کد خبر 2092
۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵

پاک فطرت:

ایرادات مسکن مهر در طرح جهش تولید مسکن برطرف شده است

ایرادات مسکن مهر در طرح جهش تولید مسکن برطرف شده است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایرادات و کاستی‌های طرح مسکن مهر در طرح جهش تولید مسکن برطرف شده است، گفت: در این طرح، با اختصاص زمین رایگان یا اجاره ۹۹ ساله قیمت تولید مسکن به میزان زیادی رشد قیمت تمام شده مسکن را کنترل می‌کند.

به گزارش نمایندگان ما، علیرضا پاک فطرت عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب و تایید طرح جهش تولید مسکن، گفت: دولت باید بتواند برای یک بار هم که شده مشکل مسکن را در کشور حل کند و این امر مستلزم  برنامه ریزی و همکاری همه دستگاه‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: وقتی برنامه ریزی خوبی نداشته باشیم، مردم روستاها و شهرهای کوچک را خالی کرده و در حاشیه شهرها ساکن می‌شوند و در نهایت توقع دارند تا دولت به آنها مسکن بدهد. ادامه این روند مصرف گرا شدن مردم این مناطق و مطالبه خدمات مورد نیاز در حاشیه شهرهاست. بنابراین باید فکر اساسی و اصولی درباره این وضعیت داشته باشیم.

پاک فطرت ساخت یک میلیون مسکن در یک سال را کاری دشوار ارزیابی کرد و گفت: در عین حال اگر دولت برنامه ریزی خوبی داشته باشد در نهایت این طرح عملیاتی می‌شود و می‌توان آن را به طور کامل اجرایی کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در طرح جهش تولید مسکن مانند مسکن مهر عمل نکردیم، اظهار کرد: در طرح جهش تولید مسکن ابتدا مشکل زمین را حل کردیم. دولت و ارگان‌ها باید زمین‌های خود را عرضه کنند. از سوی دیگر و در ازای این عرضه زمین، امتیازاتی را به خود وزارتخانه یا ارگان دادیم که اولویت مسکن با مجموعه‌های آنها است.

وی ادامه داد: همچنین در این طرح قرار شد تا به نظام مهندسی‌ها بیشتر کمک کنند و در بحث مدیریت، طراحی، نظارت و اجرا تخفیف دهند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بحث تامین زیرساخت‌ها را از دیگر تفاوت‌های طرح مجلس با طرح مسکن مهر عنوان کرد و گفت: بر اساس این طرح دستگاه‌ها و وزارتخانه های خدمات رسان مانند وزارت نفت و نیرو موظف هستند زیرساخت‌های مورد نیازشهرها مانند آب و برق و گاز را به زمین‌هایی که قرار است واحدهای مسکونی احداث شود برسانند.

پاک فطرت اضافه کرد: در طرح مسکن مهر، مسکن ساخته می‌شد اما این مسکن‌ها آب و برق نداشتند و برخی مواقع هزینه تامین زیرساخت‌های آب و برق از هزینه ساخت آن مسکن بیشتر می‌شد اما در طرح جهش تولید مسکن این وزارتخانه‌ها مکلف هستند تا زیرساخت‌های آب و برق را رایگان تامین و فقط حق انشعاب را دریافت می‌کنند.

وی همچنین درباره تکالیف پیش بینی شده برای نظام بانکی در این طرح اظهار کرد: بر اساس این طرح قرار است بانک‌ها ۲۰ درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: حتی اگر ۵۰ درصد از این طرح اجرایی شود باید نمره قبولی به دولت بدهیم. یعنی درست است که گفتیم سالی یک میلیون مسکن باید ساخته شود اما اگر سالی ۶۰۰ هزار مسکن ساخته شود، این طرح با موفقیت روبرو شده و به دولت نمره قبولی می‌دهیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که مجلس در جریان طرح مسکن مهر کاری نکرده بود بلکه دولت وقت برای اجرای آن تصمیم گرفت و به یکباره اجرای آن را به وزارتخانه‌ها اعلام کرد و در نهایت وزارتخانه‌ها به استانداری‌ها اعلام کردند. استانداری‌ها هم بعضا بدون در نظر گرفتن مسائل مختلف برای عقب نماندن از کار این پروژه را اجرا می‌کردند. این در حالی است که در طرح جهش تولید مسکن ماده‌ها و تبصره‌هایی وجود دارد که زمین باید کجا و چگونه انتخاب شود.

پاک فطرت ادامه داد: علاوه براین در اجرای طرح مسکن مهر در انتخاب پیمانکاران و سازنده این واحدها هم دقت لازم نشد و شاهد تخلفاتی در این زمینه هم بودیم. به طوری که  دلالان در این بخش ورود کرده بودند و به جای این که این واحدها به دست مصرف کننده برسد محلی برای نقش آفرینی دلالان شده بود.

 عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه همین دلالان بودند که باعث شدند تا کیفیت ساختمان‌های مسکن مهر پایین بیاید، ادامه داد: در طرح جهش تولید مسکن کمیسون عمران بر این طرح نظارت می‌کند تا دیگر چنین اتفاقاتی تکرار نشود.

وی عنوان کرد: کیفیت ساخت مسکن برای ما بسیار اهمیت دارد و در کنار آن باید مسایل انسانی و اجتماعی در مسکن‌ها دیده شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا در طرح جهش تولید مسکن راهکاری برای کاهش تورم و قیمت مسکن در نظر گرفته شد، گفت: کاهش قیمت یک کالا به عرضه و تقاضای آن بستگی دارد و اگر عرضه زیاد شود، طبعا تقاضا کنترل می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر تولید مسکن را بالا ببریم، خود به خود قیمت‌ها تثبیت و روند رشد آن متوقف و در ادامه نزولی می‌شود، گفت: وقتی تورم باشد و قیمت دلار و سکه بالا برود، نباید توقع داشته باشید که قیمت مسکن بالا نرود. زیرا مصالح ساختمانی گران می شود.

 عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در این شرایط چیزی که می تواند رشد قیمت مسکن را تاحدودی متوقف کند، قیمت زمین است که دولت قرار است آن را بصورت رایگان یا با اجاره ۹۹ ساله بدهد یعنی در این طرح خیلی به مردم فشار وارد نمی‌شود زیرا ۵۰ درصد قیمت مسکن زمین آن است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام

کد خبر 2092

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =