کد خبر 4837
۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹

مرکز پژوهش‌های مجلس:

در سال های گذشته طرح های متعددی بدون داشتن تأییدیه زیست محیطی اجرا و به بهره برداری رسیده اند

طرح های فاقد مجوز زیست محیطی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱
در سال های گذشته طرح های متعددی بدون داشتن تأییدیه زیست محیطی اجرا و به بهره برداری رسیده اند

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی اجمالی طرح های فاقد مجوز زیست محیطی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ پرداخت.

به گزارش نمایندگان ما، دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی اجمالی طرح های فاقد مجوز زیست محیطی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱  پرداخت.

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس با بیان این نکته که توسعه بدون ضابطه و افزایش بارگذاری بر طبیعت موجب وارد شدن خسارات گسترده و بعضاً غیرقابل جبران بر پیکره طبیعی می شود، تصریح شده که درحال حاضر خسارات گسترده ای ناشی از عدم توجه به ضوابط زیست محیطی در اجرای اقدامات و طرح ها قابل مشاهده است.

در بخش دیگری از این گزارش وقوع رخدادهای متعدد گردوغبار، آلودگی هوای کلان شهرها، خشکی تالاب ها، فرونشست و فرسایش زمین، از میان رفتن گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری و اختلال در چرخه طبیعت، تنها گوشه ای از آثار مخرب اقدامات انسانی بدون در نظر گرفتن ظرفیت برد و تاب آوری دانسته شده است.

در این گزارش ذکر شده که متأسفانه علی رغم توجه سیاستگذار به اهمیت موضوع محیط زیست، برخی از برنامه ریزان و مدیران اجرایی مسئله محیط زیست را به عنوان یک موضوع فرعی و حاشیه ای به حساب می آورند. در سال های گذشته طرح های متعددی با فقدان انجام مطالعات جامع ارزیابی آثار زیست محیطی و بدون داشتن تأییدیه زیست محیطی با استفاده از منابع وجوه عمومی اجرا و در مواردی به بهره برداری رسیده اند که خسارات آن گریبانگیر کشور شده و هزینه های هنگفتی به اقتصاد، سلامت و کیفیت زیست شهروندان و طبیعت وارد کرده است.

در ادامه این گزارش بیان شده که رئیس محترم سازمان حفاظت محیط زیست در اقدامی درخور توجه، در نامه ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی، خواستار عدم تصویب و تخصیص اعتبارات به پروژه های فاقد مجوز زیست محیطی شده است. به همین سبب گزارش حاضر بررسی مختصری درخصوص این موضوع داشته و پیشنهادهایی را برای حل این مسئله و تعیین تکلیف پروژه های فاقد مجوز در چارچوب قوانین موجود داشته است. همچنین با توجه به نارسایی های چرخه موجود ارزیابی، پیشنهادهای میان مدت نیز ارائه شده است.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد خبر 4837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =