کد خبر 3927
۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱

گزارش اختصاصی؛

راه پرپیچ و خم تعارض منافع

راه پرپیچ و خم تعارض منافع

طرح تعارض منافع در مجلس کلید خورده، طرحی که شفاف کننده رابطه مدیران و جامعه بوده و محدودیتی برای فعالیت مدیران ایجاد نخواهد کرد.

پایگاه خبری تحلیلی خبری نمایندگان ما- محمدرضا اخوان نیلچی: طرح تعارض منافع  در مجلس کلید خورده، طرحی که شفاف کننده رابطه مدیران و جامعه بوده و محدودیتی برای فعالیت مدیران ایجاد نخواهد کرد.

ضمن اینکه پیش تر قانونی برای برخورد با تخلفات مدیران اعم از انتصاب داماد یک مدیر یا آقازاده‌هایی که در دولت‌ها مطرح بوده وجود نداشته و مدیران منعی در این رابطه نداشته‌اند.

با این حال نمایندگان مجلس در روز یکشنه (۱۶ آبان ماه) با کلیات طرح مدیریت تعارض منافع موافقت کردند.

همچنین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی که هفدهم شهریورماه منتشر کرده است در تشریح مفهوم تعارض منافع آورده است: «تعارض منافع به شرایطی گفته می شود که یک شخص بر سر دوراهی منافع اجتماعی و ماموریت های سازمانی و از سوی دیگر منافع شخصی، خانوادگی حزبی یا غیره قرار می گیرد. در واقع تامین کردن یکی از این منافع منجر به تامین نکردن دیگری می شود. بنابراین وجود تعارض منافع لزوماً به معنای بروز فساد نیست بلکه به معنای ایجاد شرایطی است که شخص برای انجام فساد انگیزه دارد و در نتیجه احتمال فساد نیز افزایش می یابد».

علی اصغر عنابستانی، رئیس کمیته اشتغال کمیسیون اجتماعی مجلس درباره سرنوشت طرح تعارض منافع در مجلس در گفتگو با خبرنگار نمایندگان ما، گفت: پس از آن که مجلس با کلیات طرح مدیریت تعارض منافع موافقت کرد این طرح دوشوری شد و به کمیسیون بازگشت داده شد. بر اساس مصوبه کمیسیون اجتماعی مقرر شد این طرح در کمیته اشتغال کمیسیون اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد.

عنابستانی این را هم گفت که اگر ما بتوانیم موافقت مجلس درباره طرح مدیریت تعارض منافع را در شور دوم کسب کنیم اقدام بسیار مهمی صورت داده‌ایم. به طور حتم تصویب طرح مدیریت تعارض منافع سخت خواهد بود و بنده فکر می‌کنم این طرح به همان دلیلی که طرح شفافیت آرای نمایندگان با مقاومت روبرو است این طرح هم با مقاومت روبرو خواهد شد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کلیات این طرح به سختی در مجلس رای آورد بیان داشت: امیدواریم جزئیات این طرح هم در مجلس با موافقت نمایندگان روبرو شود چراکه پرداخت به طرح مدیریت تعارض منافع یکی از اقدامات ریشه‌ای و پایه‌ای مجلس قلمداد می‌شود.

با همه این تفاسیر باید منتظر ماند و دید این طرح که به گفته کارشناسانش راه سختی را در پیش دارد، چگونه مورد بررسی قرار خواهد گرفت و آیا مجلس به این تغییر رویکرد درسطوح مختلف مدیریتی مهر تائید خواهد زد.

انتهای پیام

کد خبر 3927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =