کد خبر 16861
۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰

«نمایندگان» گزارش می‌دهد؛

ارائه 3 هزار خدمت دولتی از «پنجره ملّی خدمات دولت هوشمند»/ شفافیت و مبارزه با فساد ثمره هوشمندی ارائه خدمات

ارائه 3 هزار خدمت دولتی از «پنجره ملّی خدمات دولت هوشمند»/ شفافیت و مبارزه با فساد ثمره هوشمندی ارائه خدمات

«پنجره ملّی خدمات دولت هوشمند» تحقق دولت الکترونیک و البته هوشمند بعد از دو دهه انتظار بود که در دولت سیزدهم محقق شد؛ حالا بیش از 3 هزار خدمت پرکاربرد دولتی با یک بار احراز هویت در این سامانه در دسترس است و تا امروز 28 میلیون ایرانی در این پنجره ثبت نام کرده‌اند.

به گزارش نمایندگان، دولت الکترونیک به عنوان بستر ارائه خدمات دولت به مردم با شفافیت فرآیندها و نظارت الکترونیک و هوشمند علاوه بر پیشگیری از فساد، از مولفه های توسعه یافتگی است که در کشور ما طی دو دهه گذشته بارها بر مبنای قوانین مختلف دولت ها مکلف به اجرای آن بودند که در همین راستا دولت سیزدهم به پیگیری و اجرای آن توجه ویژه نشان داد.

دولت هوشمند برای تحقق سطحی فراتر از دولت الکترونیک از مهم‌ترین اهداف دولت بوده و در واقع به خدمتی هوشمند گفته می‌شود که بدون مراجعه حضوری، به صورت برخط و بدون ارسال هرگونه مدرکی قابل دریافت باشد؛ موضوعی که در «سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» تحقق عینی یافته است.

«سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» بستر و زیرساخت واحدی برای ارائه خدمات الکترونیکی پرکاربرد سازمان‌های دولتی جهت استفاده توسط اقشار مختلف جامعه است و در واقع این سامانه یک تحول در سطح کلان است که با همراهی دستگاه‌های اجرایی به تسهیل در ارائه خدمات الکترونیکی دولتی و جلب مشارکت شهروندان می‌پردازد. در این سامانه کلیه خدمات الکترونیکی در قالب خدمات مستقیم استعلامی و سامانه‌های ملی استانی در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به شهروندان ارائه می‌شود.

گامی بلند در تحقق حکمرانی داده 

راه اندازی این سامانه و تجمیع خدمات سازمان ها و دستگاه های دولتی بر این بستر علاوه بر آنکه رضایت شهروندان را به دنبال دارد بلکه گامی مهم در تحقق حکمرانی مبتنی بر داده است که به دنبال خود شفافیت و پیشگیری از مفاسد احتمالی را به دنبال دارد.

 برای استفاده از خدمات سامانه، لازم است ثبت‌نام و احراز هویت کاربر صورت پذیرد. اطلاعات موردنیاز جهت احراز هویت کاربر عبارت‌اند از اطلاعات هویتی و شماره تلفن همراه که حتماً می‌بایست به نام خود کاربر و با کد ملی کاربر ثبت شده باشد .کد ملی کاربر در سامانه شاهکار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با شماره موبایل مطابقت داده‌شده و هم‌زمان با اطلاعات شناسنامه‌ای فرد در سامانه ثبت‌احوال تطبیق داده‌شده و در صورت وجود هرگونه مغایرت در هردو سامانه مذکور، ثبت‌نام کاربر انجام نخواهد شد. 

دسترسی به آخرین سابقه دستمزد بیمه شدگان، اعتبار دفترچه بیمه درمانی، استعلام بیمه نامه، رهگیری مرسوله پستی، آخرین واریز مستمری، جستجو پروژه‌های پژوهشگاه‌های فناوری اطلاعات، استعلام وضعیت کارشناس، استعلام وضعیت وکیل، استعلام مدارک قضایی، محاسبه هزینه دادرسی، آگهی الکترونیک قضایی، جستجوی واحد قضایی، جستجوی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و تصدیق اصالت سند، بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی، استعلام اصالت دستگاه، مشخصات ثبتی شرکت به همراه اعضا، مجوز مشاغل خانگی، گواهی نامه شغلی در خارج از کشور، استعلام اطلاعات مختصر کالا، استعلام سوابق شارژ کارت حکمت، استعلام خدمات الکترونیک آژانس‌ های هواپیمایی، استعلام استاندارد کالا، استعلام پرونده‌ های علائم تجاری، مجوز کاریابی، وضعیت ثبت و تشکیل تعاونی ها و استعلام سوابق شارژ کارت سوخت و… از جمله خدمات پرکاربردی است که با ورود به این سامانه، کاربران امکان دریافت خواهند داشت. 

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اساس تکالیف قانونی، امسال باید ۲۰ درصد خدمات دستگاه‌های دولتی کاملا بصورت هوشمند ارائه شود یعنی مردم و ارباب‌رجوع نه مراجعه حضوری به دستگاه‌های ارائه‌کننده خدمت داشته باشند، نه هیچ مدرکی از آن‌ها مطالبه شود و نه کارمندی در ارائه خدمت نقش داشته باشد و خدمت موردنظر کاملا برخط ارائه شود.این شیوه از ارائه خدمات علاوه بر آنکه از معطلی شهروندان جلوگیری می‌کند، از رویه های فسادآمیزی که در اثر برخورد مستقیم شهروندان با کارمندان ممکن بود ایجاد شود، جلوگیری می‌کند. 

بر اساس این گزارش کلیه کاربران می‌توانند از طریق آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند (my.gov.ir) و تکمیل اطلاعات درخواستی ثبت‌نام و بسته به نیاز خود از یکی از 3 هزار خدمت ارائه شده از سوی 130سازمان و دستگاه دولتی فقط با یکبار احراز بهره مند شوند. 

انتهای پیام

کد خبر 16861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =