کد خبر 17287
۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۸

فراوانی و ثبات در بازار میوه شب یلدا حاکم است

فراوانی و ثبات در بازار میوه شب یلدا حاکم است

مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار تهران در خصوص بازار شب یلدا، شرایط را پایدار عنوان کرد و گفت: تلاش‌ها بر این است تا در شب یلدای 1402، مردم بتوانند میوه‌های درجه یک با قیمت‌های مناسب درج شده در نرخ نامه یلدایی روز دوشنبه ۲۷ آذر ماه، نیاز خود را تامین کنند که مقرر شد در صورت اشباع میادین از میوه‌ها، مازاد به وجود آمده را به کشورهای همسایه صادر کنیم.

به گزارش نمایندگان، به نقل از روابط عمومی "تهران 20"، مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار در خصوص ارزیابی اقلام مختص موجود در بازار برای شب یلدا، موجودی انبارها و همچنین قیمت آنها، گفت: همانطور که قول داده بودیم، طی سال جاری، برای شب یلدا، در روستای لیردف شهرستان جاسک و میناب، به ترتیب سه هزار و هزار و 500 هکتار به کشت هندوانه اختصاص داده بودیم که تا شب یلدا بنا داریم دو هزار هکتار از کشت جاسک را در میادین به دست مردم برسانیم که طی بررسی‌های روز گذشته از وضعیت فروش این محصول در میادین میوه و تره بار،‌ ۲۰۰ کانتینر برابر با پنج هزار تن میزان ورودی بار هندوانه و هزار و 500 تن انار بوده است و حتی بعد از گذشت شب یلدا نیز، با توجه به اینکه کشت امسال تقریبا دو برابر سال 1401 است، برنامه ریزی‌ها برای صادرات این محصول به کشور ترکیه و امارات نیز صورت گرفته است چراکه بنا داریم کشاورزان متضرر نشوند.
وی افزود:‌ در کنار این دو، از میوه‌هایی نظیر سیب،‌ پرتقال، نارنگی و کیوی را دپو و وارد بازار کردیم که تاکنون نزدیک به ۱۵ تا ۱۷ هزار تن مجموع تمام میوه‌های یاد شده به بازار است. از دو ماه گذشته تمام برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس شکل گرفتند که تا فرارسیدن شب یلدا مردم هیچ گونه چالشی برای تامین اقلام مورد نیاز خود نداشته باشند.
جهاد کشاورزی تعلل کرد
دارایی‎رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار در ارتباط با قیمت‌گذاری گوجه فرنگی، مطرح کرد: مقرر شده بود، وزارت جهاد کشاورزی برای صادرات این محصول تعرفه تعیین کند و در ابتدا نیاز داخل را تامین کنیم تا از مازاد محصول برای صادرات استفاده شود، اما این عمل معکوس انجام شد و ابتدا گوجه فرنگی‌ها را صادر کردند که این کار سبب کاهش موجودی این محصول در بازار داخل و افزایش قیمت آن شد. هم اکنون برای جلوگیری از رخ دادن مجدد این اتفاق، گلخانه های مختص کاشت گوجه فرنگی و همینطور زمین های آزاد اقدام به تامین کردند. طی روز گذشته قیمت گوجه فرنگی در میدان تره بار شعبه ۱۵ خرداد تهران با نرخ مصوب از ۱۸ هزار تومان تا ۲۸ هزار تومان به مردم عرضه می‌گردد.
 دارایی‌نژاد در اشاره به اختلاف قیمت های نرخ نامه بیان کرد: قیمت های درج شده در نرخ نامه مختص میادین است و در بازار آزاد نمی توان دخالتی داشت چراکه نظام صنفی با تشکیل اتحادیه خرده فروشان سطح شهر، به بررسی قیمت ها پرداخته است.

انتهای پیام

کد خبر 17287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =