کد خبر 13607
۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۱

باید فرصتی برای اتصال نخبگان به مجلس فراهم شود

باید فرصتی برای اتصال نخبگان به مجلس فراهم شود

معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: اندیشکده‌های حکمرانی در راستای تحقق شعار مردمی‌سازی و برخورداری از مشارکت مردم و نخبگان بعنوان سرآمدان هر جامعه در نظام قانون‌گذاری و نظارت با هدف کمک به قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی راه‌اندازی شده است.

محمد فرهادی در حاشیه راه‌اندازی دهمین اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری مجلس شورای اسلامی در استان بوشهر، گفت: تلاش می‌شود این اندیشکده‌ها تا قبل از پایان سال جاری بنا به اعلام آمادگی دانشگاه‌ها در بیشتر استان‌های کشور راه‌اندازی شوند.

وی با بیان اینکه کانون نظام نخبگانی در دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد بیان کرد: با توجه به اینکه نخبگان یا عضو هیات علمی، دانشجوی دکترا، کارشناسی ارشد و یا دانشجو هستند براین اساس دانشگاه‌ها بهترین محل برای تشکیل این کانون به شمار می‌رود که می‌توانند به مرکز پژوهش‌های مجلس کمک کنند.

فرهادی اضافه کرد: اندیشکده‌های حکمرانی به طور عمومی در دانشگاه‌های علوم تحقیقات و فناوری، آزاد اسلامی و علوم پزشکی تشکیل می‌شوند به این ترتیب همه دانشکده‌های فعال در استان‌ در آن مشارکت دارند.

وی گفت: تاکنون مرکز پژوهش‌های مجلس نیازهای پژوهشی خود را تنها با اعضای هیات علمی و پژوهش‌گران و نخبگان مستقر در پایتخت برطرف می‌کرد و این باعث شده بود بخش زیادی از نخبگان، فرهیختگان و پژوهش‌گران را از دست بدهیم.

فرهادی ادامه داد: با راه‌اندازی اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری مرکز پژوهش‌های مجلس به نظام قانون‌گذاری، نظارت و به صورت کلی به این مرکز بعنوان بازوی فکری و پژوهشی مجلس شورای اسلامی کمک می‌شود.

معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: با راه‌اندازی اندیشکده‌های حکمرانی و قانونگذاری مرکز پژوهش‌های مجلس ما به شعار مردمی سازی که مجلس آن را بعنوان یکی از اهداف خود قرار داده و همچنین منویات رهبرمعظم انقلاب مبنی بر مردم سالاری دینی عمل کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه مشارکت همه نخبگان کشور در نظام قانونگذاری یک شرط مهم و اصولی به شمار می‌رود امروز با راه‌اندازی این اندیشکده‌ها گامی مهم و اساسی در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و همچنین مجلس شورای اسلامی برداشته شده است.

فرهادی اضافه کرد: در هر استانی اندیشکده‌های حکمرانی در مرحله نخست با هدف تامین نیازهای پژوهشی در خدمت نمایندگان آن استان هستند و چنانچه مجلس شورای اسلامی از آنها درخواست کمک کرد از طریق مرکز پژوهش‌ها در این راستا گام برمی‌دارند.

وی ادامه داد: همچنین اندیشکده‌های حکمرانی در حل مسائل داخل استان و موارد مقطعی از جمله برنامه هفتم نیز می‌توانند ورود کنند و با پایش و بررسی مسائل تا پیش از تصویب برنامه هفتم مطرح کنند.

فرهادی یادآور شد: در هر جامعه‌ای هرجا مردم در میدان بوده و کمک کرده‌اند به نظام حاکمتی آن جامعه و نظام موفق و در هر جامعه‌ای مردم و یا حاکمیت فاصله گرفته‌اند به طور حتم آن جامعه دچار خلاء و مشکل شده است.

معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حکمرانی یک امر نخبگانی است گفت: عصاره فضایل مردم در نخبگان آن جامعه است و نخبگان یک جامعه حاکمیت را یاری می کنند و یا به دست می‌گیرند.

وی تاکید کرد: اندیشکده‌ها حکمرانی و قانونگذاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی حاکمیت را به خوبی نسبت به خواسته‌ها، سلایق و مشکلات مردم آگاه و همچنین راه‌حل ارائه می‌کند.

فرهادی افزود: براین اساس در جایی که نخبگان آن جهاد تببین را لبیک بگویند نسبت به تبیین مشکلات و ارائه راه‌حل می‌کنند.

وی ادامه داد: جهاد تبیین زمانی کارایی آن به اوج می‌رسد که ضمن تبیین اگر مشکلاتی هست آنها را پذیرفته و راه حل ارائه می‌شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام

کد خبر 13607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =