کد خبر 2471
۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳

امروز مجلس چه خبر بود؟

پرده‌پرداری رئیس مجلس از جریان محرمانگی افشای اموال مسئولان

پرده‌پرداری رئیس مجلس از جریان محرمانگی افشای اموال مسئولان

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف، امروز با حضور 252 نفر از نمایندگان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه 25 مهرماه) به ریاست محمدباقر قالیباف، رأس ساعت 9 و 23 دقیقه و با حضور 252 نفر از نمایندگان آغاز شد.

نشست غیرعلنی مجلس با وزیر امور خارجه 

اما پیش از نشست علنی، نشست امروز در ساعت 7 و 50 دقیقه به صورت غیرعلنی با حضور حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه در ارتباط با مسائل منطقه‌ای و حوزه سیاست خارجی آغاز شد. سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس نیز در تشریح این نشست به تحولات منطقه به ویژه مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال کشور آذربایجان و سیاست های مذاکراتی ایران در خصوص برنامه هسته ای  اشاره کرد و آن را محور جلسه غیرعلنی امروز نمایندگان با وزیر امور خارجه تلقی کرد.

شفاف سازی وکلای ملت درباره محرمانه بودن اموال مسئولان

محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور با بیان اینکه مجلس یازدهم برای محرمانه بودن اموال مسئولان هیچ مصوبه ای نداشته است، تاکید کرد که در خصوص مطالبی که در روزهای اخیر بدون بررسی دقیق در برخی رسانه ها انتشار یافت توضیحاتی لازم است به طوری که مجلس یازدهم برای محرمانه بودن اموال مسئولان هیچ مصوبه ای نداشته است، فرایند تصویب قانون در مجلس کاملا مشخص است و نمایندگان در این خصوص تصمیمی نگرفته اند، این تصمیم مربوط به مجلس هشتم است و در فرآیند دیگری بررسی و تصویب شده است.

تقاضای قالیباف از اصحاب رسانه این بود که در خصوص بیان مطالب، دقت بیشتری داشته باشند و موضوعات را پس از بررسی کافی اطلاع رسانی کنند وی در نهایت از تمام فعالان رسانه و خبرنگاران محترمی که با بررسی های دقیق خود در این خصوص روشنگری و رفع ابهام کرده اند، قدردانی کرد.

سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان هم در تذکر شفاهی در بیان اینکه اعضای دولت قبل اتاق عملیاتی در جهت تخریب مجلس و دولت تشکیل داده‌اند، تأکید کرد که آنها باید به افکار عمومی توجه کنند چرا که مردم از آگاهی‌ لازم برخوردار بوده و اسیر این فضاسازی‌ها نمی‌شوند.

تصویب طرح محیط زیستی در جلسه علنی مجلس 

نمایندگان در نشست امروز در جریان بررسی لایحه پروتکل حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر با 193رأی موافق، 2 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 241 نماینده حاضر در صحن با کلیات و جزئیات این لایحه موافقت کردند.  

موافقت مجلس با بررسی اولویت دار لایحه رتبه‌بندی معلمان

 از دیگر اتفاقات مثبت این جلسه موافقت نمایندگان در جلسه علنی امروز با تقاضای بررسی اولویت دار لایحه رتبه‌بندی معلمان با 168 رأی موافق، 64 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 245 نماینده حاضر در جلسه بود.

احمد امیرآبادی فراهانی که به عنوان نماینده درخواست‌کنندگان تغییر اولویت لایحه مذکور در جلسه علنی سخن می‌گفت با بیان اینکه نگاه مجلس انقلابی به فرهنگیان و معلمان از نگاه هزینه‌ای به نگاه سرمایه‌ای تغییر کرده است، اظهار داشت: اختصاص بودجه برای موضوع رتبه‌بندی معلمان و فرهنگیان توسط مجلس انقلابی در لایحه بودجه سنواتی سال جاری اقدامی مهم بود اما از آنجایی که این لایحه توسط دولت قدری دیر تقدیم مجلس شد، فراکسیون، فرهنگیان و کمیسیون با زحمت و تلاش توانستند آن را به موقع تصویب و بررسی کرده و به هیأت رئیسه ارسال کنند و با توجه به اینکه ما از یکی دو ماه آتی به بودجه سال آینده ورود می‌کنیم باید هر چه سریعتر این لایحه تعیین تکلیف شود.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که با تعیین تکلیف این لایحه شاهد اجرای آن در 6 ماه دوم سال جاری و تحقق و اجرای کامل آن از ابتدای سال آینده باشیم تا مشکلی بابت تأخیر در اجرای آن پیش نیاید. وی تاکید کرد که در حال حاضر نیز بحث ما ماهیت و کلیات لایحه نیست بلکه فوریت در رسیدگی آن است و به موقع نیز به ماهیت آن ورود خواهیم کرد و پیشنهادات خوبی از سوی نمایندگان و کمیسیون نیز ارائه شده است که امیدواریم در جریان رسیدگی به این لایحه در آن اعمال شود.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پس از رأی‌گیری در خصوص تغییر اولویت این لایحه اظهار داشت: ان‌شاء الله این لایحه این هفته در دستور قرار گیرد.

همچنین الیاس نادران در مخالفت با تقاضای بررسی اولویت دار لایحه رتبه بندی معلمان، گفت: آنچه که امروز به عنوان موضوع خارج از دستور تحت عنوان فوریت مطرح شده است و مجموعه ای از اقدامات برای آن باید انجام گیرد، موضوعی است که بار مالی ناشی از آن هم باید پیش بینی شده باشد. نادران در ادامه اظهار داشت: این پوست خربزه ای است که دولت قبل زیر پای نظام گذاشته است و ما باید تصمیم جامع بگیریم و ابعاد اجتماعی، مالی و آثار تورمی آن را در نظر بگیریم بنابراین دولت لایحه خود را پس گیرد و نسبت به همه آنچه که بار مالی دارد و ضرورت کشور هم است و محدوده آن باید روشن شود، مشترکا تصمیم بگیریم. این عجله باعث تصمیم گیری غیرعملیاتی می شود، همچنین موجب ایجاد مطالبه ای خواهد شد و چندین میلیون نفر از عزیزان و خانواده های فرهنگیان را در مقابل نظام قرار می دهیم و با یک تصمیم موجب خواهیم شد که نظام اقتصادی کشور آسیب ببیند.

تذکر نمایندگان به معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها

 علی نیک زادثمرین در جلسه علنی امروز خطاب به مسئولان پارلمانی دولت گفت: نخستین ردیف صندلی‌های موجود در صحن علنی به معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها اختصاص دارد تا این معاونان با حضور در نشست‌های مجلس از صحبت‌ها و درخواست‌های نمایندگان آگاه شوند. این در حالی است که حتی زمانی که دولت جلسه‌ای ندارد نیز معاونان پارلمانی به مجلس نمی‌آیند که دلیل آن مشخص نیست. نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس خطاب به حسینی معاون امور مجلس دولت سیزدهم گفت: به معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها گوشزد کنید که با حضور در صحن علنی از مطالبات نمایندگان آگاه و آنها را پیگیری کنند.

بیانیه نمایندگان خطاب به رئیس جمهور

در نشست علنی امروز، ۱۶۰ نفر از نمایندگان مجلس با امضای بیانیه ای خطاب به رئیس جمهور خواستار برنامه ریزی دولت و فعال شدن دیپلماسی اقتصادی برای استفاده حداکثری از عضویت جمهوری اسلامی ایران در پیمان شانگهای شدند.

دولت به فکر معیشت مردم باشد

امان قلیچ شادمهر نماینده گنبدکاووس در نشست علنی امروز در نطق میان دستور به وضعیت معیشتی مردم اشاره کرد و در اینباره اظهار داشت: رئیس جمهور محترم و وزیران عزیز مردمان سرخورده، مایوس، شاکی و خسته چشم به گفتمانی دوخته اند که واقعا تغییر را احساس کنند و باور کنند به عمل کار برآید، حال که دولت سیزدهم با گفتمان تغییر در حول محورهای فسادستیزی و ناکارآمدی آمده است در پی راهکارهای عملی برای برون رفت از این بحران باشد. سیدجلیل میرمحمدی میبدی نماینده تفت و میبد هم در تذکری شفاهی ضمن تشکر از وزیر بهداشت و درمان بابت واکسیناسیون علیه بیماری کرونا، از رئیس جمهور خواست که در زمینه بهبود معیشت مردم درون و برون دولت اجماعی صورت گیرد تا مردم در کوتاه مدت طعم شیرین سفرهای استانی را احساس کنند. ایزدخواه نماینده تهران هم در نطق میان دستور با اشاره به ضرورت پوست اندازی و خانه تکانی در قواره سیاسی کشور در گام دوم انقلاب گفت: عبور از عقب ماندگی های سیاسی یک پروسه اجتماعی زمان بر بوده که  با شبکه سازی های همبسته و مستمر جوانان مستقل به فرجام می‌رسد. ایزدخواه افزود: خوان دیگر پیش روی جوانان مردمی سازی پیشرفت است. ریل گذاری اجتماعی و به هم رسانی همه‌گانی برای جهش و جهاد در مسیر پیشرفت کشور؛ دیگر مهلتی برای تداوم عقب ماندگی ها باقی نمانده و دست خالی الگوهای تکنوکرات هم رو شده است.

لزوم شفاف سازی دولت درباره شتابزدگی واکسیناسیون دانش آموزان

 زهره الهیان در تذکری خطاب به وزیر بهداشت و درمان گفت: واکسیناسیون دانش‌آموزان و افراد زیر 18 سال آغاز شده و به نظر حرکت شتابزده‌ای در حال انجام است، آیا سازمان بهداشت جهانی اسناد بالینی تأیید واکسیناسیون افراد زیر 18 سال را منتشر کرده و آیا مقالات و داده‌هایی که به واکسیناسیون افراد زیر 18 سال پرداخته تأیید شده است؟ و سوال دیگر اینکه چند کشور واکسیناسیون افراد زیر 18 سال را شروع کردند.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس با اشاره به اینکه دانش‌آموزان سرمایه‌های کشور هستند و سلامت آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به لزوم دسترسی به شواهد و اسناد علمی جامعه در جهت عدم شتابزدگی در  روند واکسیناسیون افراد زیر 18 سال تاکید کرد.

اعلام وصول ۱۱ طرح و لایحه در صحن مجلس 

محمد رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس طرح های اعلام وصول شده توسط هیات رئیسه مجلس در نشست علنی امروز را به شرح ذیل قرائت کرد:
- طرح اصلاح مواد یک و 5 قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور
- طرح استفساریه ماده واحده قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور
- طرح تاسیس صندوق های ذخیره دانشگاهیان و وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
- طرح استفساریه بند 9 ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده
- طرح الحاق یک تبصره به ماده 598 کتاب قانون مجازات اسلامی
- طرح تعیین تکلیف عرصه ساختمان های احداثی در اراضی تصرفی دولت یا در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن در شهرهای با جمعیت بالاتر از 25 هزار نفر
- طرح الحاق یک ماده به قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور
- طرح تامین مالی و جهش تولید از طریق اصلاح قوانین حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالاهای ایرانی و رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور
- طرح اصلاح نظام آموزش پزشکی و ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات درمانی
- لایحه موافقتنامه دولت جمهوری اسلامی ایران و سازمان آموزش علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد راجع به فعالیت های مرکز مطالعاتی منطقه ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو گروه 2 در تهران

- لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و مجمع مجالس آسیایی در رابطه با حقوق، مزایا و مصونیت های دبیرخانه مجمع مجالس آسیایی.
پس از قرائت تذکرات کتبی نمایندگان خطاب به مسئولان اجرایی کشور توسط روح الله متفکر آزاد، علی نیک زادثمرین زنگ پایان نشست علنی امروزمجلس شورای اسلامی را ساعت 12 به صدا درآورد.وی اغلام کرد: شست بعدی (سه شنبه، 27 مهرماه) با ادامه دستور کار هفتگی مجلس برگزار می شود.

انتهای پیام

کد خبر 2471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =