، گفت: حجم خسارت ها و ویرانی های ناشی از جنگ بسیار است و ایران و سوریه در حال حاضر باید بتوانند اولویت ها را جهت بازسازی شناسایی کنند و بخشی که با هزینه پایین تر قابل اجراست را اجرا کنند و در سطح‌کلان لازمه بازسازی داشتن یک برنامه جامع است که به همکاری بین المللی مخصوصا کشورهای حامی دولت و مردم سوریه وکشورهایی که در مبارزه با تروریست مانند روسیه، چین و ایران‌ در کنار سوریه بودند، نیاز دارد تا از ظرفیت آنها در جهت بازسازی و تقویت روابط اقتصادی استفاده شود.

همراهی مجلس با دولت در سفر به سوریه با هدف تقویت و تحکیم روابط

گلرو در خصوص همراهی مجلس با دولت در این سفر، اظهار کرد: با توجه به سفر آقای قالیباف به سوریه به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی وهمچنین رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه و مسائلی که ایشان در بحث همکاری های تجاری ونفتی پیگیری کردند و همچنین سفرهای گروه دوستی پارلمانی ایران به دمشق، در این سفر هم  می توانیم در همین چارچوب و در ابعاد مختلف به دولت برای تقویت و توسعه روابط کمک‌کنیم.

منبع:خانه ملت 

انتهای پیام 

کد خبر 13091

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =