کد خبر 9975
۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳

در طرح جدید مجلس؛

دانشجویان «هنجارشکن» به مدت ۱۰ سال ممنوع الخروج خواهند شد+ متن طرح

طرح «حمایت از جامعه علمی کشور و ارتقای انضباط محیط‌های دانشگاهی»
دانشجویان «هنجارشکن» به مدت ۱۰ سال ممنوع الخروج خواهند شد+ متن طرح

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را برای ممنوع‌الخروج کردن دانشجویان «هنجارشکن» با عنوان «حمایت از جامعه علمی کشور و ارتقای انضباط محیط‌های دانشگاهی» تهیه کردند که این طرح در سامانه قانون گذاری و نظارت مجلس ثبت شده است.

به گزارش نمایندگان ما، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را برای ممنوع‌الخروج کردن دانشجویان «هنجارشکن» با عنوان «حمایت از جامعه علمی کشور و ارتقای انضباط محیط‌های دانشگاهی» تهیه کردند که این طرح در سامانه قانون گذاری و نظارت مجلس ثبت شده است.  

متن طرح «حمایت از جامعه علمی کشور و ارتقای انضباط محیط‌های دانشگاهی» به شرح زیر است:

«مقدمه: دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور یکی از ارکان استقلال سیاسی و علمی کشور محسوب می‌شوند و همواره پس از انقلاب اسلامی خدمات شایانی را به مردم و نظام اسلامی داشته‌اند و در تثبیت جایگاه علمی کشور نقشی اساسی ایفا کرده‌اند. دشمنان همواره در طول سال های پس از انقلاب چشم طمع به دانشگاه ها و در مقاطعی با برهم زدن نظام دانشگاه سعی در ایجاد وقفه و جلوگیری از رشد علمی کشور را داشته اند. در همین راستا با شبکه سازی عناصر مغرض و یا فریب برخی دانشجویان سعی نموده اند تا با به آشوب کشیدن دانشگاه ها خوراک تبلیغاتی برای رسانه های استکباری فراهم کنند و بین نهاد دانشگاه و نظام مقدس جمهوری اسلامی فاصله بی‌افکنند.

این در حالی است که دولت هزینه تحصیل این افراد را تامین می کند تا برای پیشرفت کشور و رقم زدن آینده ای روشن‌تر تلاش کنند، نه اینکه با ایجاد بلوا دانشگاه را به تعطیلی بکشانند و نهایتا کشور را در حالی ترک کنند که هیچ خدمتی به ملت انجام نداده‌اند. لذا برای حفظ نظم و امنیت محیط های دانشگاهی که لازمه پیشرفت علمی کشور است طرحی با عنوان طرح حمایت از جامعه علمی کشور و ارتقای انضباط محیط‌های دانشگاهی به شرح زیر پیشنهاد می‌شود.

ماده واحده:

در صورت ارتکاب تخلفات سیاسی یا جرایم سیاسی و امنیتی در محیط های دانشگاهی از سوی هر یک از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی و غیر دولتی و صدور حکم محکومیت قطعی حسب مورد در کمیته های انضباطی دانشگاه و یا مراجع صالح قضایی، محکومان علاوه بر تحمل مجازات های قانونی مطابق آیین نامه و شیوه نامه انضباطی دانشجویان و قانون مجازات اسلامی به مدت ۱۰ سال از تاریخ محکومیت، از کشور ممنوع الخروج خواهند شد.

تبصره ۱- تعریف و تعیین مصادیق تخلفات سیاسی یا جرایم سیاسی و امنیتی در محیط‌های دانشگاهی بر اساس آیین نامه انضباطی دانشجویان مصوب سیصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ ۱۳۷۴/۶/۲۰ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن و مواد ۴۹۸ لغایت ۵۱۲ قانون مجازات اسلامی خواهد بود.

تبصره ۲- در صورتی که متخلف شاغل به تحصیل در موسسات آموزش عالی وابسته به دولت یا نهادهای عمومی غیردولتی باشد یا به هر نحوی هزینه تحصیل وی از بیت المال و بودجه عمومی کشور پرداخته شده باشد می بایست تمام هزینه های تحصیل در آن مقطع تحصیلی که دانشجو محسوب می شده است را به حساب موسسه ای که در آن تحصیل می کند را بپردازد. محاسبه و تعیین هزینه های تحصیل در مقطع تحصیلی موسسات آموزش عالی مذکور در این تبصره حسب مورد بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

تبصره ۳- در صورت انجام پژوهشهای کاربردی که منجر به حل یک مساله یا نیاز در کشور شود یا ارائه و یا اجرای طرحی که منجر به رفع محرومیت در منطقه ای از کشور کمک کند و یا اقداماتی که منجر به ایجاد اشتغال برای حداقل ۱۰ نفر در کشور شود بعد از تایید شورایی تحت عنوان «شورای رفع ممنوع الخروجی» متشکل از نمایندگان دستگاه های اجرایی و افراد حقیقی زیر ممنوع الخروجی فرد مذکور رفع خواهد شد.

۱. نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی(حسب مورد)
۲. نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
۳. نماینده معاونت علمی ریاست جمهوری
۴. نماینده بنیاد ملی نخبگان
۵. نماینده قوه قضاییه
۶. نماینده وزارت کشور
۷. نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
۸. نماینده کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره)
۹. نماینده دستگاهی که فعالیت انجام گرفته مرتبط با حوزه ماموریتی آن دستگاه باشد.
۱۰. ۴ نفر از اساتید دانشگاه با مرتبه حداقل دانشیاری به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی
۱۱. ۲ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو ناظر

آیین نامه اجرایی شورای مذکور توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کشور و معاونت علمی ریاست جمهوری ظرف مدت حداکثر ۶ ماه پس از ابلاغ قانون تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.»

انتهای پیام

کد خبر 9975

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =