کد خبر 5176
۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹

یادداشت؛

مجلس به دنبال چه نوع توافقی است؟

مطالبات مجلس از مذاکره کنندگان برجام
مجلس به دنبال چه نوع توافقی است؟

با توجه به مواضع مقامات سیاسی و گمانه زنی های رسانه ای، به نظر می رسد که توافق ایران و طرفهای غربی برای بازگشت به برجام نهایی شده و صرفاً چند مورد جزیی باقی مانده که طرفیهن در حال مذاکره بر سر آنها هستند.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: انتظار می رود که با توجه به مذاکرات سازنده طرفین و اخبار منتشر شده پیرامون حصول توافق نهایی از زبان مقامات سیاسی طرفین، طی ساعات آتی خبر توافق اعلام شود و بار دیگر ایران و کشورهای 1+5 به برجام بازگردند.

با تغییر دولت، ایران موضع سرسختانه ای اتخاذ کرد و دیگر به مانند سابق رسیدن به توافق به هر قیمتی مدنظر دولتمردان جدید نبود. در این میان مجلس نیز بر کسب منافع حداکثری دراین دور از مذاکرات تأکید و نمایندگان اعلام کردند که جزییات مذاکرات را تحت رصد خود دارند و اجازه عبور از خط قرمزها به مانند آنچه در دولت قبل روی داد را نخواهند داد.

خواسته مجلس؛ لغو تمام تحریم ها

یکی از مهمترین خواسته های نمایندگان مجلس از دولت جدید در مذاکرات، لغو تمامی تحریم ها به صورت یکباره و بدون هیچ قید و شرط است. از این رو نمایندگان تأکید دارند که در مذاکرات می بایست بر روی این نکته تأکید شود ایران به توافقی که حاصل آن لغو تحریم ها نباشد پایبندی نخواهد داشت و چنین توافقی ثمره ای برای جمهوری اسلامی ندارد. برخلاف دولت روحانی که نوعی وادادگی و بی تدبیری در مذاکره داشت و در هر بار مذاکره امتیازاتی به طرف های غربی داد و متقابلا چیزی دریافت نمی کرد در این دور از مذاکرات نمایندگان خواستار شفافیت عملکرد دولت هستند و خواستار تضمین قوی و جدی برای لغو تمامی تحریم های ظالمانه بر ضد ملت ایران می باشند. در این چارچوب حذف تحریم های  کاتسا ،کاتسا یوترن و آیسا نیز مدنظر نمایندگان بوده و آنها خواستار این هستند که این تحریم ها هم به صورت کامل لغو شود.

مذاکره براساس مصوبات مجلس

از دیگر خواسته های مجلس در دور جدید مذاکرات این است که تیم مذاکره کننده از قوانین مصوب مجلس عدول نکند و همواره در مسیری حرکت کند که مجلس با قوانین خود تعیین کرده است. از مهمترین قوانین مصوب مجلس در این زمینه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها می باشد که عامل مهمی در افزایش توان و دست برتر داشتن ایران در دور جدید مذاکرات می باشد و توان چانه زنی ایران را در مذاکرات بالا برد. تصویب این قانون یک منشأ برای گفتگو با دست پر و از موضع بالا شده است همچنانکه وزیر امور خارجه نیز عنوان کرد این قانون می‌تواند بسیار کمک کند. مطابق ماده ۷ قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی  دولت جمهوری اسلامی  ایران موظف است انجام تعهدات طرف غربی در لغو تحریم ها به ویژه تحریم های نفتی ، بانکی و بازگشت پول صادرات به صورت بانکی و بدون هیچ مشکلی را به مجلس شورای اسلامی گزارش کنند و در صورت تایید و تصویب، مجلس می‌تواند نسبت به گامهای کاهشی در زمینه هسته ای اقدام نماید.

اخذ تضمین از طرفهای غربی

یکی دیگر از تأکیدات مجلس عدم امکان خروج طرف غربی به ویژه آمریکا از برجام می باشد. نمایندگان مجلس خواستار تضمینهای قوی و عملیاتی هستند که آمریکا مجدداً در میانه راه از برجام خارج نشود و اقتصاد ایران را دچار التهاب نکند. همچنین اخذ ضمانت برای عدم استفاده از مکانیسم ماشه و راستی آزمایی ایران برای صحت انجام تعهدات از طرف غربی در این چارچوب مدنظر نمایندگان مجلس می باشد.

با توجه به بدعهدی های مکرر غربی ها و آسیبی که از طریق به اقتصاد ایران تحمیل شده است، مجلس و دیگر قوای جمهوری اسلامی در این دور از مذاکرات، موضعی قاطع و استوار اتخاذ کرده و به مانند گذشته به وعده ها و قول های طرف غربی اعتماد نمی کنند و خواستار ضمانت اجرای قوی در این زمینه هستند.

انتهای پیام

کد خبر 5176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =