کد خبر 3026
۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵

یادداشت؛

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت؛ بایدها و نبایدها

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت؛ بایدها و نبایدها

طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را می توان مهمترین و کلیدی ترین گام مجلس در راستای جلوگیری از بحران پیری جمعیت و تشویق به ازدواج دانست.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: پیری جمعیت و فقدان نیروی کار جوان مسئله ای است که در قرن جدید بسیاری از کشورها با آن دست و پنجه نرم می کنند. از این رو اکثر کشورها به دنبال راهکاری برای فرار از آن و ازدیاد نسل جوان هستند.

جمعیت مولد؛ هدف طرح حمایت از خانواده

می توان گفت طرح حمایت از خانواده با در نظر گرفتن تسهیلات برای افراد متمایل به تشکیل خانواده و ازدواج، درصدد این است که پیری جمعیت که یکی از عارضه های کاسته شدن از میزان ازدواج در جامعه است را کاهش داده و جمعیت مولد را که طی سالیان گذشته متاسفانه با سیاستگذاری های غلط و همچنین مشکلات اقتصادی رو به کاهش گذاشته را مجددا افزایش دهد. در حال حاضر ۱۰ درصد جمعیت ما سالمند هستند اما تا سه دهه آینده، ۳۰ درصد جمعیت در بازه سالمندی بالای ۶۰ سال قرار خواهند گرفت و بحران جمعیت، آینده کشور را تهدید می‌کند، پیش‌بینی‌ها حاکی است که به دلیل سقوط نرخ زاد و ولد با کاهش شدید جمعیت به عنوان یک چالش بزرگ جمعیتی مواجه خواهیم شد.

تشویق به فرزندآوری با ارائه تسهیلات گسترده

در عصر جدید، داشتن جمعیت جوان، خلاق و پویا از مهمترین مؤلفه های قدرت ملی هر کشوری است و کشورها تلاش دارند تا میانگین سنی جمعیت خود را جوان نگه دارند چرا که با جمعیت جوان امکان توسعه، پیشرفت و آبادانی کشور فراهم می شود. بنابراین طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز با در نظر گرفتن افق بلندمدت کشور در زمینه جمعیتی، تلاش دارد شرایط و زمینه های فرزندآوری را در جامعه ایران تسهیل کند تا زوجین جوان، دغدغه مسائل مالی و اقتصادی را نداشته باشند و تعداد فرزندانی که میخواهند داشته باشند را خودشان تعیین کنند نه شرایط اقتصادی و معیشتی. نرخ فرزندآوری در ایران به ۱.۶۷ رسیده و با ادامه روند فعلی، نرخ باروری در کشور در سال ۱۴۱۵ از صفر هم عبور می کند و به زیر صفر خواهد رسید. این مسئله زنگ خطر را برای قانونگذاران و مجریان آن به صدا درآورده است و از این رو هر چه سریعتر باید تدبیری برای بهبود اوضاع اندیشیده شود. طراحان قانون حمایت از خانواده نیز چنین مواردی را مدنظر قرار داده و اقدام به تدوین قانون کرده اند.

آسان تر شدن ازدواج مد نظر طراحان قانون

 وضعیت گرانی های ایجاد شده در جامعه طی سالهای اخیر و فقدان مسکن مناسب و قدرت خرید آن در کنار وضعیت اشتغال و بیکاری از مهمترین دلایلی هستند که جوانان را نسبت به ازدواج بی رغبت کرده اند. همین عوامل مناع از ازدواج جوانان در سن مناسب شده و موجب بالا رفتن ناخواسته سن ازدواج در جامعه شده اند. در حال حاضر بیش از 2 میلیون نفر از جمعیت کشور در آستانه تجرد قطعی قرار دارند. این افراد در حال عبور از سن 55 سالگی هستند و در صورت عدم تأهل و فرزندآوری در آینده نه چندان دور عاملی برای پیری جمعیت کشور خواهند بود. همچنین بیش از 9 میلیون نفر در کشور در سن ازدواج قرار دارند و مجرد هستند که اگر 2 میلیون نفری که در آستانه تجرد قطعی قرار دارند را هم به این میزان اضافه کنیم، تعداد مجردین کشور به 11 میلیون نفر می رسد. بنابراین ارائه تسهیلات واقعی و کمک کننده قطعا در شرایط فعلی کشور ضروری است و طرح حمایت از خانواده نیز با ارائه وامهای مناسب و همچنین دیگر تسهیلات در حوزه اشتغال، مسکن و ... تلاش دارد به تسهیل امر ازدواج و تشکیل خانواده کمک کند.

همواره بایست این نکته را مد نظر قرار داد که در تصویب یک قانون خوب، اجرای صحیح و کامل آن مهمترین بخش است و چه بسا قوانینی که جامع و کامل بوده اند اما به مرحله اجرا نرسیده و عملیاتی نشده اند. در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز آنچه مهم است اجرای آن به شکل صحیح و توانمندسازی جوانان برای ازدواج است. در زمینه حمایت از ازدواج جوانان و فرزندآوری، قانون تسهیل ازدواج نیز در سال 1384 در مجلس به تصویب رسید اما با وجود گذر 16 سال از عمر آن، هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. بنابراین در نظر داشتن ضمانتهای اجرایی و مجازات کسانی که خلاف قانون عمل کنند بخش مهمی است که حتما می بایست مدنظر قرار گیرد تا تخطی از قانون صورت نپذیرد و این قانون نیز به سرنوشت قوانین تصویب شده اما اجرا نشده مانند قانون تسهیل ازدواج دچار نشود.

انتهای پیام

کد خبر 3026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =