کد خبر 13450
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶

شریعتی:

با اقداماتی که اخیراً صورت گرفته است بحران انرژی حل خواهد شد

با اقداماتی که اخیراً صورت گرفته است بحران انرژی حل خواهد شد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با ارائه پیشنهاد تشکیل معاونت راهبردی انرژی زیر نظر نهاد ریاست جمهوری و ایجاد یک بازوی مالی با عنوان صندوق بهره وری گفت: با این اقدام بحران انرژی حل شده و بهینه سازی مصرف سوخت اتفاق می افتد.

به گزارش نمایندگان ما، مالک شریعتی در حاشیه سومین روز از بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، در نشستی خبری با بیان اینکه شعار محوری نمایشگاه تولید فناورانه و مصرف بهینه است، افزود: در سال های قبل، شرکت‌ها و غرفه‌های نمایندگی شرکت های خارجی، برای صادرات محصولات مورد نیاز این صنعت به ایران، در نمایشگاه حضور داشتند.

وی ادامه داد: اکنون رویکرد به سمت تولید فناوری دانش بنیان رفته است و شرکت های ایرانی توانسته‌اند برخی تجهیزات مورد نیاز را تولید کنند به طوری که عمده تقاضا حمایت از سوی دولت است.

شریعتی با اشاره به اینکه مصرف بهینه انرژی وضعیت مناسبی ندارد، به این نکته اشاره کرد که بر اساس برنامه های پنجم و ششم توسعه قرار بود شدت مصرف انرژی در کشور 50 درصد کاهش یابد اما این اهداف نه تنها محقق نشد، بلکه شدت مصرف انرژی نیز افزایش یافت.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اقتصاد ایران را اقتصاد انرژی پایه و بر مبنای انرژی های فسیلی دانست و گفت: باید ابزارها و وسایلی در اختیار مردم قرار می گرفت تا به کاهش شدت مصرف انرژی کمک کرده و آن را تضمین کند.

وی نمونه عینی این موضوع را بالا بودن مصرف بنزین در خودروهای تولیدی دانست و اظهار داشت:‌اگر ۳۰ درصد مصرف بنزین در خودروها کاهش یابد، نه تنها مشکلات این بخش حل می شود بلکه صادرکننده بنزین خواهیم بود.

نماینده مردم تهران در مجلس این نکته را یادآور شد که صنایع در حوزه انرژی بسیار غیر بهره ور اداره می شوند به طوری که در تمام صنایع از جمله صنعت ساختمان و حمل و نقل بهره وری وجود ندارد.

شریعتی با بیان اینکه در حوزه تولید انرژی، متولی داریم اما متولی واحد و متمرکز در کنترل کاهش شدت مصرف انرژی نداریم، اظهار داشت: وزارتخانه‌های نفت و نیرو نمی توانند این مسئولیت را بر عهده بگیرند زیرا با شرح وظایف آنها در تناقض است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: پیشنهاد مشخص ما در مجلس برای حل مشکل بالا بودن شدت مصرف انرژی در ایران این است که بخش های پراکنده ذیربط مصرف انرژی تجمیع و ادغام شده و در یک مرکز زیر نظر ریاست جمهوری فعالیت کند.

شریعتی ادامه داد: بر اساس این پیشنهاد می توان معاونت راهبردی انرژی تشکیل داد و یک بازوی مالی تحت عنوان صندوق بهره وری نیز ایجاد کرد تا بر اساس بودجه سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع اولیه برای اجرای طرح‌های بهره وری انرژی داشته باشد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: اگر دولت لایحه ای در این خصوص ارایه کند، کار سریعتر انجام می شود و بار مالی ناشی از ایجاد این معاونت را نیز منتفی می کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس این را هم گفت که در صورتی که دولت در این زمینه اقدام نکند، مجلس در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه، نسبت به ایجاد این معاونت اقدام خواهد کرد.

شریعتی با بیان اینکه دو نگاه افراط و تفریط در حوزه مصرف بنزین و قیمت گذاری آن در کشور وجود دارد، گفت:‌ برخی عقیده دارند قیمت بنزین در کشور بالاست و باید کاهش یابد و در مقابل عده ای بر این اعتقاد هستند که قیمت ها باید به نرخ پایه در خلیج فارس برساد.

وی هر دو نگاه به مقوله قیمت بنزین را نادرست دانست و اظهار داشت: نگاه درستی که باید مبنا قرار بگیرد، این است که هر کسب و کاری یک قیمت تمام شده دارد و بر اساس این قیمت تمام شده با فرآیند معقول تعیین قیمت می شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی تاکید کرد: اعلام این قیمت تمام شده نشان می دهد که بهره وری چقدر است و دلالی را حذف می کند. همچنین با اعلام قیمت تمام شده یارانه واقعی مشخص می شود به طوری که یارانه پرداختی را می توان از محل مالیات مضاعف بر مصرف جبران کرد و افزایش قیمت پلکانی باشد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام

کد خبر 13450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =