کد خبر 18242
۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴

آیا فروشنده طلا مشمول پرداخت مالیات است؟ / چرا پرداخت به روش کارت به کارت فعالیتی متخلفانه در زمینه مالیاتی محسوب می‌شود؟

آیا فروشنده طلا مشمول پرداخت مالیات است؟ / چرا پرداخت به روش کارت به کارت فعالیتی متخلفانه در زمینه مالیاتی محسوب می‌شود؟

 اشکان هراتی، معاون پژوهشی سازمان مالیات، اول اسفند ماه در برنامه صبح بخیر ایران حضور پیدا کرد تا با مجری برنامه گفت و گو کند. وی در این برنامه از نظام مالیاتی و قوانین آن سخن گفت.

به گزارش نمایندگان، اشکان هراتی، معاون پژوهشی سازمان مالیات، اول اسفند ماه در برنامه صبح بخیر ایران حضور پیدا کرد تا با مجری برنامه گفت و گو کند. وی در این برنامه از نظام مالیاتی و قوانین آن سخن گفت.

هراتی در مورد حقوق شهروندی در خصوص پرداخت مالیات گفت: روی هر کالایی یک قیمت تولیدکننده و یک قیمت مصرف‌کننده درج شده است. بسیاری کالاهای اساسی نیز از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. محصولات کشاورزی مانند شیر و ماست و پنیر در این دسته از کالاها قرار می‌گیرند. در واقع در قانون درج شده که کدام کالاها مالیات بر ارزش افزوده دارند.

وی افزود: زمانی که صورتحساب الکترونیکی صادر می‌شود، به وضوح مشخص می‌شود که به کدام یکم از کالاهای خریداری شده مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد. در واقع هر کالا شناسه‌ای ۱۳ رقمی دارد که مشخص می‌کند میزان ارزش افزود متعلق به کالا چقدر است.

هراتی در مورد مالیات در خرید طلا اظهار کرد: متاسفانه در زمینه مالیاتی عدم آگاهی در جامعه بسیار به چشم می‌خورد. بر طبق ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده، طلافروش‌ها موظف به ثبت خرید و فروش خود به صورت الکترونیکی هستند. اما به هیچ عنوان در قانون به این اشاره نشده که فروشنده طلا مشمول مالیات شود. یعنی هدف قانون‌گذار تنها ایجاد شفافیت است و کسی که طلای خود را می‌فروشد، مالیات نمی‌پردازد.

وی در ادامه گفت: ایجاد شفافیت مالیاتی نیازمند عزم همگانی است. بعضا ما شاهد درخواست کارت به کارت در میان فروشندگان هستیم. این نوعی مکانیزم متخلفانه است و موجب ضرر می‌شود. تقاضای ما این است که مردم عزیز با کارت به کارت کردن، به اقتصاد کشور خود ضربه نزنند. اگر کسی درخواست کارت به کارت داشت، می‌توان با استفاده از شماره ۱۵۲۶ آن را گزارش داد.

صبح بخیر ایران برنامه‌ای صبحگاهی به تهیه کنندگی مازیار مهاجر سلطانی که هر روز صبح ساعت ۶:۰۰ از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

مخاطبان برنامه می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر از طریق فضای مجازی به نشانی @sobhbekheyrtv1 ویدیوهای برگزیده صبح بخیر ایران و تصاویر مربوط به برنامه را مشاهده کنند.

انتهای پیام 

کد خبر 18242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =