کد خبر 4748
۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱

یادداشت؛

بازنشستگان و دغدغه همیشگی آنها برای همسان سازی حقوق/ تدبیر مجلس چیست؟

بازنشستگان و دغدغه همیشگی آنها برای همسان سازی حقوق/ تدبیر مجلس چیست؟

همسان سازی حقوق بازنشسته ها نیاز به بودجه عظیمی دارد و مجلس قول پشتیبانی داده است اما باید دید این موضوع به مرحله اجرا می رسد یا خیر؟

به گزارش نمایندگان ما،  یکی از دغدغه های افراد پس از سالها کار، بحث حقوق بازنشستگی است. این حقوق به نوعی ثمره زندگی هر فرد محسوب می شود. بنابراین بر عهده دولت است که از این قشر حمایت کرده و به ویژه در عرصه معیشتی از آنان پشتیبانی به عمل آورد. همسان سازی حقوق بازنشسته ها نیاز به بودجه عظیمی دارد و مجلس قول پشتیبانی داده است اما باید دید این موضوع به مرحله اجرا می رسد یا خیر؟

۶ هزار میلیارد تومان بودجه مورد نیاز همسان سازی

ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: ماهانه ۶ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مورد نیاز است که با مصوبه جدید، امیدواریم شرمنده بازنشستگان نشویم. مجلس شورای اسلامی تلاش دارد با تعیین دقیق مبلغ مورد نیاز جهت انجام این امر از حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران حمایت کند. امری که نیازمند ملزم سازی دولت جهت اجرای آن است و در این زمینه مجلس نظارت جدی و دائمی بر اجرایی شدن همسان سازی داشته باشد.

مصوبه ۹۰ هزار میلیاردی کمیسیون تلفیق بودجه

اسماعیلی همچنین از تصویب اعتبار ۹۰ هزارمیلیاردی در کمیسیون تلفیق بودجه برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان خبر داد. او همچنین گفته که سال گذشته حدود ۹۰ درصد از پرداختی‌های بازنشستگان کشوری را ساماندهی و همسان‌سازی کردیم که بخشی نیز باقی مانده‌اند. وی با بیان اینکه برای بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز سال گذشته حدود ۴۰ درصد همسان‌سازی انجام شد، ادامه داد: ۸۹ هزار میلیارد تومان سال گذشته برای همسان‌سازی‌ها اعتبار مصوب شده بود اما متأسفانه در لایحه دولت برای بودجه سال ۱۴۰۱ منابعی برای ادامه همسان‌سازی‌ها در نظر گرفته نشده بود که در این زمینه کمیسیون اجتماعی بنا به وظیفه ذاتی خود پیشنهاداتی را به کمیسیون تلفیق ارائه کرد. رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیز در این زمینه گفته است که نمایندگان در کمیسیون تلفیق پیشنهادهای خوبی در بحث تامین منابع مالی برای پرداخت حقوق و همسان سازی حقوق بازنشستگان ارائه کرده‌اند. بنابراین با توجه به تحرکات مجلس در این زمینه و پیگیری های مستمر کمیسیون اجتماعی می توان امیدوار بود که در سال آتی این موضوع حل شده و اندکی از دغدغه بازنشستگان و مستمری بگیران کاسته خواهد شد.

سال جدید و دغدغه حقوق ها

مدت کمی از سال جاری باقی مانده و در آستانه سال جدید شمسی قرار داریم. میلیون ها بازنشسته و مستمری بگیر منتظرند تا نتایج مذاکرات کار برای سال ۱۴۰۱ مشخص شود تا وضعیت حقوق خود را بدانند. مذاکراتی که معمولاً به درازا کشیده و تا روزهای پایانی سال همچنان ادامه می یابد. در سالهای گذشته همواره یک همسان سازی ناقص و ابتر صورت گرفته و نتوانسته آنچنان که باید جبران هزینه های بازنشستگان را بکند. امری که همواره اعتراض این قشر را به همراه داشته است. موضوع دستمزد چیزی نیست که بتوان از آن به سادگی عبور کرد چرا که بسیاری از امور فردی و اجتماعی افراد به این موضوع ارتباط مستقیم پیدا می کند. انتظار این است که مجلس بحث افزایش حقوق ها و همسان سازی را به صورت جداگانه پیگیری کند و هر دو در یک قالب گنجانده نشود تا از این طریق باری از دوش این قشر برداشته شود و دغدغه معیشتی آنان تا حدی کاسته شود.

انتهای پیام

کد خبر 4748

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =