کد خبر 1456
۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰

صحن مجلس:

نظارت کمیسیون امورداخلی کشور بر عملکرد دولت یازدهم و دوازهم

نظارت کمیسیون امورداخلی کشور بر عملکرد دولت یازدهم و دوازهم

کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بر اساس وظایف نظارتی خود تحقیق و تفحص از عملکرد نهاد ریاست جمهوری در دوره های یازدهم و دوازدهم را به تصوب رساند همچنین نظارت بر حسن اجرای قوانین انتخابات نیز در سه ماهه ابتدایی اجلاسیه دوم توسط کمیسیون انجام شد.

به گزارش نمایندگان ما، کمیسیون  امور داخلی کشور و شوراهای مجلس یکی از کمیسیون‌های تخصصی فعال مجلس یازدهم بوده به طوری که علاوه بر بررسی و ارزیابی مباحث مختلف در حوزه‌‎های نظارتی و تقنینی به مسائل روز این حوزه از جمله میزان آمادگی دربرابر بحران ها و نقش مراکز مختلف در مواجهه با حوادث، برنامه ریزی برای توسعه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها، بررسی نیاز مناطق مختلف کشور متناسب با رشد جمعیت برای توسعه و افزایش حوزه‌های انتخابیه و سایر موضوعات ورود کرد. همچنین نظارت بر اجرای قوانین انتخابات شوراها و ریاست جمهوری و برنامه ریزی برای اصلاح قوانین انتخابات نیز از برنامه‌های پیش روی کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس است.

در این گزارش به بررسی عملکرد سه ماهه اول اجلاسیه دوم این کمیسیون در مجلس یازدهم می‎‌پردازیم. در طول این مدت کمیسیون تعداد 20 جلسه رسمی برگزار کرده که در مجموع بیش از 49 ساعت طول انجامیده است.

اقدامات مهم تقنینی کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس یازدهم

 - بررسی اولویت‌های تقنینی و نظارتی کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی

- بررسی «طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه انتخابات» با حضور نماینده محترم شورای نگهبان، کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و معاونت قوانین

- بررسی لایحه درآمد پایدار هزینه های شهرداری ها و دهیاری ها

نظارتی میدانی

- بازدید از تاسیسات آب سنگین اراک

- بازدید اعضا کمیسیون از شهرداری تهران و رصدخانه شهری تهران

- بازدید از مرکز فرماندهی بحران شهر

- بازدید اعضا کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

تحقیق و تفحص

تصویب تحقیق و تفحص از عملکرد نهاد ریاست جمهوری در دوره‌های یازدهم و دوازدهم

جلسات با وزرا و مسئولان اجرائی در چارچوب و ظایف نظارتی

- حضور وزیر کشور دولت دوازدهم آقای رحمانی فضلی در کمیسیون و ارائه گزارش در زمینه برگزاری انتخابات 1400

- حضور شهردار تهران، رئیس سازمان بحران،مسئولین امنیتی و مدیران ارشد وزارت نیرو در کمیسون و ارائه گزارش دستگاه های اجرایی در خصوص پیشگیری و مدیریت بحران با محوریت امنیت داخلی.

همچنین کمیسیون شوراها - به استناد ماده(53) قانون آیین‌­نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و در اجرای ماده(202) قانون مذکور بررسی صلاحیت، انطباق مدارک، سوابق و برنامه­ های وزرای  پیشنهادی کشور و اطلاعات با اسناد بالادستی، در دستور کار کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها قرار گرفت و کمیسیون طی دو جلسه با حضور آقایان خطیب و وحیدی و استماع برنامه های آنان گزارشاتی را جهت قرائت در جلسه علنی مجلس و در جریان رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی تدوین و تقدیم هیئت رئیسه کرد. علاوه بر این، کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها با تمامی وزرای پیشنهادی معرفی شده از سوی رئیس جمهور به مجلس جلساتی را به منظور بررسی برنامه ها و صلاحیت آن ها برگزار کرد.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام

کد خبر 1456

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =