کد خبر 17852
۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

حذف و اضافه یارانه‌بگیران در بودجه 1403

حذف و اضافه یارانه‌بگیران در بودجه 1403

نمایندگان مجلس امروز برای دخل و خرج سال آینده کل کشور؛ سراغ هدفمندی یارانه‌ها رفتند و علاوه بر آنکه سازمان هدفمندی یارانه ها را ملزم به حذف یارانه افراد غیر مشمول کردند بلکه امکان تجدید نظر درباره یارانه‌های قطع شده را هم پیش بینی کردند.

به گزارش نمایندگان، مجلس در نشست علنی امروز (سه شنبه سوم بهمن ماه) خود بخش های دیگری از درآمدهای لایحه بودجه سال آینده کشور را تصویب و تبصره‌های مربوط به هدفمندی یارانه‌ها را تعیین تکلیف کردند. 

تعیین منابع اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها

نمایندگان مجلس با تصویب جزء یک بند الف تبصره هشت این لایحه منابع اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را تعیین کردند. بر این اساس در راستای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مقرر کردند که تمامی دریافتی‌های قانون مذکور به استثنای عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، حق بیمه مشترکان گاز طبیعی، منابع حاصل از آب و برق و عوارض گازرسانی و حق بیمه منازل مسکونی در اجرای قانون تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، به میزان 7 میلیون و 588 هزار میلیارد ریال توسط شرکت‌های تابعه وزارت نفت بابت دریافتی حاصل از فروش داخلی فراورده‌های نفتی، فروش صادراتی فراورده های نفتی، فروش داخلی گاز طبیعی با احتساب عوارض و مالیات ارزش افزوده و فروش خوراک گاز به پتروشیمی‌ها و سوخت صنایع، به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز شود.

گفتنی است در قانون بودجه سال جاری  منابع اجرای قانون هدفمندی یارانه ها 6 میلیون و 598 هزار و 420 میلیارد ریال بود که با مصوبه امروز مجلس به 7 میلیون و 588 هزار میلیارد ریال افزایش می یابد. 

حذف یارانه افراد غیرمشمول 

وکلای ملت همچنین جز دیگری از این بند را تصویب کردند تا حذف یارانه افراد غیر مشمول نیز کلید بخورد. بر این اساس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به حذف یارانه خانوارهای غیرمشمول حمایت دولت یا تجدید نظر در مورد افرادی که یارانه آن ها قطع شده، به‌موجب آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ظرف یک‌ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون به‌تصویب هیئت وزیران می‌رسد، اقدام کند.

تجدید نظر درباره بازگشت یارانه‌های قطع شده

براین اساس نمایندگان مجلس با پیشنهاد علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات مبنی حذف یا تجدید نظر در باره کسانی یارانه آنها قطع شده موافقت کردند.این پیشنهاد در خلال بررسی تبصره ۸ لایحه بودجه ۱۴۰۳ در صحن مجلس مطرح شد که نماینده دولت در صحن مجلس با این پیشنهاد و مصوبه مخالف بود.

در سال جاری سازمان هدفمندسازی یارانه ها موظف بوده است تا  است منابع حاصل از حذف یارانه خانواده های غیرمشمول حمایت دولت و عوارض و مالیات بر ارزش افزوده موضوع جزء (1-6) این بند را با تخصیص سازمان صرفاً برای تأمین یارانه نان و بابت مستمری خانوارهای پشت نوبتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور (به میزان هشت هزار میلیارد ریال) هزینه کند. 

افزایش تنخواه بانک مرکزی برای یارانه‌ها  از یک درصد به سه درصد 

با مصوبه دیگر مجلس، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است برای پرداخت به‌موقع مصارف هدفمندی و بر اساس درخواست سازمان برنامه و بودجه کشور معادل 3 درصد جمع مصارف را ‌به ‌صورت تنخواه در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها قرار دهد. سال گذشته در این بخش مقرر بود تا یک درصد از جمع مصارف از سوی بانک مرکزی به سازمان هدفمندی یارانه ها تنخواه پرداخت شود. 

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هم موظف است منابع حاصل از مالیات بر ارزش‌افزوده فروش فراورده‌های نفتی و گاز طبیعی را با تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور صرفاً برای تأمین یارانه نان و دارو هزینه کند البته مابه‌التفاوت قیمت بنزین در سال ۱۳۹۸، مشمول عوارض و مالیات بر ارزش‌افزوده و سهم ۱۴.۵ درصد شرکت ملی نفت ایران نمی‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 17852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =