کد خبر 5328
۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶

یادداشت؛

خطوط قرمز و نقش غیرتشریفاتی مجلس در روند مذاکرات هسته‌ای

خطوط قرمز و نقش غیرتشریفاتی مجلس در روند مذاکرات هسته‌ای

مجلس تاکید و التزام ویژه ای بر رعایت حدود قوانینی دارد که در خصوص مذاکرات با کشورهای غربی به تصویب رسانده است. از این رو نمایندگان مجلس بارها در مواضع خود اعلام کرده اند که نسبت به مفاد توافق هسته ای حساسیت دارند و هر قانونی را تصویب نمی کنند.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: مذاکرات هسته ای به مراحل پایانی خود نزدیک شده است و انتظار می رود که طی روزهای آتی با حل و فصل مسائل جزیی باقیمانده، فصل نوینی در سیاست خارجی ایران شروع شود. مجلس نقش عمده ای در سیاست خارجی ایران دارد و قانون اساسی در این زمینه، وظایفی بر عهده آن قرار داده است.

نقش غیرتشریفاتی مجلس در روند مذاکرات هسته ای

مجلس نقش ویژه ای در تصویب قوانینی دارد که مربوط به سیاست خارجی کشور است. طبق قانون نیز چنین نقشی به مجلس سپرده شده و تمامی قراردادها و مقاوله نامه ها که توسط دولت منعقد می شوند در نهایت باید در مجلس به تصویب برسند تا بتوانند تبدیل به قانون شوند و به اجرا برسند. از این رو باید گفت که نقش مجلس در مذاکرات هسته ای، تشریفاتی نبوده و این قوه، نقش اصلی را در این زمینه بر عهده دارد.

لغو تحریم ها، خط قرمز مجلس

در روند مذاکرات، مجلس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها را به تصویب رسانده است و نمایندگان مجلس بارها تأکید کرده اند که خط قرمز مجلس لغو تحریم هاست و بدون لغو تحریم ها ساختار مذاکرات فاقد ارزش قانونی بوده و مجلس نیز برای آن وجاهتی قائل نیست. طبق ماده ۷ قانون لغو تحریم ‌ها چنانچه طرف‌ های برجام، تحریم ‌ها را لغو کرده و تضامین معتبر ارائه کنند مجلس بعد از اخذ گزارش از دولت و وزارت امور خارجه، این گزارش را در کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون انرژی مورد بررسی قرار خواهد داد.

نفع اقتصادی ایران از مذاکرات

مجلس شورای اسلامی بنا بر اختیاراتی که قانون اساسی بر عهده آن قرار داده است بر نتایج مذاکرات نظارت دارد و دستاوردهای حاصل از آن برای مجلس دارای اهمیت ویژه ای است. از دیدگاه مجلس، مذاکرات وین و توافق احتمالی باید به نفع اقتصادی ملت ایران منجر شود وگرنه این مذاکرات زاید بوده و بدون حاصل اقتصادی و تجاری برای جمهوری اسلامی، به هیچ درد خاصی نخواهد خورد.

عدم عقب نشینی از دستاوردهای هسته ای

دستاوردهای هسته ای دانشمندان ایرانی از دیگر مواردی است که مجلس نسبت به آن حسیاست ویژه ای دارد و نمایندگان همواره این مورد را مورد تأکید قرار داده اند که این دستاوردها باید حفظ شود و وادادگی دولت قبلی در این زمینه در دولت فعلی ادامه نیابد. از این رو نمایندگان مجلس به مفاد مذاکرات و امتیازاتی که به طرفین مذاکره داده می شود نظارت دارند و نسبت به بند بند مذاکرات و جزییات آن ملاحظات خواهند داشت.

با توجه به نقش قانونی مجلس در تصویب قوانین و نظارت بر هر آنچه که در عرصه سیاست خارجی ایران می گذرد تجربه دولت قبلی که در عرصه خارجی رویکرد منفعلانه ای داشت در این دولت نباید تکرار شود و نمایندگان حساسیت خاصی نسبت به روند مذاکرات وین دارند و مفاد و جزییات آن را در مجلس مورد موشکافی قرار خواهند داد تا قانونی بر خلاف منافع ملت ایران به تصویب و اجرا نرسد.

انتهای پیام

کد خبر 5328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =