کد خبر 1418
۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹

اختصاصی؛

جزئیات طرح جدید مجلس برای ایجاد "سازمان نظام مددکاری اجتماعی"

جزئیات طرح جدید مجلس برای ایجاد "سازمان نظام مددکاری اجتماعی"

طرح سازمان نظام مددکاری اجتماعی که به امضای ۳۷ نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم ریاست مجلس شورای اسلامی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، طرح سازمان نظام مددکاری اجتماعی جمهوری اسلامی ایران جهت طی مراحل قانونی تقدیم ریاست مجلس شورای اسلامی شد.

متن کامل این طرح به شرح زیر است:


ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراماً طرح ذیل که به امضای ۳۷ نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود.

مقدمه (دلایل توجیهی): یکی از موضوعات اصلی کشور در حال حاضر امور اجتماعی می‌باشد به گونه‌ای که به دلیل اهمیت آن مقام معظم رهبری هم جلسات مستمری با مسؤولان کشوری برگزار و چگونگی اقدامات انجام شده را رصد می‌کند. بدون شک یکی از حوزه‌های تخصصی اثرگذار در این عرصه «مددکاری اجتماعی» است که در ایران با رویکرد علمی شصت سال قدمت دارد و بیش از ده هزار نفر فارغ التحصیل این رشته هستند و جمعیت زیادی هم در حال تحصیل هستند و در بیش از بیست دستگاه اجرائی خدمت ارائه می‌کنند و در بخش غیر دولتی نیز در حوزه‌های مواد مخدر و روانگردان، زنان، کودکان، سالمندان، بیماران، آسیب دیدگان اجتماعی، زنان سرپرست خانوار، معلولان، مجرمان و بزهکاران، آوارگان و پناهندگان، بازماندگان در سوانح و حوادث طبیعی و غیر طبیعی، پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و ... فعالیت دارند. از آنجایی که توجه به استفاده از ظرفیت بخش‌های منفی و غیر دولتی برای اداره هر مجموعه‌ای ضرورتی انکار ناپذیر است که دولت و حاکمیت بر استفاده از این ظرفیت مردمی هم تأکید دارد و کمک می‌کند اندازه دولت کوچک شود، هزینه‌ها هم کاهش پیدا کند و از توان تخصصی مددکاران اجتماعی برای تأیید صلاحیت حرفه‌ای، تعیین استانداردهای خدمات، ارتقای سطح دانش مددکاری اجتماعی، حمایت از حقوق مراجعان به مددکاران اجتماعی و حمایت از حقوق صنفی آنان و نظارت بر خدمات مددکاران اجتماعی استفاده شود. موضوعی که در حال حاضر در سایر تخصص‌ها از جمله پزشکی، روانشناسی و مشاوره، مهندسی، صنایع طبیعی، پرستاری و ... هم تبدیل به قانون شده است و امور مربوط به این رشته‌ها توسط خودشان مدیریت و هماهنگ می‌شود. لذا طرح ذیل تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود:

 لذا طرح ذیل تقدیم می‌شود:

محمد حسین فرهنگی - محمدرضا رضائی کوچی - محمدصالح جو کار – سید جواد حسینی کیا - جلال محمودزاده - علی اصغر عنابستانی - فریدون حسنوند - صدیف بدری - جعفر قادری - انور حبیب زاده بوکانی - سید علی یزدی خواه - حسینعلی حاجی دلیگانی - مالک شریعتی نیاسر - علی خضریان - بهروز محبی نجم آبادی - سید مرتضی خانمی - رضا حاجی پور - حسینعلی شهر پاری - جبار کوچکی نژادارم سادانی - حسن رزمیان مقدم - پرویز اوسطی - احسان ارگانی - سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی - احمد محرم زاده بخفروزان - رجب رحمانی - جعفر راستی - الهویردی دهقانی - محمد وحیدی - علی زنجانی حسنلوئی - بهزاد رحیمی – محمد تقی نقدعلی - کمال حسین پور - غلامعلی کوهساری - رضا آریان پور - علی اکبر علیزاده برمی - جواد نیک بین - غلامحسین رضوانی

عنوان طرح:

طرح سازمان نظام مددکاری اجتماعی جمهوری اسلامی ایران

فصل اول - تعریف، اهداف:

ماده ۱- سازمان نظام مددکاری اجتماعی جمهوری اسلامی ایران که در این قانون «نظام» نامیده می‌شود، یک سازمان غیردولتی و مستقل است که به منظور تحقق اهداف و انجام وظایف مقرر در این قانون تشکیل می‌گردد.

ماده ۲- اهداف نظام عبارتند از:

۱- تلاش برای ارتقای سطح دانش و کارآمدی حرفه مددکاری اجتماعی

۲- حمایت از حقوق گروه هدف (فرد، گروه، جامعه و مراجعان به مددکاران اجتماعی)

۳- حمایت از شأن، جایگاه و منزلت حرفه مددکاری اجتماعی

۴- حمایت از حقوق صنفی و حرفه‌ای مددکاران اجتماعی

۵- تلاش برای ارتقای شاخص‌های سلامت اجتماعی در کشور

۶ - حضور مؤثر در سیاستگذاری های مرتبط

فصل دوم - وظایف و اختیارات:

ماده ۳- وظایف و اختیارات نظام با توجه به اهداف مندرج در ماده (۲) این قانون به شرح زیر می‌باشد:

۱- تعیین صلاحیت حرفه‌ای کلیه مددکاران اجتماعی جهت فعالیت در عرصه‌های خدمات اجتماعی کشور

تبصره ۱- برای کلیه شاغلان در حرفه مددکاری اجتماعی دریافت شماره نظام الزامی است.

تبصره ۲- در راستای ارتقای کیفی خدمات مددکاری اجتماعی، کلیه دارندگان پروانه اشتغال به حرفه مددکاری اجتماعی ملزم به شرکت در دوره‌های آموزشی و کارگاههای تخصصی می‌باشند.

۲- نظارت بر کیفیت حرفه‌ای و تخصصی شاغلان در عرصه‌های مددکاری اجتماعی و رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای مددکاران اجتماعی که عنوان جرائم عمومی را نداشته باشند از طریق میأت رسیدگی به تخلفات صنفی مطابق مواد (۲۰)، (۲۱)، (۲۲) و (۲۳) این قانون

۳- دفاع از حقوق صنفی و حرفه‌ای اعضاء در مراجع ذیربط مطابق ضوابط و مقررات قانونی

۴- تهیه آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های مورد نیاز در چهارچوب مواد این قانون

۵- پیشنهاد تعیین یا تجدیدنظر در تعرفه‌های خدمات مددکاری اجتماعی به مراجع ذی‌ربط

۶- همکاری با وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاهها، مؤسسات و مراکز آموزش عالی مجری دوره‌های مددکاری اجتماعی در تدوین برنامه‌های منطبق با نیازهای جامعه و برنامه‌های بازآموزی و نوآموزی متر در اشکال و سطوح مختلف جهت ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای مددکاران اجتماعی

۷- همکاری با نهادها و مراجع ذیربط در ارائه خدمات مددکاری اجتماعی به هنگام بروز حوادث و بلایای طبیعی و غیر طبیعی براساس منشور اخلاقی مددکاری اجتماعی

۸- تعیین ضوابط صنفی مربوط به استاندارد کردن عناوین، سربرگ‌ها، تابلوها و مهر شاغلین به مددکاری اجتماعی

۹- انتشار نشریات علمی - پژوهشی، حرفه‌ای و صنفی حاوی آخرین دستاوردهای علمی و تجربی مددکاری اجتماعی

۱۰- برگزاری همایش‌های تخصصی در سطوح مختلف در راستای ارتقای سطح دانش و مهارت‌های حرفه‌ای مددکاران اجتماعی

تبصره - برگزاری همایش‌های بین المللی با هماهنگی نهادهای ذی ربط انجام می‌گیرد.

۱۱- همکاری با نهادها و سازمانهای ذیربط در تعیین معیارها و استانداردهای خدمات مددکاری اجتماعی

۱۲- کمک به ایجاد و گسترش زمینه‌های پژوهشی به ویژه پژوهش‌های کاربردی در حوزه آسیب‌های اجتماعی، رفاه و تأمین اجتماعی

۱۳- تلاش در زمینه تبادل علمی، تحقیقاتی، صنفی و حرفه‌ای با نهادها و مجامع علمی و حرفه‌ای داخلی و بین المللی به منظور ارتقای کیفی خدمات مددکاری اجتماعی

تبصره - تبادل مورد نظر با مجامع علمی- حرفهای بین المللی منطبق با ضوابط و مقررات جمهوری اسلامی ایران انجام می‌گیرد.

۱۴- همکاری و مشارکت با نهادها و سازمانهای ذی ربط در تدوین برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدت مربوط به حوزه رفاه و خدمات اجتماعی در راستای سیاستگذاری های رفاهی کشور

فصل سوم - شرایط عضویت:

ماده ۴- کلیه افرادی که دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر از دانشگاههای داخل و خارج از کشور در رشته‌های خدمات اجتماعی، مددکاری اجتماعی و علوم اجتماعی با گرایش خدمات اجتماعی هستند، می‌توانند به عضویت نظام در آیند.

ماده ۵- اعضای نظام همه ساله مبلغی را به عنوان حق عضویت پرداخت خواهند نمود. میزان و نحوه وصول حق عضویت مطابق دستورالعملی می‌باشد که توسط شورای مرکزی تهیه می‌گردد.

فصل چهارم - ارکان نظام:

ماده ۶ - ارکان نظام به شرح زیر می‌باشد:

١- مجمع عمومی

۲- شورای مرکزی

۳- هیأت رسیدگی به صلاحیت حرفه‌ای و تخصصی مددکاران اجتماعی

۴- هیأت رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای مددکاران اجتماعی

۵- هیأت نظارت (بازرسان)

ماده ۷- مجمع عمومی شامل کلیه مددکاران اجتماعی می‌باشد که به عضویت نظام مددکاری اجتماعی پذیرفته شده و شماره نظام را دریافت می‌کنند.

تبصره- نحوه تشکیل جلسات عادی و فوق العاده مجمع عمومی و ضوابط مربوط به آن توسط آیین نامه‌ای خواهد بود که به تصویب شورای مرکزی می‌رسد.

ماده ۸- اعضای شورای مرکزی عبارتند از:

الف - هفت نفر مددکار اجتماعی از میان اعضای نظام مددکاری اجتماعی با حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد

ب- یک نفر نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

پ - یک نفر نماینده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

ت - یک نفر نماینده وزیر کار، رفاه و تأمین اجتماعی

ث- یک نفر نماینده سازمان بهزیستی کشور به عنوان سازمان رسمی و اصلی خدمات مددکاری اجتماعی

تبصره ۱ - اعضای بند (الف) این ماده توسط مجمع عمومی نظام انتخاب می‌شوند.

تبصره ۲- جلسات شورای مرکزی با حضور دو سوم کل اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای حاضرین در جلسه معتبر و لازم الاجراء می‌باشد.

تبصره ۳ - نماینده نهادها و سازمانهای ذی ربط، اساتید و صاحب نظران حسب مورد، بدون حق رأی می‌توانند به جلسات شورا دعوت شوند.

ماده ۹- رئیس نظام که مسؤولیت اجرای مصوبات شورای مرکزی و اداره کلیه امور نظام و واحدهای تابعه را به عهده دارد یکی از اعضای شورای مرکزی با حداقل ده سال سابقه خدمات مددکاری اجتماعی خواهد بود که توسط شورای مرکزی برای مدت چهار سال انتخاب می‌شود و با حکم ریاست جمهوری منصوب می‌گردد.

تبصره ۱- عزل رئیس نظام به پیشنهاد شورای مرکزی و تأیید ریاست جمهوری خواهد بود.

تبصره ۲- انتخاب رئیس نظام برای دو دوره متوالی بلامانع است.

ماده ۱۰- در هر منطقه (از ترکیب چند استان همجوار) و یا در هر استان یک شعبه با عنوان شورای منطقه‌ای و استانی نظام تشکیل می‌شود که مطابق مصوبات شورای مرکزی به امور تخصصی و حرفه‌ای در منطقه خواهد پرداخت.

تبصره - دستورالعمل تعیین مناطق، استان‌ها و حدود اختیارات و وظایف آنها توسط شورای مرکزی تدوین و تصویب می‌شود.

ماده ۱۱- مدیر نظام مددکاری اجتماعی مناطق و استان‌ها براساس شرایط مندرج در ماده (۱۸) این قانون، توسط اعضای منطقه‌ای و استانی نظام انتخاب می‌شود و پس از تأیید شورای مرکزی با حکم رئیس نظام منصوب می‌گردد. عزل وی نیز به پیشنهاد شورای منطقه و استان با تأیید شورای مرکزی و حکم رئیس نظام خواهد بود.

ماده ۱۲- وظایف شورای مرکزی نظام به شرح زیر می‌باشد:

۱- اجرای وظایف مقرر در ماده (۳) این قانون و نظارت بر حسن اجرای آنها

۲- نظارت بر عملکرد واحدهای تابعه در سراسر کشور

۳- تشکیل هیأت‌های رسیدگی به صلاحیت حرفه‌ای و همچنین تخلفات صنفی شاغلان به حرفه مددکاری اجتماعی

۴- تهیه و تصویب آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی مورد نیاز

۵- عزل اعضاء و یا انحلال شورای مناطق و استان

تبصره - در صورت انحلال شورای منطقه و استان، باید ظرف مدت حداکثر سه ماه انتخابات مجدد برگزاری شود.

ماده ۱۳- شورای مناطق و استان وظایف محوله از سوی شورای مرکزی را به عهده دارد و موظف به اجرای مصوبات و دستورالعمل‌های شورای مرکزی در سطح منطقه و استان است.

ماده ۱۴- هیأت نظارت (بازرسان) :

هیأت نظارت متشکل از سه نفر از اعضای نظام مددکاری اجتماعی هستند که هم‌زمان با انتخاب شورای مرکزی و با رأی مجمع عمومی نظام و با توجه به شرایط مندرج در ماده (۱۸) این قانون به مدت دو سال انتخاب می‌شوند.

ماده ۱۵- نظارت بر عملکرد نظام برعهده هیأت نظارت خواهد بود که گزارش سالانه خود را به مجمع عمومی نظام مددکاری اجتماعی ارائه می‌کند.

تبصره - انحلال شورای مرکزی به پیشنهاد هیأت نظارت و با تصویب مجمع عمومی صورت می‌گیرد.

فصل پنجم - انتخابات:

ماده ۱۶- مدت فعالیت هر دوره شورای مرکزی و شوراهای مناطق و استان‌ها چهار سال است.

تبصره ۱- مسؤول برگزاری اولین دوره انتخابات شورای مرکزی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشد که با تعیین یک هیأت پنج نفره جهت برگزاری انتخابات، از سوی ایشان انجام می‌پذیرد.

تبصره ۲- یک نفر نماینده از کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بر نخستین انتخابات مندرج در این ماده نظارت خواهد کرد.

تبصره ۳- نخستین شورای مرکزی نظام پس از تأیید انتخابات توسط هیأت فوق الذکر و حداکثر به فاصله ده روز فعالیت خود را آغاز می‌کند.

تبصره ۴- چنانچه در پایان هر دوره از انتخابات، تشریفات مربوط به آن برای استقرار منتخبین جدید به تأخیر افتد، ارکان دوره قبلی تا قطعیت نتیجه انتخابات جدید حداکثر سی روز به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

ماده ۱۷ - انتخابات برای اولین دوره، حداکثر شش ماه پس از تصویب این قانون و تجدید آن برای دوره‌های بعد، سه ماه قبل از اتمام هر دوره انجام خواهد شد.

ماده ۱۸- شرایط انتخاب شوندگان برای شورای مرکزی، شورای مناطق و استان‌ها و هیأت های نظارت عبارتند از :

۱- تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

۲- اظهار الزام به دین مبین اسلام و وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

٣- نداشتن سوء پیشینه کیفری

۴- عدم اشتهار به فسق و فساد اخلاق

۵- نداشتن پرونده محکومیت در هیأت رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای

۶- دارا بودن حداقل چهار سال سابقه عضویت در نظام به استثنای دوره اول

تبصره - اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی تابع دین خود می‌باشند.

فصل ششم - موارد متفرقه:

ماده ۱۹- منابع مالی و بودجه نظام و واحدهای تابعه، از محل حق عضویت اعضاء، کمک‌های دولت و دستگاههای ذی ربط داخلی و بین المللی، موقوفات، کمک‌های مردمی و درآمدهای حاصل از خدمات آموزشی و پژوهشی نظام مددکاری اجتماعی خواهد بود.

ماده ۲۰- به منظور رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای و صنفی شاغلین در عرصه خدمات مددکاری اجتماعی، هیأت مرکزی رسیدگی به تخلفات مذکور در سازمان مرکزی و هیأت های بدوی در مناطق و استانها تشکیل می‌شود.

ماده ۲۱ - هیأت مرکزی رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای، با پنج نفر عضو منتخب شورای مرکزی نظام مددکاری اجتماعی تشکیل می‌شود و هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات در مناطق و استان‌ها نیز متشکل از سه نفر عضو با پیشنهاد شورای مناطق و استانها و تأیید شورای مرکزی تشکیل می‌گردد.

تبصره - در صورتی که فردی نسبت به رأی هیأتهای رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای شکایت داشته باشد می‌تواند به دادگاه صالح شکایت کند.

ماده ۲۲- تخلفاتی که موجب محکومیت اعضای نظام می‌شود عبارتند از:

١- تخلف از شؤون صنفی و اخلاق حرفه‌ای مددکاری اجتماعی

۲- عدم رعایت موازین شرعی و قانونی و مقررات دولتی و سهل انگاری در انجام وظایف حرفه‌ای و تخصصی

ماده ۲۳- متخلفین از شؤون صنفی و حرفه‌ای با توجه به میزان و شدت تخلف، حسب مورد به مجازات‌های زیر محکوم می‌شوند:

۱- تذکر شفاهی هیأت رسیدگی بر تخلفات

۲- توبیخ کتبی با درج در پرونده عضو خاطی

٣- توبیخ کتبی با درج در نشریه نظام مددکاری اجتماعی و اطلاع رسانی به مخاطبین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی

۴- محرومیت از اشتغال به حرفه مددکاری اجتماعی تا سه ماه

۵- محرومیت از اشتغال به حرفه مددکاری اجتماعی تا یک سال

۶- محرومیت از اشتغال به حرفه مددکاری اجتماعی تا پنج سال

۷- محرومیت از اشتغال به حرفه مددکاری اجتماعی به صورت دائم

ماده ۲۴- هیأت رسیدگی به صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی متقاضیان عضویت در نظام و پروانه اشتغال پنج نفر می‌باشند که از طرف شورای مرکزی با توجه به شرایط مندرج در ماده (۱۸) انتخاب می‌شوند.

تبصره - نحوه رسیدگی به صلاحیت متقاضیان عضویت و فعالیت حرفه‌ای آنان توسط آیین نامه‌ای خواهد بود که به تصویب شورای مرکزی می‌رسد.

ماده ۲۵ - شورای مرکزی نظام مددکاری اجتماعی موظف است حداکثر ظرف سه ماه پس از تشکیل نظام، نسبت به تهیه آرم با رعایت اهداف متعالی اسلام و حفظ شؤون مددکاری اجتماعی و با تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اقدام نماید.

ماده ۲۶ - از تاریخ تصویب این قانون، کلیه قوانین و مقررات مغایر با آن لغو می‌گردد.

انتهای پیام

کد خبر 1418

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =