کد خبر 9213
۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۳

تأکید اعضای کمیسیون آموزش استفاده دانشگاه‌ها از ظرفیت قانون جهش تولید دانش بنیان

تأکید اعضای کمیسیون آموزش استفاده دانشگاه‌ها از ظرفیت قانون جهش تولید دانش بنیان

در نشست مشترک اعضای کمیسیون آموزش با استاندار و روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان فارس بر استفاده دانشگاه‌ها از ظرفیت قانون جهش تولید دانش بنیان تأکید شد.

 به گزارش نمایندگان ما، نشست مشترک اعضای کمیسیون آموزش با استاندار و روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان فارس صبح امروز (چهارشنبه ۲۰ مهر ماه) در محل دانشگاه شیراز برگزار و در این نشست روسای دانشگاه‌های استان فارس به بیان دغدغه‌ها و مسائل مد نظر خود برای توسعه آموزش عالی استان پرداختند.

رئیس دانشگاه شیراز: تعداد بالای دانشگاه‌های کشور منجر به کاهش کیفیت در آموزش عالی خواهد شد

محمد موذنی رئیس دانشگاه شیراز طی اظهاراتی ضمن انتقاد از شیوه جذب دانشجو در دانشگاه‌های سراسر کشور عنوان کرد: متأسفانه با روش فعلی پس از برگزاری کنکور، استعدادهای برتر در ۳ الی ۴ دانشگاه کشور جذب می شوند و عمدتا نیز پس از تحصیل به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند، بعضا به کشور نیز باز نمی‌گردند.

رئیس دانشگاه شیراز با تأکید بر ضرورت اصلاح شیوه جذب دانشجو در دانشگاه‌های کشور اضافه کرد: طرح بومی‌گزینی که نیاز به پختگی دارد می‌تواند یکی از راهکارها برای اصلاح شیوه جذب دانشجو باشد. با بومی‌گزینی بسیاری از مشکلات دانشگاه‌ها از جمله تقاضای خوابگاه، مشکل تغذیه و بُعد مسافت حل خواهد شد و بودجه دانشگاه‌ها را نیز می‌توان از همین محل تقویت کرد.

وی یکی دیگر از ایرادات موجود در حوزه آموزش عالی را وجود دو هزار و ۵۰۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی در کشور دانست و گفت: این در حالی است این رقم در بسیاری از کشورهای پیشرفته بسیار کمتر است برای مثال کشور چین با وجود جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ هزار نفری دو هزار و ۳۰۰ دانشگاه دارد اما کشور ما با جمعیت ۸۰ میلیون نفر از دو هزار و ۵۰۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی برخوردار است که این رقم بالا منجر به کاهش کیفیت در حوزه آموزش عالی خواهد شد.

موذنی اضافه کرد: یکی دیگر از ایرادات موجود در دانشگاه‌ها این است که رقم بالایی از بودجه دانشگاه‌های صرف پرداخت حق سمت به مدیران می‌شود چرا که این تعداد دانشگاه رقمی معادل ۴۰ میلیارد تومان را می‌طلبد که صرف این موضوع کند.

رئیس دانشگاه شیراز در ادامه به مسائل دانشگاه شیراز اشاره و عنوان کرد: دانشگاه شیراز قطب علمی جنوب کشور بوده و ۱۷ هزار دانشجو، ۷۰۰ عضو هیأت علمی، ۱۷ دانشکده، ۶۷ بخش تخصصی و ۲۲ پژوهشکده دارد و ۷۰ درصد دانشجویان آن در حوزه آموزش عالی تحصیل می‌کنند. یکی از بزرگترین مسائل دانشگاه فرسودگی ساختمان‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی است که برای این موضوع فقط ۳ میلیارد تومان بودجه در اختیار دانشگاه قرار دادند که تنها صرف بازسازی یک دانشکده خواهد شد.

وی یکی دیگر از مسائل این دانشگاه را پراکندگی دانشگاه شیراز برشمرد و گفت: طی چند سال اخیر بودجه دانشگاه‌ها بر اساس جمعیت و تعداد دانشجویان تقسیم می‌شود که دانشگاه شیراز با توجه به پراکندگی و کارمندانی که دارد مورد ظلم واقع شده است.

معاون پارلمانی وزارت علوم: نباید در اجرای قانون جهش تولید مسکن زمینی از دانشگاه‌ها گرفته شود

فرخی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم نیز در این نشست ضمن تشکر از رئیس کمیسیون آموزش به دلیل حمایت از مجموعه آموزش عالی به ویژه برداشتن سقف حقوق اساتید در مجلس عنوان کرد: در بحث بودجه‌های تخصیصی به وزارت علوم با مشکلاتی مواجه هستیم و امروز در حوزه خوابگاه‌ها و تأمین غذای دانشجو، دانشگاه‌ها با مشکلاتی مواجه‌اند که از کمیسیون آموزش می‌خواهیم در این راستا به وزارت علوم کمک کند.

وی به موضوع استقلال دانشگاه‌ها اشاره و عنوان کرد: برخی به دنبال عدم استقلال دانشگاه‌ها هستند که می‌توان این موضوع را در قوانین بالادستی به ویژه برنامه هفتم تعیین تکلیف کرد و بر هیأت امنایی بودن دانشگاه‌ها و اختیارات دانشگاه اشاره داشت.

وی به اجرای قانون جهش تولید مسکن اشاره و اضافه کرد: متأسفانه در برخی از استان‌ها شاهدیم که برای اجرای این قانون زمین‌هایی را از دانشگاه‌ها به عنوان زمین مازاد می‌گیرند در حالی که این مهم باید به تصویب هیأت دولت برسد اما در اجرای این قانون یک کارشناس از وزارت راه چنین اختیاری را دارد که البته خلاف قوانین نیز به نظر می‌رسد به همین دلیل جا دارد کمیسیون آموزش به این موضوع نیز ورود کند، در حال حاضر روی زمینی که در استان البرز متری ۳۵ میلیون تومان است دست گذاشته و این موضوع نیز به یکی از دغدغه‌های روسای دانشگاه ما در سراسر کشور تبدیل شده است.

وی در ادامه به نحوه اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان اشاره و عنوان کرد: اجرای این قانون نیز کمک خوبی به شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد کرد ولی ابهاماتی برای ما در قانون وجود دارد که با حضور شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه‌ها زمین در اختیار دانشگاه به شرکت‌ها واگذار نشود.

استاندار فارس: دیوار بی‌اعتمادی بین مراکز علمی و حوزه اجرایی باید برچیده شود

محمدهادی ایمانیه استاندار استان فارس نیز طی اظهاراتی توجه به آموزش اخلاق، دیانت و هویت را بسیار بااهمیت برشمرد و تأکید کرد: بی‌توجهی به این مسائل امروز باعث شده که ما با برخی ناآرامی‌ها در سطح کشور مواجه شویم در حالی که اگر چنین توجهاتی وجود داشت هرگز این مسائل در این سطح رقم نمی‌خورد.

وی ضمن تأکید بر ضرورت متناسب شدن تعداد دانشجویان با نیاز بازار گفت: شاید اصلی‌ترین دلیل نگرانی و بلاتکلیفی دانشجویان نداشتن آینده روشن در حوزه اشتغال خود باشد لذا ما باید دیوار بی‌اعتمادی بین مراکز علمی و حوزه اجرایی را برچینیم تا دانشجویان ما به راحتی وارد بازار کار شوند.

استاندار استان فارس بر ایجاد درآمد پایدار برای دانشگاه ها تأکید کرد و یادآور شد: در اجرای قانون جهش تولید مسکن در استان فارس به هیچ عنوان به سراغ زمین‌های تحت اختیار دانشگاه‌ها نخواهیم رفت بلکه در راستای اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان زمین‌هایی را نیز در اختیار پارک‌های علم و فناوری قرار خواهیم داد.

ایمانیه تأکید کرد: در زمینه‌ ساخت خوابگاه به ویژه خوابگاه‌های متأهلین نیز از ظرفیت‌ خیرین در استان استفاده شده و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

پاک‌فطرت: ضرورت افزایش دو برابری شرکت‌های دانش بنیان در استان فارس

علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شیراز ضمن تشکر از حضور رئیس و اعضای کمیسیون آموزش در استان فارس این سفر را موجب برکاتی برای استان فارس دانست و گفت: قطعاً هرچقدر از حوزه آموزش عالی در استان فارس حمایت شود نتیجه آن در آینده مشخص خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تأکید کرد: معتقدیم تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در استان که ۳۵۰ شرکت است باید تا پایان سال به دو برابر افزایش پیدا کند و این مهم در راستای اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان امکانپذیر خواهد بود.

حق وردی: مناسبات بین دانشگاه و دولت بازتعریف شود

حسین حق وردی دیگر عضو کمیسیون آموزش مجلس در این نشست گفت: یکی از رسالت‌های ما پیگیری مشکلات مطرح شده از جانب روسای دانشگاه‌ها است؛ لازم است که مناسبات بین دانشگاه و دولت بار دیگر تعریف شود تا دانشگاه‌ها بتوانند مسیری برای درآمدهای پایدار خود پیش‌بینی کنند.

احمدی: دانشگاه در حفظ ارزش‌های انقلاب سهم بالایی دارد

محمدرضا احمدی عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش نیز در این نشست با بیان اینکه حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است و دانشگاه در این عرصه سهم بسزایی دارد، گفت: ما به دنبال این هستیم که فردی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود یک انسان کارآفرین و دارای مهارت باشد، در این راستا در کمیسیون تلاش‌هایی صورت گرفته است.

وی با اشاره به ضرورت حمایت از اساتید و نخبگان عنوان کرد: دغدغه‌های مطرح شده در این نشست از جانب روسای دانشگاه‌ها مثل مسائل مربوط به سلف سرویس و خوابگاه‌ها را باید به نحوی پیگیری کرد که روسای دانشگاه چنین دغدغه‌هایی نداشته باشند.

روشنفکر: کرسی‌های آزاداندیشی باید در دانشگاه‌ها احیا شود

محمدمهدی روشنفکر دیگر عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در این نشست بر ضرورت احیای کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌های سراسر کشور تأکید کرد و گفت: طبق پژوهش‌هایی که در راستای علت نارضایتی‌های دانشجویان داشتیم مشخص شده که ریشه نارضایتی دانشجویان عدم توجه به اخلاقیات، مشخص نبودن آینده شغلی، جدی نگرفتن مقررات آموزشی، افزایش کمی دانشجویان و مسائلی از این قبیل است.

وحیدی: بومی گزینی در درازمدت به نفع جامعه نخواهد بود

محمد وحیدی دیگر عضو کمیسیون آموزش نیز در این نشست با بیان اینکه بومی‌گزینی در بلندمدت آثار مثبتی برای جامعه نخواهد داشت، گفت: اجرای طرح بومی‌گزینی ممکن است دست بسیاری از استعدادها و نخبگان در مناطق محروم را از دانشگاه‌های اصلی کشور دور کند لذا تقویت دانشگاه‌های شهرستانی نیاز به برنامه‌های بلندمدت و پخته دیگری دارد.

وحیدی تاکید کرد: کمیسیون آموزش پیگیری های زیادی برای برداشتن سقف حقوق هیات علمی در دانشگاه ها انجام داد ولی با برخی مخالفت ها مواجه شدیم.

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش ادامه داد: قانون جهش تولید دانش بنیان یکی از قوانین مترقی در مجلس یازدهم بوده که اگر دبیرخانه آن در سازمان مدیریت هر استان در نظر گرفته شده برای این است که استاندار بتواند تسلط بیشتر و بهتری در اجرای قانون داشته باشد.

وی پراکندگی دانشگاه های شیراز را یکی از آسیب های موجود برای دانشگاه شیراز برشمرد و گفت: باید به سمت ایجاد شهر دانشگاهی به ویژه برای استان فارس و شهر شیراز حرکت کنیم.

امامی راد: حافظ سهم به سزایی در هویت بخشی به ملت ایران داشته است

حسین امامی راد نیز با اشاره به سالروز بزرگداشت روز حافظ، عنوان کرد: در قانون اساسی ما به ۴ اصل در زمینه خط، هویت، زبان و پرچم اشاره شده که ما در همه موارد می توانیم به شعر حافظ رجوع کنیم. اگر زبان های محلی را پاس نداریم نه تنها نمی توانیم اشعار محلی بلکه نمی توانیم شعر حافظ را هم بفهمیم. حافظ سهم به سزایی در هویت بخشی به ملت ایران داشته و دارد و همواره دیوان حافظ در کنار قرآن در خانه های ما جای داشته است.

قاسمی پور: ایران طی ۳۰ سال گذشته به اندازه ۳۰۰ سال پیشرفت علمی داشته است

شیوا قاسمی پور عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش نیز، ادامه داد: ایران اسلامی در مسیر اقتدار و پیشرفت قرار دارد و بسیاری از دشمنان که چشم دیدن این میزان پیشرفت را ندارند براساس نوشته نشریات علمی آمریکایی ایران طی ۳۰ سال گذشته به اندازه ۳۰۰ سال پیشرفت علمی داشته است.

نماینده مردم مریوان در مجلس، ادامه داد: دشمن امروز روی قشرهایی از جامعه از جمله زنان، کارگران و دانشجویان سرمایه گذاری کرده و به دلیل مشکلات و مسائل اقتصادی موجود در جامعه به دنبال ایجاد نارضایتی در کشور است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش، ادامه داد: در سال سوم فعالیت کمیسیون به دنبال مهارت افزایی هستیم و همانطور که سال اول به دنبال تصویب قانون رتبه بندی معلمان سال دوم قانون جهش تولید دانش بنیان را مصوب کردیم، در سال سوم نیز به دنبال تصویب قانونی در حوزه مهارت آموزی هستیم. کلید گمشده مشکلات کشور امروز مهارت آموزی و مهارت افزایی و تامین نیاز بازار است.

منادی: کمیسیون آموزش به دنبال تکمیل زنجیره تأمین آموزش است

علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس نیز در این نشست، با اشاره به اینکه جایگاه علمی ایران در برخی از رشته‌ها در رتبه ۱۴ جهان قرار دارد، گفت: ما در کمیسیون آموزش به دنبال تکمیل زنجیره تامین آموزش بودیم به طوری که برای ساماندهی آموزش و تعلیم صفر تا ۶ ساله ها مسئولیت این حوزه را از بهزیستی گرفته و به آموزش و پرورش دادیم و در ادامه به تصویب قانون رتبه بندی معلمان برای کیفی سازی آموزش و پرورش پرداختیم.

منادی اضافه کرد: در ادامه نیز کمیسیون آموزش قانون جهش تولید دانش بنیان که یکی از قوانین مهم مجلس یازدهم به شمار می‌آید را مصوب کرد تا فردی که از این سیستم آموزشی خارج می‌شود بتواند علم خود را تبدیل به ثروت کند.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس تأکید کرد: ما به دنبال همسان سازی حقوق اساتید دانشگاه‌ها و برداشتن سقف از حقوق اعضای هیأت علمی هستیم و در این مسیر اجازه نخواهیم داد حق اساتید ضایع شود.

نشست مشترک اعضای کمیسیون آموزش با استاندار و روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان فارس صبح امروز (چهارشنبه ۲۰ مهر ماه) در محل دانشگاه شیراز برگزار و در این نشست روسای دانشگاه‌های استان فارس به بیان دغدغه‌ها و مسائل مد نظر خود برای توسعه آموزش عالی استان پرداختند.

رئیس دانشگاه شیراز: تعداد بالای دانشگاه‌های کشور منجر به کاهش کیفیت در آموزش عالی خواهد شد

محمد موذنی رئیس دانشگاه شیراز طی اظهاراتی ضمن انتقاد از شیوه جذب دانشجو در دانشگاه‌های سراسر کشور عنوان کرد: متأسفانه با روش فعلی پس از برگزاری کنکور، استعدادهای برتر در ۳ الی ۴ دانشگاه کشور جذب می شوند و عمدتا نیز پس از تحصیل به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند، بعضا به کشور نیز باز نمی‌گردند.

رئیس دانشگاه شیراز با تأکید بر ضرورت اصلاح شیوه جذب دانشجو در دانشگاه‌های کشور اضافه کرد: طرح بومی‌گزینی که نیاز به پختگی دارد می‌تواند یکی از راهکارها برای اصلاح شیوه جذب دانشجو باشد. با بومی‌گزینی بسیاری از مشکلات دانشگاه‌ها از جمله تقاضای خوابگاه، مشکل تغذیه و بُعد مسافت حل خواهد شد و بودجه دانشگاه‌ها را نیز می‌توان از همین محل تقویت کرد.

وی یکی دیگر از ایرادات موجود در حوزه آموزش عالی را وجود دو هزار و ۵۰۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی در کشور دانست و گفت: این در حالی است این رقم در بسیاری از کشورهای پیشرفته بسیار کمتر است برای مثال کشور چین با وجود جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ هزار نفری دو هزار و ۳۰۰ دانشگاه دارد اما کشور ما با جمعیت ۸۰ میلیون نفر از دو هزار و ۵۰۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی برخوردار است که این رقم بالا منجر به کاهش کیفیت در حوزه آموزش عالی خواهد شد.

موذنی اضافه کرد: یکی دیگر از ایرادات موجود در دانشگاه‌ها این است که رقم بالایی از بودجه دانشگاه‌های صرف پرداخت حق سمت به مدیران می‌شود چرا که این تعداد دانشگاه رقمی معادل ۴۰ میلیارد تومان را می‌طلبد که صرف این موضوع کند.

رئیس دانشگاه شیراز در ادامه به مسائل دانشگاه شیراز اشاره و عنوان کرد: دانشگاه شیراز قطب علمی جنوب کشور بوده و ۱۷ هزار دانشجو، ۷۰۰ عضو هیأت علمی، ۱۷ دانشکده، ۶۷ بخش تخصصی و ۲۲ پژوهشکده دارد و ۷۰ درصد دانشجویان آن در حوزه آموزش عالی تحصیل می‌کنند. یکی از بزرگترین مسائل دانشگاه فرسودگی ساختمان‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی است که برای این موضوع فقط ۳ میلیارد تومان بودجه در اختیار دانشگاه قرار دادند که تنها صرف بازسازی یک دانشکده خواهد شد.

وی یکی دیگر از مسائل این دانشگاه را پراکندگی دانشگاه شیراز برشمرد و گفت: طی چند سال اخیر بودجه دانشگاه‌ها بر اساس جمعیت و تعداد دانشجویان تقسیم می‌شود که دانشگاه شیراز با توجه به پراکندگی و کارمندانی که دارد مورد ظلم واقع شده است.

معاون پارلمانی وزارت علوم: نباید در اجرای قانون جهش تولید مسکن زمینی از دانشگاه‌ها گرفته شود

فرخی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم نیز در این نشست ضمن تشکر از رئیس کمیسیون آموزش به دلیل حمایت از مجموعه آموزش عالی به ویژه برداشتن سقف حقوق اساتید در مجلس عنوان کرد: در بحث بودجه‌های تخصیصی به وزارت علوم با مشکلاتی مواجه هستیم و امروز در حوزه خوابگاه‌ها و تأمین غذای دانشجو، دانشگاه‌ها با مشکلاتی مواجه‌اند که از کمیسیون آموزش می‌خواهیم در این راستا به وزارت علوم کمک کند.

وی به موضوع استقلال دانشگاه‌ها اشاره و عنوان کرد: برخی به دنبال عدم استقلال دانشگاه‌ها هستند که می‌توان این موضوع را در قوانین بالادستی به ویژه برنامه هفتم تعیین تکلیف کرد و بر هیأت امنایی بودن دانشگاه‌ها و اختیارات دانشگاه اشاره داشت.

وی به اجرای قانون جهش تولید مسکن اشاره و اضافه کرد: متأسفانه در برخی از استان‌ها شاهدیم که برای اجرای این قانون زمین‌هایی را از دانشگاه‌ها به عنوان زمین مازاد می‌گیرند در حالی که این مهم باید به تصویب هیأت دولت برسد اما در اجرای این قانون یک کارشناس از وزارت راه چنین اختیاری را دارد که البته خلاف قوانین نیز به نظر می‌رسد به همین دلیل جا دارد کمیسیون آموزش به این موضوع نیز ورود کند، در حال حاضر روی زمینی که در استان البرز متری ۳۵ میلیون تومان است دست گذاشته و این موضوع نیز به یکی از دغدغه‌های روسای دانشگاه ما در سراسر کشور تبدیل شده است.

وی در ادامه به نحوه اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان اشاره و عنوان کرد: اجرای این قانون نیز کمک خوبی به شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد کرد ولی ابهاماتی برای ما در قانون وجود دارد که با حضور شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه‌ها زمین در اختیار دانشگاه به شرکت‌ها واگذار نشود.

استاندار فارس: دیوار بی‌اعتمادی بین مراکز علمی و حوزه اجرایی باید برچیده شود

محمدهادی ایمانیه استاندار استان فارس نیز طی اظهاراتی توجه به آموزش اخلاق، دیانت و هویت را بسیار بااهمیت برشمرد و تأکید کرد: بی‌توجهی به این مسائل امروز باعث شده که ما با برخی ناآرامی‌ها در سطح کشور مواجه شویم در حالی که اگر چنین توجهاتی وجود داشت هرگز این مسائل در این سطح رقم نمی‌خورد.

وی ضمن تأکید بر ضرورت متناسب شدن تعداد دانشجویان با نیاز بازار گفت: شاید اصلی‌ترین دلیل نگرانی و بلاتکلیفی دانشجویان نداشتن آینده روشن در حوزه اشتغال خود باشد لذا ما باید دیوار بی‌اعتمادی بین مراکز علمی و حوزه اجرایی را برچینیم تا دانشجویان ما به راحتی وارد بازار کار شوند.

استاندار استان فارس بر ایجاد درآمد پایدار برای دانشگاه ها تأکید کرد و یادآور شد: در اجرای قانون جهش تولید مسکن در استان فارس به هیچ عنوان به سراغ زمین‌های تحت اختیار دانشگاه‌ها نخواهیم رفت بلکه در راستای اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان زمین‌هایی را نیز در اختیار پارک‌های علم و فناوری قرار خواهیم داد.

ایمانیه تأکید کرد: در زمینه‌ ساخت خوابگاه به ویژه خوابگاه‌های متأهلین نیز از ظرفیت‌ خیرین در استان استفاده شده و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

پاک‌فطرت: ضرورت افزایش دو برابری شرکت‌های دانش بنیان در استان فارس

علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شیراز ضمن تشکر از حضور رئیس و اعضای کمیسیون آموزش در استان فارس این سفر را موجب برکاتی برای استان فارس دانست و گفت: قطعاً هرچقدر از حوزه آموزش عالی در استان فارس حمایت شود نتیجه آن در آینده مشخص خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تأکید کرد: معتقدیم تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در استان که ۳۵۰ شرکت است باید تا پایان سال به دو برابر افزایش پیدا کند و این مهم در راستای اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان امکانپذیر خواهد بود.

حق وردی: مناسبات بین دانشگاه و دولت بازتعریف شود

حسین حق وردی دیگر عضو کمیسیون آموزش مجلس در این نشست گفت: یکی از رسالت‌های ما پیگیری مشکلات مطرح شده از جانب روسای دانشگاه‌ها است؛ لازم است که مناسبات بین دانشگاه و دولت بار دیگر تعریف شود تا دانشگاه‌ها بتوانند مسیری برای درآمدهای پایدار خود پیش‌بینی کنند.

احمدی: دانشگاه در حفظ ارزش‌های انقلاب سهم بالایی دارد

محمدرضا احمدی عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش نیز در این نشست با بیان اینکه حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است و دانشگاه در این عرصه سهم بسزایی دارد، گفت: ما به دنبال این هستیم که فردی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود یک انسان کارآفرین و دارای مهارت باشد، در این راستا در کمیسیون تلاش‌هایی صورت گرفته است.

وی با اشاره به ضرورت حمایت از اساتید و نخبگان عنوان کرد: دغدغه‌های مطرح شده در این نشست از جانب روسای دانشگاه‌ها مثل مسائل مربوط به سلف سرویس و خوابگاه‌ها را باید به نحوی پیگیری کرد که روسای دانشگاه چنین دغدغه‌هایی نداشته باشند.

روشنفکر: کرسی‌های آزاداندیشی باید در دانشگاه‌ها احیا شود

محمدمهدی روشنفکر دیگر عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در این نشست بر ضرورت احیای کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌های سراسر کشور تأکید کرد و گفت: طبق پژوهش‌هایی که در راستای علت نارضایتی‌های دانشجویان داشتیم مشخص شده که ریشه نارضایتی دانشجویان عدم توجه به اخلاقیات، مشخص نبودن آینده شغلی، جدی نگرفتن مقررات آموزشی، افزایش کمی دانشجویان و مسائلی از این قبیل است.

وحیدی: بومی گزینی در درازمدت به نفع جامعه نخواهد بود

محمد وحیدی دیگر عضو کمیسیون آموزش نیز در این نشست با بیان اینکه بومی‌گزینی در بلندمدت آثار مثبتی برای جامعه نخواهد داشت، گفت: اجرای طرح بومی‌گزینی ممکن است دست بسیاری از استعدادها و نخبگان در مناطق محروم را از دانشگاه‌های اصلی کشور دور کند لذا تقویت دانشگاه‌های شهرستانی نیاز به برنامه‌های بلندمدت و پخته دیگری دارد.

وحیدی تاکید کرد: کمیسیون آموزش پیگیری های زیادی برای برداشتن سقف حقوق هیات علمی در دانشگاه ها انجام داد ولی با برخی مخالفت ها مواجه شدیم.

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش ادامه داد: قانون جهش تولید دانش بنیان یکی از قوانین مترقی در مجلس یازدهم بوده که اگر دبیرخانه آن در سازمان مدیریت هر استان در نظر گرفته شده برای این است که استاندار بتواند تسلط بیشتر و بهتری در اجرای قانون داشته باشد.

وی پراکندگی دانشگاه های شیراز را یکی از آسیب های موجود برای دانشگاه شیراز برشمرد و گفت: باید به سمت ایجاد شهر دانشگاهی به ویژه برای استان فارس و شهر شیراز حرکت کنیم.

امامی راد: حافظ سهم به سزایی در هویت بخشی به ملت ایران داشته است

حسین امامی راد نیز با اشاره به سالروز بزرگداشت روز حافظ، عنوان کرد: در قانون اساسی ما به ۴ اصل در زمینه خط، هویت، زبان و پرچم اشاره شده که ما در همه موارد می توانیم به شعر حافظ رجوع کنیم. اگر زبان های محلی را پاس نداریم نه تنها نمی توانیم اشعار محلی بلکه نمی توانیم شعر حافظ را هم بفهمیم. حافظ سهم به سزایی در هویت بخشی به ملت ایران داشته و دارد و همواره دیوان حافظ در کنار قرآن در خانه های ما جای داشته است.

قاسمی پور: ایران طی ۳۰ سال گذشته به اندازه ۳۰۰ سال پیشرفت علمی داشته است

شیوا قاسمی پور عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش نیز، ادامه داد: ایران اسلامی در مسیر اقتدار و پیشرفت قرار دارد و بسیاری از دشمنان که چشم دیدن این میزان پیشرفت را ندارند براساس نوشته نشریات علمی آمریکایی ایران طی ۳۰ سال گذشته به اندازه ۳۰۰ سال پیشرفت علمی داشته است.

نماینده مردم مریوان در مجلس، ادامه داد: دشمن امروز روی قشرهایی از جامعه از جمله زنان، کارگران و دانشجویان سرمایه گذاری کرده و به دلیل مشکلات و مسائل اقتصادی موجود در جامعه به دنبال ایجاد نارضایتی در کشور است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش، ادامه داد: در سال سوم فعالیت کمیسیون به دنبال مهارت افزایی هستیم و همانطور که سال اول به دنبال تصویب قانون رتبه بندی معلمان سال دوم قانون جهش تولید دانش بنیان را مصوب کردیم، در سال سوم نیز به دنبال تصویب قانونی در حوزه مهارت آموزی هستیم. کلید گمشده مشکلات کشور امروز مهارت آموزی و مهارت افزایی و تامین نیاز بازار است.

منادی: کمیسیون آموزش به دنبال تکمیل زنجیره تأمین آموزش است

علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس نیز در این نشست، با اشاره به اینکه جایگاه علمی ایران در برخی از رشته‌ها در رتبه ۱۴ جهان قرار دارد، گفت: ما در کمیسیون آموزش به دنبال تکمیل زنجیره تامین آموزش بودیم به طوری که برای ساماندهی آموزش و تعلیم صفر تا ۶ ساله ها مسئولیت این حوزه را از بهزیستی گرفته و به آموزش و پرورش دادیم و در ادامه به تصویب قانون رتبه بندی معلمان برای کیفی سازی آموزش و پرورش پرداختیم.

منادی اضافه کرد: در ادامه نیز کمیسیون آموزش قانون جهش تولید دانش بنیان که یکی از قوانین مهم مجلس یازدهم به شمار می‌آید را مصوب کرد تا فردی که از این سیستم آموزشی خارج می‌شود بتواند علم خود را تبدیل به ثروت کند.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس تأکید کرد: ما به دنبال همسان سازی حقوق اساتید دانشگاه‌ها و برداشتن سقف از حقوق اعضای هیأت علمی هستیم و در این مسیر اجازه نخواهیم داد حق اساتید ضایع شود.

انتهای پیام

کد خبر 9213

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =