کد خبر 3537
۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱

نمایندگان مطرح کردند

کارنامه ضعیف دولت روحانی در اشتغالزایی

کارنامه ضعیف دولت روحانی در اشتغالزایی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن بررسی عملکرد دولت سابق و فعلی در نحوه اختصاص اعتبارات مربوط به اشتغالزایی و تخصص آن به استان ها تاکید کردند که انتظار مردم از دولت مردمی ایجاد اشتغال است.

به گزارش نمایندگان ما. کمال علیپور خنکداری در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس درباره گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی درباره‌ نحوه اجرای بند «الف» تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: با توجه به این‌که یکی از چالش‌های مهم کشور در حوزه اشتغال و تولید است و برای تحقق شعار سال در بند «الف» تبصره ۱۸، ۳۲ هزار میلیارد تومان از محل تبصره ۱۴ برای اشتغال و تولید در نظر گرفتیم، ما نمی‌خواهیم این ۳۲ هزار میلیارد تومان به عنوان اهرمی برای به میدان آمدن بانک ها برای کمک به بهبود اعتبارات استفاده شود، بلکه به دنبال آن هستیم که این اعتبار که به صورت نقد از محل هدفمندی یارانه ها در نظر گرفته شده، پرداخت و اجرایی شود.  همین میزان را اختصاص دهید.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اکنون در برج ۹ هنوز یک ریال هم به طرح‌های اشتغالزایی داده نشده، این موضوع باید به هیات‌های نظارت گزارش داده می‌شد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وزیر اقتصاد همین مبلغ را اختصاص دهد. این موضوع جای تعجب دارد وقتی در بودجه موضوعی را شفاف قید می‌کنیم اما شاهد چنین وضعیتی هستیم. ای کاش یک ریال به طرح‌های اشتغالزایی داده می‌شد.

انتظار ما از دولت مردمی ایجاد اشتغال است

علی حدادی نیز گفت: ما مدیون مردم هستیم و کلیدواژه رهبری همواره «اقدام به موقع» بوده است؛ مدیریت زمان در سال حمایت از تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها بسیار مهم است و آنچه در گزارش کمیسیون ویژه آمده حاکی از عملکرد خوب دستگاه ها نیست.

وی ادامه داد: انتظار ما از دولت مردمی حل مشکلات اساسی و ایجاد اشتغال است همچنین باید با حذف بروکراسی ها به عدم تمکین بانک ها از قوانین نیز رسیدگی شود.

نماینده ساوجبلاغ با اشاره به جمعیت بیش از 3 میلیون نفری استان البرز، گفت: در این استان بیکاری جدی داریم و دستگاه های دولتی امور اقتصادی استان طی چند ماه اخیر هیچ فعالیتی نداشته اند و طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه استان، وضعیت خوبی وجود ندارد.

به گفته وی وزارتخانه های کشاورزی، صمت، تعاون و میراث فرهنگی در دولت قبلی و فعلی باید برنامه ریزی جدی انجام دهند که هنوز صورت نگرفته است.

حدادی تاکید کرد که به ساختار نظام‌مند با تفکر جهادی نیاز داریم. تخصیص اعتبارات با گذشت 9 ماه هنوز انجام نشده و ضعف جدی در دستگاه های اجرایی داریم.

دولت نسبت به اجرای تبصره‌های مربوط به اشتغال در قانون بودجه اقدام کند

احمد محرم‌زاده اظهار کرد: در خصوص مصوبات تبصره ۱۸ و ۱۴، مجموعا ۵۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغال و محرومیت‌زدایی با نظر مجلس یازدهم مصوب شد که متاسفانه با مخالفت دولت قبلی مواجه شد.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم‌اکنون هشت ماه از زمان مقرر شده می‌گذرد و اقدام مثبتی هم شکل نگرفته است، اگر این تبصره‌ها انجام نشود محرومیت مناطق محروم بیشتر خواهد شد. از وزیر اقتصاد و دارایی می‌خواهیم نسبت به عملیاتی شدن این تبصره‌ها اهتمام جدی داشته باشد.
این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جوانان و بیکاران در حوزه‌های انتخابیه از نمایندگان مطالبه دارند، متاسفانه تاکنون این تبصره‌ها اجرایی نشده و بر محرومیت این مناطق محروم افزوده شده است. دولت انقلابی نسبت به این مهم توجه داشته باشد.

باید سالیانه یک میلیون اشتغال زایی داشته باشیم

همچنین احمد مرادی گفت: همواره بر موضوع اشتغال زایی تاکید شده است، اما متاسفانه در خصوص بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه و حمایت از تولید و اشتغال هم نگاه خوبی نبوده و هم عملکرد ضعیفی اعمال شده است. 

وی در ادامه گفت: این تبصره به اشتغال زایی برای قشر محروم جامعه تاکید داشته و هر کدام از دستگاه ها و نهادها ملزم به توجه به این حوزه و تخصیص اعتبارهایی شدند، مجلس نیز باید بعد نظارتی خود را به صورت جدی دنبال کند تا دولت توجه مناسبی به اجرای این تبصره و اشتغال زایی برای مردم داشته باشد.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس گفت: استانهای محردم انتظار و توقع بیشتری دارند، در هرمزگان تمامی ظرفیتها برای اشتغال زایی وجود دارد اما نرخ بیکاری بسیار بالاست، متاسفانه دولتها چه در گذشته و چه حال توجه چندانی به این موضوع نداشتند، ما باید سالیانه یک میلیون اشتغال زایی داشته یاشیم تا پاسخگوی نیاز مردم باشیم اما متاسفانه این موضوع محقق شد.

 مهمترین دغدغه مردم معیشت و اشتغال است


ابراهیم عزیزی نیز گفت: امروز مهمترین دغدغه مردم بحث معیشت، تولید و اشتغال است، مهمترین تقاضای مردم داشتن معیشت و درآمد پایدار است که راه دقیق رسیدن به آن دستیابی به تولید و اشتغال پایدار است.

وی در ادامه گفت: این چه رفتاری است که دولت با مردم دارد؟ چرا به فکر اشتغال زایی نیست؟ رهبری بارها بر تولید و اشتغال تاکید کردند. مجلس به صورت کارآمد منابع واقعی را برای اشتغال زایی پیش بینی کرد اما از این ۳۲ هزار میلیارد تومان تنها ۸.۸ درصد تخصیص داده شده است. چرا سازمان هدفمندی به وظایف خود عمل نمی کند؟ چرا وزارت اقتصاد که دبیرخانه این موضوع است تاکنون دست به کار نشده است؟

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس تصریح کرد: اگر از این ۳۲ هزار میلیارد تومان، ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده بود اکنون مشکل اشتغال در استانها حل می شد، برای هر وزارت خانه ای رقمی معین تعیین شده است، اعتبارات مشخص شده نیز تاکنون ۲۱.۳ درصد محقق شده است اما تنها ۸ درصد آن تخصیص داده شده این پولها به کجا رفته است؟


عزیزی در پایان گفت: قرار بود این ۳۲ هزار میلیارد تومان به استانهایی که دارای نرخ بیکاری بالاتری هستند بیشتر تخصیص داده شود، چرا به این دغدغه مردم توجه نمی شود؟ به داد مردم برسید.

دولت سابق تسهیلات اشتغال زایی را اختصاص نداده است

علی اکبر بسطامی خاطرنشان کرد: تبصره ۱۴ وجه المصالح دولت‌ها است، در دولت‌های گذشته نگاه‌ها مبتنی بر این بود که دهک‌های ۱، ۲ و ۳ بیشترین بهره را از این تبصره ببرند اما محقق نشد.

وی با بیان اینکه مجلس یازدهم ۳ کار اساسی انجام داد، گفت: مجلس پرداخت‌های انتقال به سمت سرمایه‌گذاری، تسهیلات تبصره ۱۶ و پیش‌بینی ۱۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای محرومیت‌زدایی را انجام داد، اما دولت سابق آن ها را اجرایی نکرد.

بسطامی خاطرنشان کرد: تبصره ۱۸ بر پایه ایجاد اشتغال مولد است، اما اجرایی نشده است. البته این نقد به مجلس وارد است که چرا فقط اعتبار ۱۹  هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای محرومیت زدایی در نظر گرفته است. هم اکنون در حق استان‌های محروم ظلم می‌شود. تاکنون چون دست دولت و مجلس در کار بوده ریالی پرداخت نشده، حتی برای سازمان‌های حمایتی و ارقامی که برای راستی‌آزمایی و هدایت اشتغال پیش‌بینی شده بود.

نماینده مردم ایلام در پایان گفت: مجلس در آستانه بررسی بودجه ۱۴۰۱ نگاه‌ها و دغدغه‌های سال گذشته را تعدیل کند، مخصوصا برای استان‌های محروم و طبقات پایین جامعه، زیرا آنچه در تبصره ۱۴ اتفاق می‌افتد مبتنی بر عدالت نیست. یک ریال از محل منابع پرداخت نشده، شورای برنامه‌ریزی استان‌ها نیز جلسه‌ای برگزار نمی‌کند و مجلس بعد نظارتی در خصوص تبصره ۱۴ را مراعات نمی‌کند. بانک‌های دولتی اولین سازمان‌ها و تشکیلات اداری است که مستنکف از اجرای قانون هستند.


تاکنون یک ریال از منابع اشتغالزایی به کارآفرینان داده نشده است

جعفر قادری هم گفت: در واقع بر سر قبری گریه می‌کنیم که آنچنان مرده‌ای در آن وجود ندارد، چرا که این ۳۲ هزار میلیارد تومان، آنچنان رقمی نیست و باید افزایش پیدا کند. حتی دولت در این سال‌ها به این عدد به عنوان منبعی برای تامین کسری‌های خود نگاه می‌کرده است.

نماینده مردم شیراز اضافه کرد: متاسفانه در توزیع منابع میان استان‌ها به جمعیت و درآمد سرانه توجه نشده و صرفا به نرخ بیکاری نگاه کرده‌اند. شاید بهتر باشد منابع به صورت قانون دائمی باشد تا هر سال در بودجه سالیانه نیاز به تعیین تکلیف آن نباشد. اکنون ۹ ماه گذشته است و یک ریال هم از این منابع به کارآفرینان نرسیده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: شاید بهتر باشد که صندوق توسعه استانی و صندوق توسعه ملی متولی شوند و در قالب قانون دائمی این منابع اختصاص پیدا کند. البته نرخ منابع هم پایین می‌باشد، لذا ممکن است نیاز باشد این منابع به عنوان اهرمی باشد که در کنار سایر منابع در اختیار صندوق توسعه و سیستم بانکی قرار دارد تا هم نرخ آن تعدیل شود و هم افراد بیشتری پوشش داده شوند چرا که اگر قرار باشد بر اساس این نرخ توزیع صورت گیرد، تقاضا زیاد خواهد بود.

قادری در ادامه اظهار کرد: این مبلغ نسبت به مجموع تسهیلات و اعتبارات سیستم بانکی عدد قابل توجهی نمی‌باشد. این مبلغ پاسخ‌گوی حتی بخشی از پروژه‌های نیمه‌تمام بخش خصوصی هم نیست. پس معتقدم این منابع باید به بخش‌های پیشران داده شود تا رشد اقتصادی بیشتری را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام

کد خبر 3537

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =