کد خبر 18097
۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴

روزشمار انتخابات

۲۳ روز تا انتخابات/ از برگزاری ۱۴۰۰ مناظره انتخاباتی تا طراحی ۲۰۰ کانال تبلیغات انتخاباتی

۲۳ روز تا انتخابات/ از برگزاری ۱۴۰۰ مناظره انتخاباتی تا طراحی ۲۰۰ کانال تبلیغات انتخاباتی

با افزایش تعداد تأیید صلاحیت شدگان و همچنین فرآهم شدن مناظره‌های تلویزیونی داوطلبان نمایندگی جهت آشنایی مردم با دیدگاه ها و برنامه‌ها انتظار می رود که میزان مشارکت نسبت به دوره‌های قبل افزایش یابد.

به گزارش نمایندگان، بیست و  سه روز مانده به انتخابات، فضای اجتماعی و سیاسی کشور کاملا انتخاباتی شده است. تبلیغات این دوره با دوره‌های قبل متفاوت است و داوطلبان نمایندگی دیگر محدود به فضای سخنرانی حضوری و چاپ و پوستر و ... نیستند بلکه با توجه به ظرفیت‌های موجود در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی داخلی، تبلیغات به مناظره‌های انتخاباتی تلویزیونی و راه‌اندازی کانال‌هایی در پیام‌رسانهای داخلی رسیده است.

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱۳ اعلام کرد که به منظور تسریع در احراز هویت رای دهندگان، ارائه شماره ملی برای دارندگان شناسنامه‌های قدیمی در روز اخذ رای (۱۱اسفند ماه) الزامی است.

اخذ رای از رای دهندگان با ارائه اصل یکی از مدارک هویتی پنجگانه ذیل انجام می پذیرد:

شناسنامه، ‌کارت ملی، ‌گواهینامه رانندگی، کارت خدمت دوره ضرورت نظام وظیفه و گذرنامه.

وزیر کشور نیز اقدام صداوسیما را در راه‌اندازی کانال‌های تلویزیونی تبلیغات انتخاباتی فرصتی مناسب برای آشنایی بیشتر مردم با داوطلبان نمایندگی عنوان کرد و گفت: اقدام صداوسیما در طراحی ۲۰۰ کانال تبلیغات انتخاباتی، فرصت مناسبی را برای شناخت نامزدها فراهم کرده است.

اما و اگر های شورای وحدت  

متکی سخنگوی شورای وحدت گفت:ما دیروز جلسه شورای عالی وحدت را داشتیم و تصمیم این شورای عالی این بود که شورای وحدت فهرست مستقل خود را ارائه دهد و در فهرست شورای وحدت همه سر لیست هستند.

ما گفته بودیم که شورای وحدت لیست مستقل خود را تنظیم می‌کند ولی صدا و سیما آمده و گفته که ما با هیچکس ائتلاف نخواهیم کرد و چنین چیزی ما نگفتیم.

در برنامۀ شورای وحدت برای انتخابات پیش‌رو به‌دنبال فهرست مستقل هستیم و در قسمت دوم هم در رابطه با ائتلاف و وحدت، فعلا پاسخ نمی‌دهیم.

 کنایه لاریجانی به دوگانگی نهادها در توصیه‌های انتخاباتی رهبری 

علی لاریجانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وقتی رهبری می فرمایند که مشارکت بالا برای ما سعادت ایجاد می کند، معنی آن این نیست که بخش های مختلف این سخنان را صرفا تکرار کنند، بلکه آنها باید ببینند چه کار باید بکنند که این مشارکت چشمگیر تر شود. بخش های اجرایی و نظارتی و احزاب این وظیفه را دارند.

رهبری گفتند مشارکت هر چه بیشتر مسأله اصلی است. پس باید بخش های مختلف بببیند چطور این را اجرا کنند. برخی فقط سخن رهبری را تکرار می کنند، در حالی که تکرار کردن صرف احتیاج نیست؛ بلکه احتیاج به راه حل دادن و فراهم کردن زمینه حضور بیشتر مردم است.

 به ازای هر کرسی مجلس ۴۸ نفر تایید صلاحیت شدند

معاون حقوقی رییس جمهور گفت: شورای نگهبان آنهایی که صلاحیت داشتند را تایید کرده است و به ازای هر کرسی مجلس ۴۸ نفر تایید صلاحیت داریم.

باید خوش بین بود و همه باید کمک کنند تا انتخابات پرشوری داشته باشیم.

برگزاری ۱۴۰۰ مناظره تلویزیونی 

مفتاح، دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما درباره ساز و کار پخش مناظره‌های انتخاباتی در ۲۰۰ شبکه تلویزیونی در حوزه‌هایی با بیش از دو نماینده و نقش آنها در این مناظرات گفت: ما برای هر ۲۰۰ کانال و برای هر شب در دوره تبلیغات یک مناظره به مدت ۲ ساعت در نظر گرفته‌ایم.

تعداد افراد حاضر در مناظره بر مبنای ثبت‌نام کسانی است که قبلا اعلام کرده‌اند که می‌خواهند از امکان تبلیغات تلویزیونی استفاده کنند. بنابراین از این افراد، تأییدیه جداگانه‌ای اخذ شده است. اگر تعداد افرادی که می‌خواستند در مناظرات شرکت کنند تا ۲۰ نفر باشد همه در جلسات با هم حضور خواهند داشت تا مردم هم تبادل افکار این افراد را ببینند و هم قابلیت مقایسه داشته باشند.

ممکن است در این حالت به هر شخص، ۶ دقیقه زمان برسد که در یک موضوع مشخصی که ما تایید کرده‌ایم با یکدیگر صحبت کرده و نظراتشان را بیان می‌کنند. سؤالات مناظره حوزه‌های مختلفی را در برمی‌گیرد. اگر بیش از ۲۰ نفر تقاضای مناظره کرده باشند، به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ مناظرات ضبط شده و بین این افراد برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد خبر 18097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =