کد خبر 5091
۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶

یادداشت؛

رسیدن به توافق؛ خیلی دور خیلی نزدیک

رسیدن به توافق؛ خیلی دور خیلی نزدیک

مذاکرات برجامی به نقطه حساسی رسیده است و هر روز اخباری پیرامون اینکه طی روزهای آتی توافق نهایی انجام خواهد شد در رسانه ای داخلی و بین المللی منتشر می شود.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: خبرگزاری های مختلف طی روزهای اخیر خبر از حصول توافق نهایی و به ثمر رسیدن مذاکرات داده اند. رویترز در گزارشی نوشت که مذاکرات به مرحله نهایی رسیده و پیش نویس توافق جدید برجام آماده شده است. طبق این پیش نویس قرار بر این بود که ایران زندانیان آمریکایی را آزاد کند و متقابلاً پولهای بلوکه شده ایران نیز آزاد و به ایران تحویل داده است. البته این ادعا با واکنش مقامات سیاسی روبرو شد و آنها این موارد را در حد ادعا دانستند.

چندین اختلاف اساسی طبق گمانه زنی رسانه بین طرفین مذاکره به ویژه ایران و آمریکا باقی مانده است. یورونیوز در مطلبی چهار اختلاف اساسی بین ایران و آمریکا را به این صورت بیان کرده است: 1- اختلاف بر سر پادمان؛ 2- تضمین های ذاتی؛ 3- اجرای مرحله ای توافق و 4- ابعاد رفع تحریم ها

به نظر می رسد اختلافات فوق اختلافات عمیقی هستند. همچنین بسیاری از کارشناسان سیاسی و بین المللی بر این باورند که حتی در صورت توافق نهایی و بازگشت مجدد کشورها به برجام، نظام تحریم ها همچنان باقی خواهد ماند و به دلیل توافق بودن اصل برجام، این توافق حالت قراردادی داشته و می تواند با تغییر دولتها دچار دگردیسی و خروج مجدد طرفین از آن شود.

وقوع جنگ روسیه و اوکراین نیز این احتمال که مذاکرات برجامی دچار وقفه و تاخیر شود را ایجاد کرده است. با وقوع این جنگ این امکان وجود دارد که مذاکرات به تاخیر بیفتد و ادامه مذاکرات به زمان نامعلوم منتقل شود.

در شرایطی که اکثر گمانه زنی ها و مواضع طرفین بیانگر این بود که احتمال حصول توافق طی روزهای آتی کاملاً امکان پذیر و در دسترس است اما اخبار منعکس شده و انتشار یافته، در نقطه مقابل این تحلیل ها قرار دارد. علی هاشم، پژوهشگر لبنانی موسسه ریچاردسون در بریتانیا که مذاکرات وین را از نزدیک پیگیری می‌کند در توئیتر خود مدعی شد: «یک منبع ارشد دیپلماتیک به من گفت که مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران ممکن است به دلیل باقی ماندن نقاط مورد اختلاف زمان بیشتری ببرد».

این اخبار و حواشی منتشر شده از مذاکرات بیانگر این است که مسیر مذاکرات مسیر پیچیده ای بوده و هر آن احتمال  دارد که مسیر آن عوض شده و هر آنچه تا کنون رشته شده است پنبه شود.

انتهای پیام

کد خبر 5091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =