کد خبر 15177
۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴

در سفر سه روزه به تاشکند صورت گرفت

حضور مرتضی‌حسینی بعنوان ناظر بین‌المللی در انتخابات ریاست‌جمهوری ازبکستان

حضور مرتضی‌حسینی بعنوان ناظر بین‌المللی در انتخابات ریاست‌جمهوری ازبکستان

سیدمرتضی‌حسینی نماینده مردم شریف شهرستان میانه و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی بنا به دعوت رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات ازبکستان به عنوان ناظر بین‌المللی انتخابات ریاست جمهوری آن کشور، به تاشکند سفر کرد.

به گزارش نمایندگان، سید مرتضی حسینی نماینده پارلمانی کشورمان در این سفر پس از دیدار با اعضای کمیسیون مرکزی انتخابات و معاون وزیر شرایط اضطراری ازبکستان، به منظور نظارت بر روند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آن کشور، از ۶ حوزه أخذ رأی در شهر تاشکند و حومه آن بازدید و از نزدیک از نحوه مراجعه مردم به شعب اخذ رأی و چگونگی رأی‌گیری، دیدن کرد همچنین با برخی از رای‌دهندگان و مسئولان شعب اخذ رأی گفتگو داشت.

حسینی روند برگزاری انتخابات در آن کشور را سالم و توام با آرامش و آزادی عمل انتخاب‌کنندگان ارزیابی کرد و برای مردم و دولت کشور دوست و برادر ازبکستان، آرزوی موفقیت و بهروزی کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، ۲۰۰ نماینده از مجالس کشورهای مختلف دنیا از قاره‌های آفریقا، آمریکا، اروپا و آسیا در قالب هیات‌های ۴ تا یک‌نفره به دعوت کمیسیون مرکزی انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان، در این کشور حضور یافتند.

سیدمرتضی حسینی نماینده مجلس ایران در این سفر سه‌روزه از برخی مراکز تاریخی ، مذهبی و موزه امیرتیمور شهر تاشکند پایتخت ازبکستان نیز بازدید کرد. وی همچنین با نیرآبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاشکند دیدار و از نزدیک در جریان فعالیت‌های سفارت کشورمان و نیز تبادلات اقتصادی و تعاملات فرهنگی بین دو کشور ایران و ازبکستان قرار گرفت.

گفتنی است طبق آمار غیررسمی، تعداد ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت ۳۶ میلیونی ازبکستان را، ایرانی‌تبارها تشکیل می‌دهند که عمدتا در شهرهای سمرقند ، بخارا ، شهرسبز و دیگر بخش‌های این سرزمین زندگی می کنند. ضمنا ۹۰٪ مردم ازبکستان مسلمان بوده و به زبان ازبکی صحبت می‌کنند.

در حال حاضر حجم تجارت خارجی ایران با ازبکستان، رقم ۴۳۶ میلیون دلار است که رقم قابل قبولی نیست و باید افزایش پیدا کند.

یکی از نکات فرهنگی و مذهبی حائز اهمیت، وجود قدیمی‌ترین نسخه‌ قرآن کریم معروف به قرآن عثمان متعلق به قرن هفتم میلادی در مجموعه حضرت امام بخاری شهر تاشکند است* که گویا ۱۹ سال پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) در زمان خلیفه سوم در شهر مدینه جمع‌آوری شده و بر روی پوست آهو به خط حجازی شبیه به خط کوفی کتابت گردیده است.

منبع:خانه ملت 

انتهای پیام 

کد خبر 15177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =