کد خبر 13018
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳

سرگزی:

نوع رفتار و تعامل کشورمان با افغانستان باید تعیین تکلیف شود

نوع رفتار و تعامل کشورمان با افغانستان باید تعیین تکلیف شود

نماینده مردم زابل در مجلس با اشاره به اینکه نوع رفتار و تعامل کشورمان با افغانستان باید تعیین تکلیف شود، تصریح کرد: امروزه معبرهای ارتباطی مشترک وجود دارد و تعاملات اقتصادی صورت می گیرد. به عنوان مثال برق و نفت زمستانه به افغانستان داده می شود اما شاهد مسیر یکطرفه تعامل از سوی افغانستان هستیم.

به گزارش نمایندگان ما، محمد سرگزی نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی در رابطه با آخرین وضعیت تامین حق‌آبه کشورمان از افغانستان، گفت: طالبان از زمانی که در راس هیات حاکمه افغانستان حضور یافته صحبتی از تخصیص ندادن حق‌آبه ایران نکرده اما در میدان واقعیت نیز اقدام خاصی انجام نداده است. این مهم در حالیست که دولت قبلی افغانستان به صراحت عنوان می کرد آب را در مقابل نفت می دهیم.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طی سال گذشته حدود ۲ میلیارد مترمکعب آب از طریق بند کمال خان به سمت گودزره هدایت شد و آب به سمت سیستان روانه نشد، اظهار کرد: در این میان اخیرا دو مرتبه بارندگی میان حوزه ای در محدوده بند کمال خان و سد کجکی رخ داده و طالبان دریچه ها را باز کرد اما آب که از بند کمال خان به سمت مرز ایران می آمد، انحرافی در مسیرش رخ داد و آبی که حق ایران بود به نهر لشگری منحرف شد.

وی در این رابطه، ادامه داد: باید اذعان کرد متاسفانه طالبان از طریق افراد محلی مسیرهای انحرافی کوچک در مسیر آب ایجاد کردند لذا فقط حدود ۷۰۰ هزار متر مکعب آب وارد کشورمان شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه نوع رفتار و تعامل کشورمان با افغانستان باید تعیین تکلیف شود، تصریح کرد: امروزه معبرهای ارتباطی مشترک وجود دارد و تعاملات اقتصادی صورت می گیرد. به عنوان مثال برق و نفت زمستانه به افغانستان داده می شود اما شاهد مسیر یکطرفه تعامل از سوی افغانستان هستیم.

افزود: امروزه حدود ۷ میلیون نفر شهروند افغانستان در کشورمان زندگی کرده و از آب آشامیدنی کشورمان استفاده می کنند اما رسم همسایگی و جوانمردی اینچنین نیست که ما با مردمان همسایه خودمان خوب رفتار کنیم اما افغانستان رفتار نامناسب داشته باشد و حق قانونی ایران را محقق نکند.

رئیس فراکسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی در رابطه با موازین پیش بینی شده در معاهده میان دو کشور،  خاطرنشان کرد: رفع اختلافات مطابق موارد مشخص و در مفاد معاهده ذکر شده اما متاسفانه از سال ۱۳۵۱ تاکنون افغانستان به وظایفش عمل نکرده است.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام

کد خبر 13018

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =