کد خبر 3222
۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳

گزارش اختصاصی؛

تسویه حساب مجلس با بانکها

تسویه حساب مجلس با بانکها

نمایندگان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تحقیق و تفحص از عملکرد بانک‌های دولتی را در مجلس کلید زدند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، نمایندگان در جلسه 18 آبان مجلس شورای اسلامی تحقیق و تفحص از عملکرد بانک‌های دولتی را در مجلس کلید زدند.

مهمترین محورهای این تحقیق و تفحص شامل اعطای وام قرض الحسنه ازدواج به جوانان، اعطای انواع تسهیلات به افراد حقیقی و حقوقی و همچنین پیگیری وصول معوقات و مطالبات و بررسی نقش این بانک‌ها و شرکت‌های تابعه در التهابات بازار مسکن، بورس و ارز است.

سید محسن دهنوی در جریان این تحقیق و تفحص در مجلس گفت: بانک‌ها متاسفانه وام قرض الحسنه را تبدیل به بهره ۴ درصدی و آن را مرکب کرده اند و این دست در جیب مردم کردن است. قانون می‌گوید وام قرض الحسنه ۴ درصد پرداخت شود. وامی که ۱۰ میلیون یا ۲۰ میلیون است به افراد مرفه تعلق نمی‌گیرد، اما حالا بانک‌ها تعریف وام ۴ درصد را عوض کرده اند و آن را به وام با بهره مرکب ۴ درصد تبدیل کرده‌اند.

اما تیغ نظارتی مجلس در حالی عملکرد بانک های کشور را نشانه رفته است که مجلس پیش تر و در تاریخ 19 بهمن ماه سال 99 با تحقیق و تفحص از بانک های خصوصی هم موافقت کرده بودند. این در حالی است که کمیته این تحقیق و تفحص فعالیت خود را آغاز کرده است.

از این رو عملکرد بانکها در سال‌های اخیر به یکی از چالش های بزرگ در نظام اقتصادی تبدیل شده و بسیاری معتقداند تحول در نظام اقتصادی کشور از محل اصلاح نظام بانکی عبور می کند.

این در حالی است که مجلس حتی پا به این ورطه نیز گذاشته و می کشود اصلاح نظام بانکی کشور را با وجود فشارهای زیاد عملیاتی کند.

محمدرضا پورابراهیمی درباره سرنوشت طرح اصلاح نظام بانکی کشور به خبرنگار نماینده گراف می گوید: طرح اصلاح نظام بانکی در دستور کار صحن علنی قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید. به دلیل اینکه لازم بود تا یکسری هماهنگی‌ها با دولت در رابطه با این طرح انجام شود این طرح دو شوری شد و در حال حاضر هم در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دارد.

وی این را هم گفت که خوشبختانه توافق لازم در راستای اصلاح نظام بانکی با دولتمردان صورت گرفته است و قرار است ظرف دو ماه آینده نقطه‌نظرات دولت با محوریت بانک مرکزی و همچنین اخذ نظرات وزارت اقتصاد درباره طرح اصلاح نظام بانکی نهایی شود.

با همه تفاسیر بانکها در رشد و رونق تولید نقش تاثیر گذاری داشته و عملکرد منفی آنها در چند سال اخیر توان فعالیتهای اقتصادی کشور را کم کرده است به نحوی که سخنگوی کمیسیون عمران پیرو اظهارنظر تازه خود در راستای اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی گفته است؛ اجرای قانون مصوب مجلس درباره مالیات بر خانه های خالی به شفاف‌سازی و شناسایی خانه‌های خالی متعلق به بانک‌ها منجر شده است.

انتهای پیام

کد خبر 3222

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =