کد خبر 3566
۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۶

امروز مجلس چه خبر بود؟

کارنامه غیرقابل دفاع دولت قبل در اجرای طرح های اشتغال زایی/ تذکر نمایندگان به وزارت نیرو

کارنامه غیرقابل دفاع دولت قبل در اجرای طرح های اشتغال زایی/ تذکر نمایندگان به وزارت نیرو

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف و با حضور 225 نفر از نمایندگان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه، 9 آذرماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، رأس ساعت 8 و 13 دقیقه و با حضور 225 نفر از نمایندگان آغاز شد.


حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:
ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد: طرح حمایت از مالکیت صنعتی
گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد: طرح اصلاح قانون تشکیلات وآیین دادرسی دیوان عدالت اداری
گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه پروتکل اصلاحی موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری میان جمهوری اسلامی ایران و دولت کرواسی
گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل(44) قانون اساسی در مورد: نحوه اجرای بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال 1400 کل کشور
گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای طرح چهل و شش هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان
گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت شستا از سال 1392 الی 1399
گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد بررسی آثار اقتصادی ناشی از عدم تحصیل اهداف قانون برنامه ششم و اجرای احکام قانونی توسط وزارت نیرو
گزارش کمیسیون عمران مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور
گزارش کمیسیون انرژی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت.

رایزنی ها پیرامون نحوه اجرای بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال 1400 کل کشور
زنگنه در تشریح گزارش کمیسیون ویژه جهش تولید؛ گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص اجرای بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کشور در مورد طرح های اشتغالزایی و حمایت از کسب و کار را قرائت کرد. در همین زمینه محرم زاده نماینده مردم اهر و هریس در مجلس از روند اجرای تبصره های ۱۴ و ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ انتقاد کرد. علی پور خنکداری نماینده مردم قائمشهر  نیز در مجلس گفت: ۳۲ هزار میلیارد اعتبار پیش بینی شده برای اشتغالزایی به دستگاه های اجرایی پرداخت شود.همچنین خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه در اختیار استان‌ها جهت حل مشکلات اشتغال و موانع تولید قرار می‌گیرد.حدادی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها نیز خواستار ورود جدی و جهادی دولت برای ایجاد ساختار نظام‌مند برای تخصیص اعتبارات تعیین شده در بودجه ۱۴۰۰ جهت حمایت از تولید و کارآفرینان شد. بسطامی نماینده مردم ایلام در همین زمینه گفت: متأسفانه دولت تصمیمات مجلس در خصوص سرمایه‌گذاری برای تسهیلات و محرومیت‌زدایی را اجرایی نکرده است. در ادامه عزیزی نماینده مردم کرمانشاه گفت: مجلس در بودجه ۱۴۰۰ منابع واقعی برای کمک به اشتغال و تولید در تبصره ۱۸ قانون بودجه پیش بینی کرد با وجود پیش بینی ۳۲ هزار میلیارد تومان برای این مهم اما درصد کمی از آن تخصیص داده شده چرا سازمان هدفمندی یارانه ها به وظیفه خود عمل نمی کند؟ قادری نماینده مردم شیراز با بیان اینکه اختصاص اعتبار سالیانه در قانون بودجه برای اشتغال‌زایی موجب تصمیمات خلق‌الساعه می‌شود، گفت: لازم است در شرایطی که در رکود قرار داریم منابع به بخش‌های پیشران داده شود تا با رشد اقتصادی ایجاد شده از سوی آن، تورم و بیکاری کاهش یابد که این موضوع نیازمند قانون دائمی است. حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس با دفاع از قانون بودجه ۱۴۰۰ از دولت خواست در ۴ ماه آینده اهتمام کامل در اجرای قانون اشتغالزایی داشته باشد تا بتواند ۸ ماه گذشته را جبران کند. بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میان دورود در مجلس تاکید دارد که وزارت اقتصاد و دارایی نمی تواند هم مسئولیت نظارت بر بانک ها را برعهده داشته باشد و هم برای اشتغال زایی گام بردارد. در نهایت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طراحی زیست بوم ملی اشتغال ایران با همکاری همه دستگاه ها خبر داد. در همین زمینه سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس در تذکر آیین نامه ای گفت: هزینه ۳۵ درصدی منابع اشتغال در بخش‌های دیگر سبب بیکاری فزاینده در سال ۹۹ شد.


استمرار نشست‌های نظارتی مجلس در روزهای سه شنبه
نمایندگان با پیشنهاد رئیس مجلس در جهت استمرار نشست‌های نظارتی مجلس در روزهای سه‌شنبه جهت پیگیری اجرای مصوبات مهم به ویژه مصوبات بودجه ای موافقت کردند.

فرصت 20 روزه رئیس مجلس به وزرات اقتصاد و سازمان برنامه بودجه
رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد صریح از عدم تحقق اعتبار ۳۲ هزار میلیارد تومانی برای ایجاد اشتغال در استان که در تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ دولت مکلف به اجرای آن شده است، با اشاره به تحقق ۱۰۳ درصدی منابع درامدی آن، از هزینه شدن آن در موارد دیگر یا بلوکه شدن آن در بانک ها به شدت گلایه کرد و به وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه تا انتهای آذر فرصت داد تا این اعتبار را به شورای برنامه ریزی استان ها برای ایجاد اشتغال واگذار کنند.

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره عملکرد وزارت نیرو در اجرای قانون برنامه ششم
نمایندگان مجلس گزارش کمیسیون اقتصادی از عملکرد وزارت نیرو در راستای احکام قانون برنامه ششم را به قوه قضاییه ارسال کردند.

لزوم تشکیل کارگروه اشتغال در سطح ملی و استانی
نوروزی نماینده مردم علی آباد بیان کرد: ما در سطح کشور کارگروه اشتغال داریم که در سطح ملی رئیس جمهور و در سطح استانی، استاندار ریاست این کارگروه را برعهده دارد و در این کارگروه‌ها دو ناظر وجود دارد در حالی که این موارد انجام نشده است و مقام معظم رهبری بارها بر این موضوع تأکید و اشاره داشته‌اند.

تذکرات شفاهی نمایندگان مجلس
ضرورت نظارت بر اجرای دقیق سامانه کاریابی: صباغیان بافقی نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس خواستار اجرای سامانه کاریابی و نظارت دقیق بر اجرای آن شد.
لزوم اقدام فوری دولت در جهت کنترل قیمت کالاهای اساسی و بیکاری: اسماعیلی در نظق میان دستور تاکید کرد: ضروری است دولت با تشکیل قرارگاه توانمند اقتصادی و با اتخاذ تدابیر لازم تورم، گرانی و ضعف در کنترل در قیمت اجناس و کالاهای اساسی مردم را سریعا رفع کند. همچنین رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خواستار هرچه سریع تر رفع بیکاری در کشور شد.
ضرورت جذب جوانان بومی در سایت‌های نفتی: ساعدی نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه طی تذکری شفاهی خواستار جذب جوانان بومی در سایت‌های نفتی و همچنین ارزیابی و تأمین خسارات کشاورزان و دامداران حوزه انتخابیه‌اش به دلیل خشکسالی شد.
عدم رعایت حرمت مردم از سوی برخی کارمندان دستگاه قضایی: احمدی بیغش نماینده مردم شازند در مجلس گفت: مجموعه قضایی باید در برابر مجلس پاسخگو باشد، ما به تفکیک قوا اعتقاد داریم اما حرمت مردم از سوی برخی قضات و کارمندان رعایت نمی‌شود، این موضوع موجب نارضایتی مطلق مردم شده است.
پیام تسلیت مجمع نمایندگان شمال غرب کشور در پی رحلت آیت الله مجتهد شبستری: ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس، از سوی نمایندگان شمال غرب کشور رحلت آیت الله مجتهد شبستری را تسلیت گفت.
ضرورت حل مشکل تامین داروی بیماران SMA توسط وزارت بهداشت: الهیان نماینده مردم تهران در مجلس خواستار حل مشکل تامین داروی بیماران SMA توسط وزارت بهداشت شد.
در دستور کار قرار گرفتن شفافیت آراء نمایندگان: رحیمی مظفری نماینده مردم سروستان در مجلس خواستار در دستور قرار گرفتن طرح شفایت نمایندگان شد تا مجلس طبق آن عمل کند.
لزوم رسیدگی به وضعیت دامداران و کشاورزان: سرمدی نماینده مردم اسدآباد در مجلس با انتقاد از عدم رسیدگی به وضعیت دامداران و کشاورزان در کشور، از وزارت جهاد کشاورزی خواست به وضعیت آن ها رسیدگی کند.
رسیدگی وزارت بهداشت و درمان به عدم هزینه کرد سازمان بیمه سلامت در خصوص خدمات توانبخشی به معلولان: محسنی بندپیعضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از وزیر بهداشت و درمان خواست به عدم هزینه کرد سازمان بیمه سلامت در خصوص خدمات توانبخشی به معلولان رسیدگی کند.
وزارتخانه های نیرو و خارجه در مقابل سدسازی ترکیه اقدام کنند: موسوی نماینده مجلس از دو وزارتخانه نیرو و خارجه خواست با ترکیه برای تضییع حق آبه ایران برخورد کنند.

تذکرات کتبی نمایندگان مجلس 
متفکر آزاد عضو هیأت رئیسه مجلس، تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.
تذکر علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شیراز به وزرای امور اقتصادی و دارایی و فرهنگ و ارشاد اسلامی: لزوم سامان‌بخشی به بورس و بازار اوراق بهادار و لزوم ارائه برنامه در خصوص رسیدگی به فرهنگ کشور و ارتقاء آن.
تذکر عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان به وزرای صمت، نفت و تعاون: ضرورت اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان در شرکت‌های زیرمجموعه و وابسته به وزارتخانه های صنعت، نفت و تعاون. همچنین تذکر وی به همراه 63 نفر از نمایندگان به وزرای تعاون و کشور: لزوم تسریع در حل مشکل بیمه رانندگی تاکسی و تاکسی داران.
تذکر کمال علیپور خنکداری نماینده مردم قائمشهر به وزیر بهداشت و درمان: علت تأخیر در اتمام بیمارستان قائمشهر چیست. لزوم تأسیس دانشکده رشته‌های مرتبط با پزشکی در شهرستان قائمشهر با توجه به آموزشی بودن بیمارستان رازی، همچنین تذکر به وزیر راه و شهرسازی، ورزش و جوانان: لزوم تسریع در تکمیل طرح تقاطع غیرهمسطح شهید مهدوی قائمشهر، لزوم بهسازی روکش آسفالت جاده سوادکوه به قائمشهر، علت تأخیر در اتمام طرح 5 هزار نفری خانه کشتی جویبار و لزوم تسریع در تکمیل ورزشگاه شهید مهدوی قائمشهر.
تذکر مهدی عسگری نماینده مردم کرج به همراه 17 نفر از نمایندگان به وزیر بهداشت و درمان: اجبار به واکسیناسیون با ایجاد محدودیت‌های اجتماعی دارای چه منطق و استناد قانونی است.
تذکر فتح‌الله توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ به همراه 17 نفر از نمایندگان به وزیر راه و شهرسازی: ضرورت رسیدگی به وضعیت نامناسب و حادثه‌خیز راه‌های حوزه انتخابیه بهار و کبودرآهنگ و لزوم پاسخگویی به مکاتبات صورت گرفته نمایندگان مردم.
تذکر جواد نیک‌بین نماینده مردم کاشمر به همراه 60 نفر از نمایندگان به رئیس جمهور: تسریع در پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان.
تذکر نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات به همراه 42 نفر از نمایندگان به وزیر نیرو: چرا وزارت نیرو برنامه مدون و جدی در خصوص کسری ایجاد شده در منابع آب‌های زیرزمینی به دلیل تغییر اقلیمی ارائه نمی‌دهد. همچنین تذکر به همراه 42 نفر از نمایندگان به وزیر تعاون: علت عدم تمدید دستفرچه بیمه طلاب مجرد کمتر از25 سال در حال تحصیل توسط سازمان تأمین اجتماعی چیست. همچنین تذکر وی به همراه 39 نفر از نمایندگان به وزیر امور اقتصادی: علت فروش ارز در صرافی‌ها با نرخ کمتر از بازار در شرایط فعلی و نبود دلار کافی و مازاد در دست دولت چیست.
تذکر صدیف بدری نماینده مردم اردبیل به وزیر امور اقتصادی: چرا برنامه برای کاستن از تلاطم بازار و نوسانات شدید قیمت ارز ارائه نمی‌شود.
تذکر محمدرضا دشتی اردکانی نماینده مردم اردکان به وزیر راه و شهرسازی: لزوم تسریع در اتمام طرح‌های راهسازی در حوزه انتخابیه اردکان.
تذکر سارا فلاحی نماینده مردم ایلام به همراه 38 نفر از نمایندگان به رئیس جمهور: لزوم توجه به وضعیت حقوق و مزایای مربیان پاره‌وقت کانون پرورش فکری کودکان. همچنین تذکر وی به همراه 33 نفر از نمایندگان به رئیس جمهور: رسیدگی به عدم اجرای قانون مزایای مناطق جنگی و امنیتی بازنشستگان توسط سازمان برنامه و بودجه.


در نهایت عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی امروز (سه شنبه، 9 آذرماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت 11 و 55 دقیقه به صدا درآورد. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نشست بعدی (چهارشنبه، 10 آذرماه) ساعت 9 صبح با ادامه دستور کار هفتگی مجلس برگزار می شود.

انتهای پیام

کد خبر 3566

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =