کد خبر 13115
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷

گزارش اختصاصی؛

استیضاحی که از اعتماد دوباره مجلسی‌ها عبور کرد/لابی‌گری‌های بی‌نتیجه پس از استعفاها و استیضاح‌ها

 استیضاحی که از اعتماد دوباره مجلسی‌ها عبور کرد/لابی‌گری‌های بی‌نتیجه پس از استعفاها و استیضاح‌ها

نمایندگان مجلس یازدهم در شرایطی به استیضاح فاطمی امین رأی موافق دادند که پیش از این با دادن کارت زرد و مهلت به وزیران دولت سیزدهم اعتماد کرده بودند.

یکشنبه هفته جاری به تاریخ دهم اردیبهشت جلسه استیضاح سید رضا فاطمی امین به عنوان وزیر صمت دولت سیزدهم با عدم اعتماد دوباره نمایندگان مجلس شورای اسلامی رفتنی شد و به این ترتیب نخستین وزیر از کابینه ابراهیم رییسی با مخالفت مجلس به ابقا و ادامه عملکرد او از قطار دولت پیاده شد.

نخستین بار موضوع استیضاح وزیر صمت در اسفند ۱۴۰۰ مطرح شد. لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین همان زمان در مصاحبه‌ای از این نهایی شدن استیضاح وی به دلیل افزایش قیمت خودرو موضوع خبرداد.

فروردین ۱۴۰۱ به دنبال موافقت وزارت صمت با افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو این موضوع با جدیت بیشتری دنبال شد و منتقدان فاطمی امین عملکرد دولت ریبسی و سکاندار وزارت صمت را در تضاد با واقعیت های بازار و معیشت مردم بیان کردند.

موضوع استیضاح منتفی و به سوال محمد وحیدی نماینده بجنورد از فاطمی امین منجر شد و با قانع نشدن وحیدی، وزیر صمت نخستین کارت زرد خود را از مجلس گرفت. اما در تابستان سال گذشته نمایندگان به دلیل نوسانات بازار و روند فزاینده قیمت خودرو و کالاهای اساسی بار دیگر موضوع استیضاح وزیر صمت به میان آمد که با طرح تفکیک بخش بازرگانی از وزارت صمت از طرف ابراهیم رییسی از یک سو و پا در میانی محمدباقر قالیباف برای مهلت گرفتن دولت برای معرفی دو وزیر صنعت و معدن و بازرگانی، استیضاح وزیر با. دیگر به حاشیه رفت. در آبان ۱۴۰۱ بار دیگر نمایندگان استیضاح وزیر صنعت و معدن و تجارت را کلید زدند که بعدها معلوم شد به دلیل اهدای حواله به نمایندگان مجلس در خیابان سمیه، امضاها پس گرفته شد و جلسه استیضاح با اعتماد دوباره مجلس به فاطمی امین به پایان رسید و وی در دولت ماندنی شد.

 با عدم تحقق وعده‌های او به نمایندگان و ادامه نابسامانی بازار خودرو به رغم لابی‌گری مستمر، جلسه استیضاح در تاریخ دهم اردیبهشت برگزار و فاطمی امین از پاستور رفتنی شد تا به این ترتیب نور چشمی رییس‌جمهور نخستین وزیر کابینه سیزدهم باشد که با استیضاح دولت خارج شد.

البته فاطمی امین نخستین وزیری نبود که عملکرد وی با انتقاد مجلس روبرو شد و پیش از این نمایندگان مجلس، استیضاح حجت عبدالملکی، رستم قاسمی، یوسف نوری را به عنوان وزرای پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی و آموزش و پرورش و همچنین زمزمه‌هایی درباره وزیر اقتصاد دولت سیزدهم و وزیر جهادکشاورزی مطرح شد که همه آنها با استعفا و یا برکناری از سوی رییس‌جمهور منتفی شدند.

 استیضاحی که از اعتماد دوباره مجلسی ها عبور کرد /لابی‌گری های بی نتیجه پس از استعفاها و استیضاح ها

استعفای وزیر توییتری برای فرار از استیضاح

وزیر توییتری کار و رفاه اجتماعی که قرار بود یک میلیون شغل ایجاد کنددر شرایطی به دلیل سومدیریت و انتصابات غیر تخصصی و اظهار نظرهای متناقض با وعده‌ها و شعارها هدف استیضاح قرار گرفت که وضعیت حوزه گسترده زیر مجموعه این وزارتخانه بزرگ به دلایلی که مهمترین آنها سومدیریت و ناکارآمدی در اداره این مجموعه خوانده می‌شد رضایت بخش نبود. سرانجام نمایندگان مجلس استیضاح او را در خرداد ماه سال گذشته کلید بزنند که با استعفای وی و معرفی وزیر پیشنهادی منتفی شد.

 استیضاحی که از اعتماد دوباره مجلسی ها عبور کرد /لابی‌گری های بی نتیجه پس از استعفاها و استیضاح هاوزیر پر حاشیه

رستم قاسمی نیز از دیگر وزرای مورد انتقاد نمایندگان مجلس بود در آبان ۱۴۰۱ موضوع استیضاح او در رسانه‌ها و از سوی برخی نمایندگان مجلس به میان آمد و سرانجام رستم قاسمی به دلیل بیماری، حواشی عملکرد زیر مجموعه و ...استعفا داد.

 استیضاحی که از اعتماد دوباره مجلسی ها عبور کرد /لابی‌گری های بی نتیجه پس از استعفاها و استیضاح ها

برکناری؛ آدرس غلط دولت تا فرار از استیضاح

یوسف نوری دیگر وزیر کابینه دولت سیزدهم بود که عملکرد او و خلف وعده‌ها و سو مدیریت او در وزارت آموزش و پرورش با انتقاد شدید نمایندگان مجلس روبرو شد تا نمایندگان استیضاح او را در آغاز سال ۱۴۰۲ کلید بزنند که با فرار رو به جلو دولت از سوی رییس‌جمهور برکنار شد.

 استیضاحی که از اعتماد دوباره مجلسی ها عبور کرد /لابی‌گری های بی نتیجه پس از استعفاها و استیضاح ها

در شرایطی که پیکان انتقادها متوجه وزارت اقتصاد و صمت بود و انتظار می‌رفت دولت برای تغییر تیم اقتصادی خود گام بردارد سخنگوی دولت از برکناری وزیر جهادکشاورزی خبر داد، موضوعی که منتقدان آن را پاک کردن صورت مسأله و آدرس غلط دادن دولت برای توجیه شرایط اقتصادی کشور و بازار عنوان کردند.

به هر روی استیضاح فاطمی امین نخستین استیضاحی بود که با موافقت مجلس به خداحافظی وزیر صمت از بدنه دولت منجر شد و پیش از آن منابع نمایندگان با مهلت به وزیر و دادن کارت زرد به اعضای کابینه اکتفا کرده بودند.

انتهای پیام

کد خبر 13115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =