کد خبر 2185
۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۰

اعتراض هیات پارلمانی ایران به نماینده منصور هادی در اجلاس تغییرات آب و هوایی

همکاری دولت مستعفی یمن با ائتلاف سعودی علیه یمنی‌ها
اعتراض هیات پارلمانی ایران به نماینده منصور هادی در اجلاس تغییرات آب و هوایی

عضو هیات پارلمانی ایران در کنفرانس تغییرات آب و هوا و اقلیمی از اعتراض شدید این هیات به نماینده دولت منصور هادی که اتهاماتی را متوجه جمهوری اسلامی کرده بود، خبر داد.

به گزارش نمایندگان ما، علیرضا نظری عضو هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران که به منظور حضور در نشست مقدمات کاپ۲۶ (کنفرانس تغییرات آب و هوا و اقلیمی) در رم پایتخت ایتالیا حضور دارد،  اظهار داشت: روز گذشته در این اجلاس نماینده یمن که برآمده از دولت غیرقانونی منصور هادی است اتهاماتی را علیه جمهوری اسلامی و حوثی‌ها مطرح کرد و گفت که تهران مانع از تخلیه بار یک کشتی می‌شود ولی بالافاصله بعد از بیان این اتهام، هیات پارلمانی جمهوری اسلامی پاسخ قاطعی به این اظهار نظر پوچ داد.  

وی افزود: متاسفانه دولت مستعفی هادی راه را برای تجاوز سهمگین نیروهای ائتلاف باز کرد تا آنها مردم کشور خودش را بمباران کند و زیرساخت‌های یمن را نابود سازد.

نماینده خمین در مجلس تصریح کرد: مسئولیت کامل شرایط کنونی برعهده دولتی است که خود را مشروع می‌داند ولی طی هفت سال گذشته هیچ جایگاهی بین مردم خود نداشته و در هتل‌های خارج زندگی می‌کند.

نظری گفت: مسئولیت شرایط سخت و غیر انسانی حاکم بر یمن برعهده متجاوزان موسوم به ائتلاف است که با اعمال محاصره شدید مردم یمن را دچار مرگ تدریجی کرده است.

عضو هیات پارلمانی ایران در کنفرانس تغییرات آب و هوا و اقلیمی افزود: افرادی که خود را نماینده مجلس یمن می‌دانند معلوم نیست نماینده کدام مجلس هستند؛ این افراد نماینده مردم نیستند؛ به خاطر همین است که از داخل یمن خبر ندارند.

نظری خاطرنشان کرد: دولت نجات ملی یمن اکنون در صنعا حاکم است و دربرگیرنده تمام جریاناتی است که در یمن حضور دارند. موضوع فقط حوثی‌ها یا انصارالله نیست. دیگر اینکه مگر می‌شود جمعیت یا قبیله یا جریانی که یمنی است را از کشور خود بیرون کرد؛ این چه منطق باطلی است.

وی تصریح کرد: ایران همواره طرفدار راه حل سیاسی برای این بحران بوده و گفت‌وگوهای مستمری با نماینده دبیرکل در امور یمن داشته است که آخرین آن گفتگوی نماینده وزارت خارجه در سه اکتبر بوده است.  

عضو هیات پارلمانی ایران در کنفرانس تغییرات آب و هوا و اقلیمی گفت: کشتی صافر یک مشکل جدی است و ایران آمادگی کامل خود را برای رسیدگی و حل این مشکل در همکاری با سازمان ملل اعلام کرده و پیشنهاداتی را برای این کار داده است ولی محاصره شدید یمن علیه مردم این کشور مانع از موفقیت هرگونه ابتکار شده است.

نشست مقدماتی کاپ ۲۶ با حضور روسا و نمایندگان پارلمان‌های ۷۲ کشور و ۸ سازمان بین‌المللی به میزبانی مجلس نمایندگان ایتالیا و با مشارکت اتحادیه بین‌المجالس جهانی IPU و سازمان ملل متحد در روزهای ۱۶ و ۱۷ مهرماه برگزار خواهد شد.

در این کنفرانس با موضوعاتی از قبیل اهداف جهانی جهت مقابله با تغییرات اقلیمی، رویکرد سبز جهت بهبود وضعیت زیستی در دوران کووید-۱۹، تأمین مالی سیاست های جهانی در حوزه تغییر اقلیم و نقش پارلمان‌ها در دستیابی به اهداف کاپ ۲۶ به بحث و گفتگو خواهند پرداخت.

در نشست پایانی کنفرانس قرار است پیش نویس اولیه سند نهایی کنفرانس پارلمانی سازمان ملل متحد در خصوص تغییرات اقلیم به تصویب برسد.

منبع: فارس

انتهای پیام

کد خبر 2185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =