کد خبر 5529
۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱

مرکز پژوهش های مجلس:

مصوبه بومی گزینی، اصلاحات و الحاقات بعدی آن لغو شود

مصوبه بومی گزینی، اصلاحات و الحاقات بعدی آن لغو شود

مرکز پژوهش های مجلس، براساس بررسی های صورت گرفته ماده واحده ای تحت عنوان «مصوبه بومی گزینی موضوع جلسه ۲۱۳ مورخ ۱۱/۰۲/۱۳۶۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاحات و الحاقات بعدی آن لغو می شود» را برای لغو بومی گزینی به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده است.

به گزارش نمایندگان ما، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با توجه به اهمیت بومی‌کزینی در پذیرش دانشجو و تاثیرات عمیق آموزشی، فرهنگی و اجتماعی آن در کشور، پس از برگزاری ۱۲ جلسه کارشناسی با دانشگاه‌های مستقر در تهران و شهرستان‌ها و همچنین دانشگاه‌های مناطق مرزی و وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف و انجام حدود ۳۰۰ نفر ساعت کار کارشناسی، گزارشی را با عنوان «پیامدهای بومی گزینی در پذیرش دانشجو» تهیه و تدوین کرد.

در این گزارش تصریح شده است که بومی‌گزینی موجب توزیع ناعادلانه و ناهمگون دانشجو در کشور شده به‌گونه‌ای که در سال ۱۳۹۸ نزدیک به ۵۰ درصد قبولی‌های دوره روزانه و به ترتیب حدود ۸۰ و ۷۰ درصد قبولی‌های دانشگاه‌های پیام‌نور و غیرانتفاعی به‌صورت استانی قبول شده‌اند و ۱۸ درصد قبولشدگان بر مبنای پذیرش کشوری پذیرفته شده‌اند. در خصوص استان‌های مرزی این وضعیت پررنگ‌تر است؛ برای مثال در دو استان سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی ۲.۸۹ درصد و ۳.۶۴ درصد از قبول‌شدگانِ دوره روزانه به صورت استانی پذیرفته شده‌اند.  

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند که «بومی گزینی» امتیاز قابل توجهی برای داوطلبان بومی مناطق برخوردارتر کشور نظیر تهران و سایر کلان‌شهرها برای قبولی در دانشگاه‌های برتر کشور بوده است. زیرا دانشگاه‌های برتر کشور در همین مناطق برخوردار قرار دارند و این روش پذیرش تبعاتی نظیر تضعیف انسجام ملی و افزایش قومیت‌گرایی، تضعیف امنیت ملی، ممانعت از هم‌افزایی فرهنگی بین اقوام مختلف کشور، تشدید نابرابری‌ها، کاهش تحرک اجتماعی و تضعیف زبان مشترک ایرانیان را به همراه خواهد داشت.  

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با توجه به مطالب مذکور، ماده واحده‌ای تحت عنوان «مصوبه بومی‌گزینی موضوع جلسه ۲۱۳ مورخ ۱۱/۰۲/۱۳۶۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاحات و الحاقات بعدی آن لغو می‌شود» را برای لغو بومی‌گزینی به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده است.

پایان پیام

کد خبر 5529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =