کد خبر 13521
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶

با موافقت نمایندگان؛

امکان نظارت الکترونیک شورای نگهبان بر انتخابات فراهم شد

امکان نظارت الکترونیک شورای نگهبان بر انتخابات فراهم شد

نمایندگان مردم در مجلس موافقت کردند تا شورای نگهبان بتواند به صورت الکترونیکی بر فرآیند برگزاری انتخابات مجلس نظارت کند.

به گزارش نمایندگان، نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه 31 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ماده 49 این طرح موافقت کردند.

براساس ماده 49 این طرح؛ متن زیر به عنوان ماده (67 مکرر) به قانون الحاق می‌شود:

ماده67 مکرر- کلیه اعضای شعب ثبت‌نام و أخذ رأی و مجریان و ناظران و هیأتهای اجرائی و نظارت و بازرسان، موظفند در صورت اطلاع از ارتکاب هریک از جرائم یا تخلفات موضوع این قانون در روز أخذ رأی مورد را به نماینده فرماندار، هیأت نظارت و مرجع قضائی ذی‌صلاح اطلاع دهند و موضوع باید بلافاصله توسط دادستان حوزه‌ مربوط رسیدگی شود.

عدم انجام این تکلیف از سوی اشخاص فوق جرم است و مرتکب به مجازات حبس یا جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه شش قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 با اصلاحات و الحاقات بعدی محکوم می‌شود.

تبصره 1-چنانچه وقوع این جرائم موجب شود جریان انتخابات در یک یا چند شعبه‌ ثبت‌نام و أخذ رأی از مسیر قانونی خود خارج شود و در نتیجه‌ کلی انتخابات یا نتیجه آرای شعب مذکور مؤثر باشد، مراتب به قید فوریت توسط هیأت مرکزی نظارت به شورای نگهبان اعلام می‌شود.

تبصره 2- شورای نگهبان می‌تواند فرآیندهای نظارت بر انتخابات از جمله ثبت شکایات و اعتراضات و اعلام تخلفات انتخاباتی درخصوص بررسی صلاحیت داوطلبان و صحت انتخابات را به صورت الکترونیکی و با ارائه شناسه رهگیری فراهم ‌کند.

همچنین نمایندگان در ادامه با ماده 50 این طرح نیز موافقت کردند.

در ماده 50 این طرح آمده است؛ مواد (75)، (76)، (77)، (78)، (80)، (81)، (82)، (83) و (84) قانون حذف می‌گردد.‌

انتهای پیام 

کد خبر 13521

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =