کد خبر 4819
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸

طحان نظیف تشریح کرد

جزئیات نظر شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس/ از رتبه بندی و سربازی تا واردات خودرو

در لایحه رتبه بندی معلمان ابهاماتی وجود دارد/ مجلس باید ایرادات را رفع کند
جزئیات نظر شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس/ از رتبه بندی و سربازی تا واردات خودرو

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان طی جلسات مختلف مصوبه مجلس درباره لایحه رتبه‌بندی معلمان را بررسی و ابهاماتی را به این لایحه وارد کرد و مجلس باید این ایرادات را رفع کند.

به گزارش نمایندگان ما، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که صبح امروز شنبه (۲۳ بهمن) در محل شورای نگهبان برگزار شد، با اشاره به بررسی طرح‌های مختلف در شورای نگهبان، گفت: طرح جهش تولید دانش بنیان جزو طرح‌های خوب مجلس است. شورای نگهبان ایرادات و ابهاماتی به این طرح وارد کرد که نظرات شورای نگهبان در این باره در جهت تقویت این مصوبه است.

وی بیان کرد: شورای نگهبان طی جلسات مختلف مصوبه مجلس درباره لایحه رتبه‌بندی معلمان را بررسی و ابهاماتی را به این لایحه وارد کرد و مجلس باید این ایرادات را رفع کند.

سخنگوی شورای نگهبان، گفت: در لایحه رتبه بندی معلمان ابهاماتی وجود دارد که اگر روشن شود، به نفع فرهنگیان و معلمان است تا در اجرا با مشکلی مواجه نباشد.

طحان نظیف ادامه داد: لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها چند بار بین مجلس و شورای نگهبان رفت و آمد داشته است و هنوز هم یکسری ابهامات و مغایرت با قانون اساسی دارد که باید مرتفع شود.

وی گفت: اصلاحیه یکی از بندهای قانون بودجه ۱۴۰۰ که به نفع تولیدکنندگان آجر و کوره‌های آجرپزی است، از سوی شورای نگهبان تایید شد که امیدواریم این اقدام در قیمت تمام شده مسکن هم تاثیر بگذارد.

طحان نظیف بیان کرد: طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان هم در شورای نگهبان بررسی شد که دو ابهام داشت و باید برطرف شود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: اخیراً نامه‌ای از هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام دریافت کردیم که بر اساس آن یکسری ایرادات به مصوبه مجلس درباره طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار وارد شده است. ما این موارد را به مجلس شورای اسلامی ارائه دادیم و به محض اینکه مجلس این ایرادات را برطرف کند، شورای نگهبان مصوبه مجلس را مورد بررسی قرار خواهد داد.

طحان نظیف در خصوص اصلاح قانون انتخابات نیز، گفت: کمیسیون شوراهای مجلس در حال بررسی طرح‌های اصلاح قانون انتخابات است. ما حاضریم تجارب شورای نگهبان را در اختیار آنان قرار دهیم تا قوانین انتخابات به بهترین شکل اصلاح شود.

وی ادامه داد: اصلاح ثبت‌نام‌ها، انواع تخلفات و تبلیغات و نقش آفرینی احزاب از جمله مسائلی است که باید در قانون انتخابات لحاظ شود. به دنبال اصلاحات جامع قانون انتخابات هستیم. طبیعتاً باید اصلاح چنین مصوباتی از مجلس شروع شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت اصلاح قانون انتخابات، گفت: اصلاح قانون انتخابات موضوعی است که بارها ما در شورای نگهبان بر آن تاکید کردیم. قوانین انتخاباتی ما نیازمند اصلاحات جامع و جدی است و باید بر مبنای سیاست‌های کلی انتخابات باشد.

طحان نظیف درباره طرح ساماندهی خودرو، اظهار داشت: ابهاماتی ما به این مصوبه داشتیم که در نهایت رفع شد. هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم یکسری ایرادات به این طرح گرفته است و باید رفع شود.

وی افزود: شورای نگهبان نسبت به این مصوبه ایراد و ابهام و اشکالی ندارد. هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام باید در نهایت به شورای نگهبان اعلام کند که آیا مجلس ایرادات مورد نظر آنان را مرتفع کرده است یا خیر.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: نمایندگان مجلس بیشترین ارتباط را با مردم دارند. مراجعات زیادی به آنان می‌شود. نمایندگان بر اساس قانون باید نظارت و قانون‌گذاری کنند. آنان منعی برای نظارت ندارند اما نباید در امور قوای دیگر دخالت کنند.

طحان نظیف ادامه داد: آنان می‌توانند از ابزارهای نظارتی خود استفاده کنند. البته طبق بیانات مقام معظم رهبری نمایندگان نباید در انتصابات دخالت نداشته باشند. اگر واقعاً نمایندگان در انتصابات دولتی دخالت داشته باشند، حتماً شورای نگهبان این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: نظارت نمایندگان اگر منجر به دخالت آنها در عزل و نصب‌ها شود، حتماً تخلف است و شورای نگهبان حتماً در بررسی صلاحیت‌ها آن را مدنظر قرار می‌دهد. مجدداً می‌گویم که نظارت با دخالت فرق دارد. سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص حق قانونی نمایندگان است و می‌توانند از این اختیارات استفاده کنند.

نظر ستاد کل نیروهای مسلح درباره قانون سربازی مهم است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، مبنی بر اینکه اخیراً کمیسیون تلفیق بودجه مصوبه‌ای درباره ارائه کارت معافیت رایگان به برخی از مشمولان غایب سربازی داشته که گفته می‌شود نظر دولت و ستاد کل نیروهای مسلح در این باره اخذ نشده است. با توجه به این شرایط، اگر این مصوبه در صحن مجلس به تصویب برسد، آیا شورای نگهبان آن را می‌پذیرد یا خیر، گفت: معمولاً در موضوعات مربوط به نظام وظیفه نظر ستاد کل نیروهای مسلح برای شورای نگهبان مهم است و این سازوکار و فرآیند به لحاظ قانونی باید طی شود.

طحان نظیف در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر، مبنی بر اینکه به نظر شما آیا جای تعیین تکلیف مشمولان غایب سربازی در لایحه بودجه است یا اینکه بهتر است دولت با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح لایحه جداگانه‌ای را در این باره به مجلس ارائه دهد، اظهار داشت: بارها گفتیم که ترجیح این است که در قانون بودجه موضوعات مربوط به بودجه مطرح شود و جای احکام غیر بودجه‌ای در قانون بودجه نیست و اثر خوبی در نظام حقوقی ما ندارد و این مسیر از نظر ما قابل دفاع نیست.

وی بیان کرد: در قانون بودجه باید دخل و خرج دولت مشخص شود و موضوعات غیر بودجه‌ای باید در جای خودش بررسی و تبدیل به قانون شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره قانون نظارت بر رفتار نمایندگان نیز گفت: در این بحث اگر بحث نظارت بر صلاحیت باشد که در چارچوب صلاحیت شورای نگهبان است اما بحث نظارت بر رفتار نمایندگان طبق قانون در چارچوب و اختیارات مجلس است. قانون نظارت بر رفتار نمایندگان اشکالاتی دارد و نیازمند اصلاح است.

وی درباره بررسی ویژگی شخصیتی کاندیداهای انتخابات بعد از آنکه انتخاب می‌شوند، اظهار داشت: شورای نگهبان در حد پیش‌بینی قانون که نقص هم دارد، عمل می‌کند. اینکه روحیه فردی بعد از مسئولیت تغییر کند، ارتباطی به شورای نگهبان ندارد و شورای نگهبان ناظر بر انتخابات است و این موضوع در حوزه صلاحیت هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان است.

انتهای پیام

کد خبر 4819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =