کد خبر 18096
۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

هر کرسی مجلس دوازدهم ۴۸ تایید صلاحیت شده/ در انتخابات مجلس یازدهم برای هر کرسی ۱۷ نفر رقابت می‌کردند

هر کرسی مجلس دوازدهم ۴۸ تایید صلاحیت شده/ در انتخابات مجلس یازدهم برای هر کرسی ۱۷ نفر رقابت می‌کردند

به ازای هر کرسی نمایندگی مجلس ۴۸ کاندیدا تایید صلاحیت شده اند؛ این آخرین آماری است که هم سخنگوی شورای نگهبان و هم معاون حقوقی رئیس جمهور به آن اشاره کرده اند؛ این عدد در انتخابات یازدهم مجلس به ازای هر کرسی ۱۷ نفر بود.

به گزارش نمایندگان، حضور همه سلایق در انتخابات موضوعی است که در روزها و هفته های اخیر در محافل سیاسی و از سوی رسانه ها به آن پرداخته شده است؛ هرچند برخی گروه های سیاسی همچنان به عدم تائید صلاحیت چهره های مد نظرشان معترضند اما دولت و شورای نگهبان معتقدند از همه سلایق تایید شده اند و آمار آنها هم حکایت از همین امر دارد. 

محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور امروز در حیاط هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سلایق مختلف در انتخابات وجود دارد گفت: شتاب رشد مشارکت نسبت به دوره های گذشته خوب است.

وی با یادآوری اینکه شورای نگهبان داوطلبان دارای صلاحیت را تایید کرده است ادامه داد: به ازای هر کرسی مجلس ۴۸ نفر داوطلب تایید صلاحیت شده داریم.

تایید صلاحیت بیش از ۱۴ هزار نفر 

شب قبل هم هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان که میهمان یک برنامه زنده تلویزیونی بود، اعلام کرد:  تعداد داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکنون به بیش از ۱۴ هزار نفر رسیده که البته این رقم نهایی نیست؛ چراکه شورای نگهبان تا روز پنج‌شنبه (۱۹ بهمن ۱۴۰۲) مهلت رسیدگی به اعتراضات داوطلبان تاییدنشده دارد و نتیجه نهایی در پایان آن روز اعلام خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که تعداد تاییدصلاحیت‌ها از این رقم نیز فراتر رود.او هم تایید کرد که تاکنون به ازای هر کرسی مجلس شورای اسلامی، ۴۸ نفر کاندیدا هستند که با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

به گفته وی در بین تاییدصلاحیت‌شدگان از جریان‌های سیاسی مختلف حضور دارند که سوابق آن‌ها نشان دهنده گرایش‌های سیاسی‌شان است؛ هرچند در بررسی صلاحیت‌ها به گرایش‌های سیاسی افراد توجه نمی‌شود و طبق قانون تنها صلاحیت‌های فردی ملاک خواهد بود.

افزایش 31 نفری رقابت برای هر کرسی نسبت به انتخابات قبل

پیش از این و در ۱۳ دی ماه سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده بود که  بیش از ۲۱ هزار نفر واجد شرایط ثبت نام بودند که صلاحیت آنها مورد بررسی و حدود ۱۱ هزار نفر صلاحیت آنها مورد تأیید قرار گرفت که این عدد دو برابر تأیید صلاحیت‌های در انتخابات مجلس قبل است؛ یعنی نسبت تاییدصلاحیت‌ها بیش از ۵۲ درصد بوده که این عدد دو برابر دوره گذشته از جهت تعداد است و به ازای هر کرسی ۳۸ نفر با هم رقابت خواهند کرد.

مقایسه‌ای میان انتخابات امسال با انتخاباتی که در سال ۱۳۹۸ برای تشکیل مجلس یازدهم برگزار شد، نشان می‌دهد که این دوره با بیش از ۱۴ هزار داوطلب تأیید صلاحیت شده در مقابل حدود ۵ هزارنفری که در سال ۹۸ تأیید شدند (حدود ۳۴ درصد ثبت‌نام‌کنندگان آن دوره) رشد قابل توجهی داشته است؛ افزایشی که سبب شده در انتخابات ۱۴۰۲ به ازای هر کرسی حدود  ۴۸ نفر با هم رقابت کنند در حالی که این عدد در انتخابات ۱۳۹۸ به ازای هر کرسی ۱۷ نفر بوده است. 

انتهای پیام


 

کد خبر 18096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =