کد خبر 4621
۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹

امروز مجلس چه خبر بود؟

اخطار نمایندگان مجلس به دولت کانادا/ وصول ۵ سوال ملی از وزرای بهداشت، کار و صنعت

اخطار نمایندگان مجلس به دولت کانادا/ وصول ۵ سوال ملی از وزرای بهداشت، کار و صنعت

نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف و با حضور199 نفر از نمایندگان آغاز شد. در این جلسه سوال از وزرای بهداشت، کار و صنعت اعلام وصول شد.

به گزارش نمایندگان ما، نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه 6 بهمن‌ماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت 8 و  5 دقیقه و با حضور199 نفر از نمایندگان آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه یک فوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران   

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه پروتکل اصلاحی موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی

گزارش کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مورد طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکل های صنفی و تخصصی         

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه پروتکل اصلاحی بند(5-4-1-10) اساسنامه موسسه منطقه‌ای استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی سازمان همکاری اقتصادی (ریسکام)     

گزارش کمیسیون انرژی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران

بررسی تقاضای دو فوریت در مورد طرح الحاق یک تبصره به ماده206 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی

بررسی تقاضای یک فوریت در مورد طرح استفساریه ماده 48 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 1.

تمدید دو ساله اجرای آزمایشی قانون اساسنامه شرکت ملی پست

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه یک فوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، با ماده واحده این لایحه با 186 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده واحده این لایحه آمده است: مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران- مصوب 1395- از تاریخ اتمام مهلت به مدت دو سال تمدید می‌شود.

بیانیه نمایندگان به مناسبت فرا رسیدن روز غزه

سیدمحسن دهنوی عضو هیأت رئیسه مجلس بیانیه بیش از 200 نفر از نمایندگان به مناسبت روز غزه را قرائت کرد. پس از قرائت این بیانیه شعارهای «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» در صحن علنی طنین‌انداز شد.

تصویب لایحه اصلاح اساسنامه ریسکام

در ادامه جلسه امروز، نمایندگان خانه ملت با لایحه پروتکل اصلاحی بند(۵-۴-۱-۱۰) اساسنامه موسسه منطقه‌ای استانداردسازی، ارزیابی انطباق، تأیید صلاحیت و اندازه شناسی سازمان همکاری اقتصادی (ریسکام) موافقت کردند.

موافقت مجلس با کلیات طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی

موافقت مجلس با کلیات طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی از دیگر تصمیمات نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز بود. بر این اساس نمایندگان در جریان بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی با کلیات این طرح با 189 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

خلیج فارس برای همیشه فارس خواهد ماند

نمایندگان در ادامه، ضمن تذکر به دولت کانادا درخصوص سوءاستفاده و جعل خلیج عربی به جای خلیج فارس، بر تاریخ خلیج همیشه فارس تاکید کردند. نصرالله پژمانفر در تذکر شفاهی خود گفت: دولت حقیر کانادا هنوز یوق بردگی دولت بریتانیا بر گردن دارد و در اقدامی کلمه خلیج عربی را در واژگان مورد استفاده در دستگاه های این کشور استفاده کرده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس یازدهم تصریح کرد: وزارت امور خارجه باید با این موضوع برخورد کند، زیرا آنها عددی نیستند، کانادا در بردگی بریتانیا است، بعد می خواهد به مسائلی بپردازد که تا تاریخ بشریت نشان می دهد، نام این خلیج همیشه فارس بوده است.

تصویب کلیات نحوه تشکیل تشکل های صنفی

پس از آن در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مورد طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکل های صنفی و تخصصی، نمایندگان با تصویب کلیات و دو شوری شدن آن با 170 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 208 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

اعلام وصول ۵ سوال ملی از وزرای بهداشت، کار و صنعت

محمد رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس، اعلام وصول 5 سوال ملی و 5 طرح به صورت عادی را به شرح زیر قرائت کرد:

- سوال ملی محمدحسن آصفری نماینده اراک، کمیجان و خنداب و تعدادی دیگری از نمایندگان از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص علت عدم نظارت وزارت بهداشت بر دریافتی پزشکان از بیماران.

- سوال ملی محمدحسن آصفری نماینده اراک، کمیجان و خنداب و تعدادی دیگری از نمایندگان از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص علت عدم توزیع عادلانه امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی.

- سوال ملی علی خضریان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و تعدادی دیگری از نمایندگان از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص عدم اعتقاد به اجرای سند چشم‌انداز 1404 برای رسیدن به رتبه اول منطقه در حوزه سلامت.

- سوال ملی موسوی لارگانی نماینده فلاورجان و تعدادی دیگری از نمایندگان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص انتصاب معاونین مدیران و روسای سازمان‌ها از افراد خارج از وزارتخانه.

- سوال ملی محمد رشیدی نماینده مردم کرمانشاه و تعدادی دیگری از نمایندگان از وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص برنامه وزارت صنعت،معدن و تجارت جهت اصلاحات ساختاری، متناسب‌سازی قیمت، بهبود کیفیت و نظارت بر معاملات صنعت خودرو.

- طرح اصلاح قانون مدیریت بحران کشور.

- طرح الحاق دو جزء به تبصره 2 بند (چ) ماده (37) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور.

- طرح تعیین حوزه‌های انتخاباتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی.

- طرح اصلاح تبصره (1) ماده (63) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی.

- طرح اصلاح بند (ب) ماده (1) قانون برگزاری مناقصات.

تذکرات شفاهی نمایندگان در نشست علنی امروز

بروجنی نماینده مردم بروجن در مجلس در تذکری به وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح جامع شهر بروجن هنوز در نوبت شورای معماری شهرسازی کشور است.

سیاه کلی نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: مجلس و دولت باید به موضوع عدم تعیین تکلیف کارکنان قراردادی، روزمرد و حق الزحمه پس از ۲۰ سال رسیدگی و پاسخ مناسبی برای آن ارائه کنند.

علیزاده نماینده مردم دهلران در مجلس در تذکری به رئیس جمهور درخواست کرد که مصوبه اعطای وام به کشاورزان و دامداران تعیین تکلیف شود.

بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس گفت: آقایان در فضای انحصاری و غیررقابتی درب واردات خودرو را تخته کرده‌اند و برای مشتریان دست به نقد لاتاری راه انداخته‌اند.

نخعی نماینده مردم نهبندان در مجلس با انتقاد از عدم توجه مسئولان دولتی به مردم سیل زده حوزه انتخابیه، خواستار رسیدگی به انسداد ۳ ساله جاده نهبندان به شهداد شد.

سرمدی واله نماینده مردم اسدآباد در مجلس ازعدم اجرای مناسب نظام رتبه‌بندی معلمان انتقاد کرد.

محسنی بندپی نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور مطالبه اصلی بازنشستگان همسان سازی حقوق و دائمی سازی آن است.

ارکانی نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس، گفت: حذف ارز ترجیحی جراحی بزرگ اقتصادی است که با در نظر گرفتن خط قرمز معیشت مردم توسط مجلس نگرانی ها از بین می رود.

یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس از صدور اظهارنامه مالیاتی برای مطبوعات بدون اطلاع قبلی و با توجه به شرایط بد اقتصادی انتقاد کرد.

موسوی نماینده مردم اردبیل در مجلس از کمبود زیرساخت‌ها برای رفع مشکلات مردم در زمان بارش‌های سنگین برف و باران انتقاد کرد.

نیک بین نماینده مردم کاشمر در مجلس، گفت: بورس به قتلگاه اموال و آبروی مردم تبدیل شده در حالی که ظرفیتی عظیم دارد.

ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان درخصوص رئیس جمهور گفت: ادبیاتی که برای رئیس جمهور به کار گرفته شد، مناسب نبود، رئیس جمهور در ایران و دنیا زنده است، این ادبیات قبرستانی توهین به اعتقادات ما بوده و باید اصلاح شود.

فرخی میکال نماینده مردم لاهیجان در مجلس با بیان اینکه بودجه استان گیلان استانی محاسبه شده، اما هزینه ها ملی است، از رئیس جمهور خواست در سفر آتی خود به استان گیلان به این موضوع توجه کند.

محمدنژاد نماینده مردم لنگرود در مجلس با بیان اینکه ۷۵ درصد راه های لنگرود خطرآفرین است، گفت: سیستم ساختاری دولت قادر به حل مشکلات کشور نیست.

رضایی نماینده مردم کنگاور در مجلس خواستار رسیدگی دولت به وضعیت نابسامان بورس شد.

ورناصری نماینده مردم اندیکا در مجلس از روند رسیدگی به مناطق زلزله زده حوزه انتخابیه انتقاد کرد.

شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از تهدید شدن توسط یک مقام دولتی به دلیل شفاف سازی درآمد شرکت‌های دولتی مانند گاز انتقاد کرد.

شریعتی اندراتی نماینده مردم بهشهر در مجلس خواستار تأمین علوفه برای دامداران ۱۲۰ روستای شرق استان مازندران به دلیل بارش‌های شدید برف شد.

عنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس خواستار تدبیر وزیر بهداشت برای رفع تزلزل مدیریتی حاکم در این وزارتخانه شد.

درخشان نماینده مردم ایرانشهر خواهان حل مسئله حمل آرد به حوزه انتخابیه اش شد.

روح الامینی نماینده مردم تهران در مجلس از نحوه تعیین حقوق در کمیسیون‌های تلفیق مجلس انتقاد کرد.

نطق های میان دستور نمایندگان

سعیدی: شرایط حوزه سلامت در جنوب استان سیستان و بلوچستان فاجعه بار است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، با بیان اینکه شرایط حوزه سلامت در جنوب استان سیستان و بلوچستان و وضعیت راه ها مطلوب نیست از اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ خواست اعتبارات تخصیص‌یافته به این استان را حداقل ۹۰ درصد افزایش دهند.

فرشادان: کردها انتظار دارند عیار دولت سیزدهم را لمس کنند

نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران خطاب به رئیس جمهور، گفت: کردها انتظار دارند عیار دولت سیزدهم را لمس کنند؛ مطرح کردن مولفه های جدید کردها را به سوی انتخاب شما کشاند بنابراین کردها انتظار ندارند خارج از دایره نگاه دولت شما قرار گیرند.

میرزایی: جلوی ظلم رباخواری را بگیرید

نماینده مردم اصفهان از وضعیت بانک ها و رباخواری در کشور انتقاد کرد و از رئیس جمهور خواست این مسئله را حل کند.

صالحی مبارکه: انتظار ما از دولت در بهبود شرایط معیشتی مردم برآورده نشده است

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه دولتی روی کار آمده است که امیدهای بسیاری را زنده و حرکت‌های بی نظیری را آغاز کرده اما توقع ما از این دولت در کنترل گرانی و بهبود معیشت مردم برآورده نشده است.

نقدعلی: احیای زاینده رود باید در بودجه ردیف مستقل داشته باشد

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس با برشمردن برخی از نقاط قوت دولت سیزدهم، سفرهای استانی و رسیدگی مستقیم به مشکلات مردم و دیپلماسی اقتصادی قوی را از نقاط قوت دولت سیزدهم برشمرد و گفت: احیای زاینده رود باید در بودجه ردیف مستقل داشته باشد.

در پایان جلسه، علی نیک زادثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، زنگ پایان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 12 و 22 دقیقه به صدا درآورد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی، افزود: نشست آتی صحن روز یکشنبه، 10 بهمن ماه ساعت 7 و 45 دقیقه با ادامه دستور کار هفتگی مجلس برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

کد خبر 4621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =