کد خبر 13332
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱

بیگی نژاد:

بی‌ توجهی دولت، دلیل اصلی عدم اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها/مجلس پیگیری می‌کند

بی‌ توجهی دولت، دلیل اصلی عدم اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها/مجلس پیگیری می‌کند

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: «قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی»، مرسوم به قانون «پتروپالایشگاه‌ها» به‌دلیل بی‌اهمیتی مسئولان نسبت به اجرای قانون تاکنون اجرا نشده است.

به گزارش نمایندگان، هادی بیگی‌نژاد درباره عدم اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها و دیگر قوانین اجرا نشده در حوزه انرژی، گفت: اگر این قانون تاکنون بر روی زمین مانده به دلیل بی توجهی لازم به آن است، به‌عنوان مثال دو سال است در قانون بودجه به دولت تکلیف شده که پتروپالایشگاه شهید سلیمانی را با همراهی بانک‌ها راه‌اندازی کند و طبق برآورد انجام شده راه‌اندازی این پتروپالایشگاه حدود ۱۰ میلیارد دلار بودجه نیاز دارد که برای حصول نتیجه  سالانه به حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

وی ادامه داد:سوال این است که واقعا این میزان پول در سال در کشور وجود ندارد؟ که با توجه به رقم بالای وام‌های که بانک‌ها می‌دهند باید گفت؛ چنین بودجه‌ای موجود است و فقط نیازمند هماهنگی ازسوی دولت دارد.   

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: به ثمر رساندن این قوانین نیازمند پای کار آمدن تمامی افراد مسئول است تا کار را به اصلاح جمع کنند بنابراین اگر به کار اهمیت دهند و تمام مسئولان مانند وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش اراده کنند قانون اجرا خواهد شد البته رئیس‌جمهور و معاون اول وی باید بالای سر کار باشند و مدیران خود را وادار و مجاب به این کار کنند.

وی مطرح کرد: کمیسیون انرژی مجلس نیز در راستای انجام وظایف نظارتی خود به قوانین اجرا نشده ورود و جلسات متعددی با مسئولان مربوطه برگزار کرده است و این جلسات تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از اهداف مهم تصویب این قانون، خنثی‌سازی تحریم نفت خام و توسعه در زمینه احداث پالایشگاه‌ها است، درواقع «قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌ دستی نفت ‌خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی»، به‌همراه تامین‌ مالی خارجی و افزایش تولید، کارآفرینی و ارتقاء رشد اقتصادی، از مهمترین موضوعات مرتبط با صندوق توسعه ملی در بودجه محسوب می‌شود اما جذب سرمایه‌گذار باید همراه با تسهیل در بروکراسی اداری و رفع موانع بانکی باشد.

انتهای پیام

کد خبر 13332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =