کد خبر 17142
۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۸

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه:

سفر رئیسی به روسیه تاثیرگذار بود/افزایش حجم مبادلات تجاری در دولت سیزدهم

سفر رئیسی به روسیه تاثیرگذار بود/افزایش حجم مبادلات تجاری در دولت سیزدهم

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در دولت سیزدهم افزایش یافته است، گفت: سفر آیت‌الله رئیسی به مسکو مهم، اثرگذار و راهگشا بود و مردم به زودی شاهد دستاوردهای این سفر خواهند بود.

به گزارش نمایندگان، ابراهیم رضایی که رئیس جمهور را در سفر به روسیه همراهی کرد، در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد جزئیات این سفر اظهار داشت: از آنجا که روسیه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، کشور مهمی به حساب می آید و در عین حال، ایران هم از اهمیت خاصی در سیاست خارجی روسیه برخوردار است، لذا سفر آیت الله رئیسی در نوع خود حائز اهمیت است.

وی بیان داشت: ایران از سالیان گذشته در حوزه های مختلف اعم از امنیتی و مبارزه با تروریسیم در منطقه، همکاری های موفق و مشترکی با روسیه داشته و با شروع بکار دولت سیزدهم هم این همکاری ها در حوزه تجارت، حمل و نقل، انرژی و مسائل منطقه ای و همکاری های بین المللی تقویت و تدوام پیدا کرده است.

مسائل بین‌المللی و فلسطین محور مذاکرات آیت‌الله رئیسی در روسیه بود

نماینده مردم دشتستان بوشهر در مجلس با بیان اینکه بخش اساسی مذاکرات سفر آیت الله رئیسی پیرامون مسائل بین المللی و مساله فلسطین بود، گفت: دو طرف بر توقف و پایان یافتن جنگ در غزه تاکید کردند و نظرات طرفین در این موضوع بسیار به هم نزدیک بود.

رضایی تصریح کرد: آنها همچنین بر کمک رسانی به آسیب دیدگان در جنگ غز، کمک به مردم مظلوم فلسطین، گشایش مرز رفح و توقف و کوچ اجباری فلسطینیان از غزه تاکید کردند و آیت الله رئیسی هم مواضع محکم و انقلابی در این زمینه داشتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: بخش دیگری از محور گفت و گوهای روسای جمهور ایران و روسیه در مورد مسائل بین المللی و همکاری های منطقه ای بود که ایران در سازمان های بین المللی مانند بریکس و شانگهای با روس ها همکاری دارد و در این زمینه هم اشتراک نظر وجود داشت و گفت و گوهای موثری انجام وآمادگی ایران برای عضویت دائم در اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعلام شد.

قطعه رشت و آستارا با مشارکت روسیه تکمیل می‌شود

رضایی بیان داشت: بخش دیگری از مباحث سفر در مورد روابط دو جانبه در حوزه های مختلف بود و از آنجا که تعدادی از اعضای هیات دولت همانند وزرای امور خارجه، نفت و راه شهرسازی، رییس کل بانک مرکزی و تعدادی از معاونان وزرا، رئیس جمهور را در این سفر همراهی می کردند، مسئولان کشورمان گفت وگوهای خوبی با همتایان روس داشتند و در جلسه پایانی سفر هم بیان شد که گفت وگوها در حوزه اقتصادی، پولی، رفع موانع بانکی و گمرگی بین ایران و روسیه نتیجه بخش بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل مقرر شده که قطعه رشت و آستارا با مشارکت روسیه تکمیل شود که این قطعه بخش مهمی از کریدور شمال و جنوب را کامل و به اقتصاد دو کشور کمک می کند.

وی با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور به مسکو در بحث توسعه زیرساخت های نیروگاهی توافقات خوبی صورت گرفت، گفت: در حوزه فناوری و انرژی هم مذاکرات خوبی میان مقامات دو کشور انجام شد که امید است روابط در این زمینه بیشتر تقویت شود.

افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در دولت سیزدهم

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ که آیت الله رئیسی به روسیه سفر کرد، حجم مبادلات تجاری میان دو کشور ۴ میلیارد دلار بود و امروز با پیشرفت های به دست آمده این رقم به ۵ میلیارد دلار رسیده است و چشم انداز و برنامه این است که حجم مبادلات به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

رضایی با تاکید بر اینکه این ظرفیت وجود دارد و این مهم به اقتصاد دو کشور کمک می کند، توسعه روابط اقتصادی را به نفع دو دولت و ملت ایران و روسیه عنوان کرد و گفت: هر دو کشور علاوه بر اشتراکات همسایگی فرهنگی و سیاسی که با هم دارند در یک وجه مشترک قوی، تحت تحریم های ظالمانه غرب و آمریکا هستند و این توسعه روابط کمک می کند که از ظرفیت یکدیگر برای خنثی سازی و رفع تحریم ها استفاده کنند.

رضایی با اشاره به اینکه اکنون زمینه خوبی برای توسعه روابط تهران - مسکو فراهم است، اضافه کرد: با عزم سران دو کشور و رویکردی که در تدوین نهایی سند همکاری جامع بلند مدت ۲۰ سال بین دو کشور وجود دارد امید است آینده روابط تهران و مسکو به عالی ترین سطح برسد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: سفر آیت الله رئیسی به مسکو مهم، اثرگذار و راهگشا بوده و امید است که مردم به زودی دستاوردهای این سفر را مشاهده کنند.

به گزارش نمایندگان، آیت الله سیدابراهیم رئیسی  صبح روز پنجشنبه ۱۶ آذر ماه به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در صدر هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی به مسکو سفر کرد.

دیدار و گفت و گوی دوجانبه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، نشست هیات‌های عالی‌رتبه و گفت و گو و تبادل نظر درباره مسائل مشترک و مورد علاقه دو کشور به ویژه درباره مسائل اقتصادی و تحولات غزه محور برنامه‌های سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه بود.

منبع:ایرنا

انتهای پیام

کد خبر 17142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =