کد خبر 593
۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱

طرحی برای ساماندهی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی

طرحی برای ساماندهی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی

طرحی با عنوان «ساماندهی مأموریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی» به تازگی در مجلس شورای اسلامی در دستور کار  مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری نمایندگان‌ما، طرحی با عنوان «ساماندهی مأموریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی» به تازگی در مجلس شورای اسلامی در دستور کار  مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

با تصویب نهایی این طرح، ادامه تحصیل کارکنان رسمی و غیر رسمی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری در دوره‌های روزانه و شبانه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی داخلی و خارجی ممنوع است و این قبیل کارکنان صرفا مجاز به ادامه تحصیل در دوره‌های مجازی و غیر حضوری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در ساعات غیراداری هستند.

متن طرح ساماندهی ماموریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به شرح زیر است:

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراما طرح ذیل که به امضای ۳۳ نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود.

مقدمه (دلایل توجیهی):

شعار آموزش برای همه افراد در همه جا و در همه وقت، رسالت آموزش عالی کشور است. در عمل به این شعار، کیفیت نباید فدای کمیت توسعه آموزش عالی شود. نیاز هست دانشگاه‌هایی مثل فنی و حرفه ای بر روی رشته‌های کاردانی و کارشناسی متمرکز شده و به شهرستان‌ها کشانده شود.

در این راستا ضرورت دارد که دانشگاه پیام نور از حالت نیمه حضوری خارج شده و دامنه توسعه خود را در شهرستان‌ها کاهش داده و به استان‌ها محدود و دوره‌های خود را بصورت مجازی و غیر حضوری برگزار نماید. نیاز هست که محدوده فعالیت این دانشگاه علاوه بر کشور به خارج از کشور کشیده شده و این دانشگاه در بازارهای بین المللی ورود پیدا کرده و از طریق اساتید خود و استفاده از اساتید دانشگاه‌های معتبر و با استفاده از زبان‌های زنده دنیا دانشجو بپذیرد.

با این تقسیم کار، ادامه کار دانشگاه‌های علمی کاربردی دولتی به هیچ وجه توجیهی ندارد.

اگر چه نباید کارمندان را از ادامه تحصیل محروم کنیم ولی کارمندان نباید به بهانه ادامه تحصیل در طول روز کار خود را ترک کنند. نیروهای نخبه پشت نوبت زیادی داریم که متقاضی جذب در ادارات هستند. اگر بنا باشد افراد با مدرک پایین در ادارات جذب شوند و با رها کردن کار خود ادامه تحصیل دهند کار مردم معطل می‌ماند و افرادی کم سواد در سیستم اداری ماندگار می‌شوند.

بسیاری از واحدهای آموزش عالی خصوصا واحدهای غیر دولتی که بدون داشتن کمترین امکانات به شکل بی‌رویه توسعه یافته‌اند باید تعطیل شوند.

دانشگاه آزاد اسلامی در سطح وسیعی توسعه یافته و زیان ده شده است. پرداختی به اعضای هیات علمی و کارکنان این دانشگاه قابل قبول نیست.

در دانشگاه‌های حضوری برخی از کلاس‌ها با تعداد کم دانشجو تشکیل شده و برای آموزش عالی هزینه درست می‌کند. می‌توان کسری دانشجو در یک کلاس را از سایر دانشگاه‌ها با مجازی کردن درس جذب کرد.

برای رفع این اشکالات نیاز به ساماندهی مأموریت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وجود دارد.

عنوان طرح:

طرح ساماندهی ماموریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی

ماده ۱- ادامه تحصیل کارکنان رسمی و غیر رسمی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری در دوره‌های روزانه و شبانه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی داخلی و خارجی ممنوع است و این قبیل کارکنان صرفا مجاز به ادامه تحصیل در دوره‌های مجازی و غیر حضوری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در ساعات غیراداری هستند.

تبصره ۱: ادامه تحصیل اعضای رسمی هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و فرهنگیان رسمی در شرایط غیر اداری در قالب ماموریت تحصیلی سالیانه در دوره‌های روزانه، شبانه و حضوری بلامانع است.

تبصره ۲: در صورت اخذ مرخصی اداری سالیانه، ادامه تحصیل در دوره‌های روزانه برای پرسنل اداری دستگاه‌های فوق الذکر بلامانع است.

ماده ۲- فعالیت دانشگاه پیام نور در دوره‌های روزانه، شبانه، حضوری و نیمه حضوری تعطیل و این دانشگاه صرفا مجاز به برگزاری دوره‌های مجازی و غیر حضوری می‌باشد.

تبصره ۱- فعالیت کلیه واحدها و مراکز دانشگاه پیام نور صرفا در مراکز استان‌ها ادامه پیدا می‌کند.

تبصره ۲- کلیه ساختمان‌ها و امکانات دانشگاه پیام نور در شهرستان‌های غیر مرکز استان به قیمت کارشناسی روز محاسبه و در اختیار دانشگاه فنی و حرفه ای، یا دانشگاه آزاد اسلامی، با دانشگاه فرهنگیان و یا سایر واحدهای دانشگاهی وابسته به وزارت علوم قرار گرفته و قیمت آن در همان سال و یا سال‌های بعدی به نرخ روز به این دانشگاه پرداخت خواهد شد.

تبصره ۳- نیروی انسانی رسمی و غیر رسمی دانشگاه پیام نور در شهرستان‌ها اعم از هیات علمی رسمی و قراردادی و یا نیروی اداری که مازاد بر نیاز این دانشگاه در مراکز استان‌ها است، باتوجه به تمایل خود افراد با ابلاغ وزارت علوم به یکی از دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و یا دانشگاه‌های فرهنگیان و یا سایر دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم و یا وزارت آموزش و پرورش منتقل می‌شوند.

تبصره ۴ - دانشگاه پیام نور با استفاده از هیات علمی کیفی باقیمانده و جذب هیات علمی جدید و یا اعضای هیات علمی سایر دانشگاه‌ها و تجهیز مراکز استان‌ها به آخرین دست آوردهای فناوری اطلاعات اقدام به برگزاری دوره‌های مجازی و غیرحضوری داخلی و خارجی به زبان فارسی و سایر زبان‌های دارای متقاضی خواهد کرد. هیچ دانشگاهی حق ندارد مانع همکاری اعضای هیات علمی خود در برگزاری دوره‌های خارج از کشور دانشگاه پیام نور شود. واحدهای تدریس شده به عنوان حق التدریس در سقف مجاز محسوب شده و هزینه آن با احتساب یک بالاسری ابلاغی وزارت علوم توسط دانشگاه پیام نور به هیات علمی و دانشگاه مربوطه پرداخت خواهد شد.

تبصره ۵- کلیه واحدهای دانشگاهی وابسته به وزارت علوم از جمله دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشگاه فرهنگیان مستقر در شهرستان‌ها و خارج از کشور و نیز سفارتخانه‌های ایرانی در خارج از کشور مکلفند با تعرفه توافق شده بین دانشگاه پیام نور و این دانشگاه‌ها و سفارتخانه‌ها، در برگزاری آزمون میان ترم و پایان ترم دانشگاه پیام نور در شهرستان‌ها و خارج از کشور، قرارداد منعقد و همکاری نمایند.

ماده ۳- کلیه مراکز علمی و کاربردی دولتی در داخل و خارج از کشور، تعطیل و امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی این مراکز به دانشگاه‌های فنی و حرفه ای شهرستان و سایر دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، در شهرستان محل فعالیت واگذار میشود.

ماده ۴ - دانشگاه آزاد اسلامی مکلف است برای اجتناب از هزینه‌های اضافی و حذف واحدهای زیانده، رشته‌های اضافی و هیات علمی این رشته‌ها را در شهرستان‌های زیانده را به واحدهای دیگر با اولویت واحدهای همجوار منتقل نمایند.

ماده ۵- پذیرش دانشجو در دوره‌های فراگیر و مجازی پیام نور در مقاطع مختلف صرفا به صورت غیر حضوری و مجازی مجاز بوده و شورای گسترش حق محدودیت پذیرش در این دوره‌ها را ندارد.

ماده ۶- از تاریخ تصویب این قانون، شورای گسترش حق صدور مجوز تاسیس دانشگاه‌های غیر دولتی، پیام نور و علمی و کاربردی دولتی در هیچ شهرستانی را ندارد. ایجاد مراکز دانشگاه آزاد اسلامی در بخش‌ها نیز ممنوع است. جابجایی مراکز دانشگاه‌های غیر دولتی از یک شهرستان به شهرستان دیگر بلامانع است. تاسیس مراکز دانشگاهی فنی و حرفه ای و فرهنگیان در شهرستان‌های واجد شرایط به روال گذشته منعی ندارد.

ماده ۷- در صورت نرسیدن دانشجو به حد نصاب در کلاس‌های حضوری در هر کدام از دانشگاه‌های مجری دوره‌های حضوری، با تعریف مجازی درس، کسری دانشجو از سایر دانشگاه‌ها جذب خواهد شد. این دانشگاه‌ها موظند نسبت به اعلام لیست دانشگاه‌های قابل قبول خود برای میزبانی دروس و تبادل دانشجو در دروس مجازی را اعلام نمایند.

انتهای پیام

کد خبر 593

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =