کد خبر 16336
۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶

مهاجرت معکوس نخبگان به کشور با توجه حوزه دانش‌بنیان/ گردش مالی ۵۵۰ هزار میلیاردی شرکت‌ها

مهاجرت معکوس نخبگان به کشور با توجه حوزه دانش‌بنیان/ گردش مالی ۵۵۰ هزار میلیاردی شرکت‌ها

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: شرکت های دانش بنیان در کشور براساس آخرین آمار رسمی اعلام شده، ۵۵۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته اند و توجه به آنها می تواند عامل مهاجرت معکوس نخبگان به کشور باشد.

به گزارش نمایندگان، محمد وحیدی در آیین افتتاح ساختمان مرکز توسعه و تحقیقات شرکت دانش بنیان گلچین فوم که ۱۹ مهرماه انجام شد، اظهار کرد: قانون جهش تولید دانش بنیان توسط کمیسیون آموزش اتفاق افتاد که گام بزرگی برای حمایت از هفت هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان فعال کشور بوده و در سال گذشته گردش مالی این شرکت‌ها ۵۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت از شرکت های دانش بنیان و این قبیل مجموعه ها، تصریح کرد: به لحاظ مهاجرت نخبگان در وضعیت مطلوبی نیستیم اما با توجه به حوزه دانش بنیان می توانیم شاهد کاهش مهاجرت و افزایش مهاجرت معکوس در کشور باشیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد بیشترین بخشی که سبب علاقه مندی نخبگان و مهاجرت معکوس آن ها به کشور شده، حوزه دانش بنیان است، بنابراین دولت باید با توجه ویژه به این موضوع، نخبگان و دانشجویان برتری که از کشور خارج شده اند را به کشور بازگرداند.

خرید قطعه توسط صنایع استان

رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی بیان کرد: شرکت های دانش بنیان در خراسان شمالی ظرفیت های بی شماری دارند و این درحالی است که صنایع استان صرفا طی یک سال حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان قطعه خریداری کرده اند.

وی افزود: این در حالی است که شرکت های دانش بنیان به ویژه شرکت های داخل استان می توانند این قطعات را طراحی کنند و این گونه ضمن رفع نیاز صنایع، خودشان نیز حمایت شوند و بازار کار داشته باشند.

می توانیم قطب تولید منیزیم شویم

 نماینده مردم شش شهرستان استان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پتانسیل استان در حوزه فلزات، گفت: یکی از ظرفیت های بسیار بالای استان در وجود معادن دولومیت است که از آن منیزیم استخراج می شود.

وحیدی تاکید کرد: از منیزیم به عنوان فلز هزاره سوم یاد می شود و تولید آن جزء صنایع کم آب بر محسوب می شود و می توانیم در آن سرآمد کشور باشیم.

وی ادامه داد: در حوزه صنعت، برای توسعه استان صرفا نباید به فکر صنایع بزرگ باشیم بلکه باید به دنبال صنایع پایین دستی و تکمیل زنجیره صنایع بزرگ باشیم تا استان توسعه یابد.

خراسان شمالی و تکمیل زنجیره مرغ لاین

رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی گریزی به حوزه کشاورزی و دامداری نیز زد و افزود: این بخش ها علاوه بر آن که پتانسیل استان به حساب می آیند، امنیت غذایی را به دنبال دارند که نیازمند توجه است.

وحید گفت: نیاز پروتئینی دنیا فقط دست چند کشور محدود است و این استان می تواند تولید کنند نخست مرغ لاین در کشور باشد و اگر زنجیره این محصول تکمیل شود، استقلال و امنیت غذایی نیز شکل می گیرد و همچنین می‌توانیم بسیاری از فارغ التحصیلان را به سمت آن سوق دهیم.

انتهای پیام

کد خبر 16336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =