کد خبر 2282
۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰

گزارش اختصاصی؛

خودجوشی آمریکا در برداشتن تحریم‌ها؛ سیگنال نگرانی!

خودجوشی آمریکا در برداشتن تحریم‌ها؛ سیگنال نگرانی!

چند روز گذشته وزرات خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد «گروه صنعتی ماموت» ایران و زیرشاخه‌های آن از فهرست تحریم‌ها خارج  می‌شوند. اقدام آمریکایی‌ها در لغو چند تحریم ایران صرفا شومن بازی و فضاسازی مقدماتی برای انجام مذاکرات است و ما نباید فریب آنان را بخوریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: تحریم‌های همه جانبه و اقتصادی آمریکا علیه ایران در یک دهه گذشته بیشتر شده و این رژیم هرچه در چنته داشته رو کرده است؛ تحریم هایی که به گفته بسیاری از کارشناسان معیشت مردم را هدف قرار داده و حتی در سالهای اخیر به حوزه دارو و تجهیزات بهداشتی هم کشانده شده است.

البته بسیاری از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیرو موضوعات هسته ای علیه ایرن وضع شده و با تغییر دولت ها در این رژیم رنگ و بوی جدیدی پیدا می کند.

اما بی نتیجه ماندن مذاکرات ایران و ۴+۱ در وین و تغییر دولت ایران و همچنین موضوعاتی از قبیل سند راهبردی ایران و چین و همچنین راهبرد دولت سیزدهم در ایجاد تعامل سازنده با همسایگان و عضویت ایران در اجلاس شانگهای همگی دست بر دست هم داده که ایران تغییرات عمده ای را در سیاست خارجی تجربه کند، تغییراتی که به نظر می رسد آمریکا را دچار نگرانی‌های راهبردی کرده است، نگرانی که اخیرا سربازکرده است.

همین چند روز گذشته بود که وزرات خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد «گروه صنعتی ماموت» ایران و زیرشاخه‌های آن از فهرست تحریم‌ها خارج  می‌شوند.

گفتنی است وزارت خزانه‌داری دولت ترامپ گروه صنعتی ماموت و ماموت دیزل را از تولیدکنندگان اصلی محصولات با کاربرد نظامی و کاربرد دوگانه برای صنایع موشکی ایران معرفی کرده و تحریم کرده بود.

حجت‌الاسلام سیدجواد نیک‌بین نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی در همین زمینه و در گفتگو با نمایندگان ما گفت: اقدام آمریکایی‌ها در لغو چند تحریم ایران صرفا شومن بازی و فضاسازی مقدماتی برای انجام مذاکرات است و ما نباید فریب آنان را بخوریم. تا زمانی که آمریکا همه تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران را یکجا لغو نکنند، ما هیچ اقدامی از سوی آنان را قبول نداریم.

وی این را هم گفت که مقامات آمریکا با این اقدامات کوچک به دنبال آغاز مذاکرات جدید و کشاندن ایران پای میز مذاکرات هستند. آمریکایی‌ها مذاکره را برای مذاکره می‌خواهند و به هیچ وجه هدف آنان از انجام مذاکره با ایران، لغو تحریم‌های کشورمان نیست.
با این حال حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران چند روز اخیر و پیرو سفرهای منطقه ای خود تاکید کرد: اگر در مذاکرات آتی وین با طرف های مقابل، به دستاوردهای ملموس در تامین حقوق ملت ایران برسیم، این توافق به برنامه توسعه اقتصادی پایدار دولت سیزدهم کمک خواهد کرد. ولی اگر روند مذاکرات مانند ۸ سال گذشته، مذاکره برای مذاکره باشد جمهوری اسلامی ایران تصمیم مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.

با همه این تفاسیر باید منتظر ماند و دید تغییر رویکرد آمریکا با چه هدفی دنبال می شود و این رژیم با چه راهبردی سعی دارد تحریم های ایران را بردارد. با این حال ضرب المثل ایرانی وجود دارد که می‌گوید «سلام گرگ بی طمع نیست» بنابراین با در نظر گرفتن جمیع جهات تغییر رویکرد آمریکا نیاز به دقت و بررسی دارد که باید مد نظر مسئولین در تصمیم گیری ها قرار گیرد.

انتهای پیام

کد خبر 2282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =