کد خبر 5304
۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲

گزارش اختصاصی؛

واکنش مجلس به متن فراتر از برجام مذاکرات وین/ انطباق با فرامین ۹ گانه رهبری و قانون اقدام راهبردی چه شد؟

واکنش مجلس به متن فراتر از برجام مذاکرات وین/ انطباق با فرامین ۹ گانه رهبری و قانون اقدام راهبردی چه شد؟

مذاکرات وین به مرحله حساس تصمیم گیری پایتخت‌های ۱+۴ رسیده و تقریبا متن نهایی شده است؛ اما این سوال وجود دارد که با توجه به تصویب ۲۰ دقیقه برجام در مجلس دهم، آیا مجلس یازدهم هم باید متن مذاکرات وین را تصویب کند؟

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: چند هفته‌ای است که می‌گویند به احیای برجام (خوب یا بد) نزدیک شده‌ای و این احتمال وجود دارد که به زودی مذاکرات وین به نتیجه برسد.

مجلس یازدهم در زمان دولت روحانی قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را تصویب کرد که بر اساس آن که نمایندگان باید از جزییات مذاکرات باخبر و کار با نظارت آنها پیش برود. حال پرسش این است، اکنون که مذاکرات به مراحل حساس و شاید پایانی رسیده، نمایندگان از جزییات جلسات برجامی در وین باخبرند؟

اول اسفند سال ۱۴۰۰ بود که بیانیه‌ای با امضای ۲۵۰ نماینده مجلس شروطی را برای دولت و تیم مذاکره کننده ترسیم کردند که به شرح ذیل بود:

۱_دولت ظالم و تروریست آمریکا و نیز دنباله روان ضعیف و ذلیل آمریکا  یعنی سه کشور اروپایی در طول هشت سال گذشته نشان دادند که به هیچ تعهدی پایبند نبوده و از هر وسیله ممکن  جهت  ضربه وارد کردن به منافع ملت ایران استفاده و حتی بر خلاف تمام قوانین دنیا دارو را نیز علیه ملت ایران تحریم کردند و بر این اساس باید از تجربیات سابق درس عبرت بگیریم و با خط قرمز قرار دادن  منافع ملت  ایران بدون اخذ تضامین لازم متعهد به هیچ توافقی با بدعهدان نگردیم .

۲-دولت تروریست آمریکا و سایر کشورهای عهد شکن غربی باید تضمین دهند که از برجام خارج نمی‌شوند.

۳- رژیم آمریکا و سایر کشورهای طرف برجام باید تعهد دهند که  از مکانیزم ماشه استفاده نخواهند کرد.

 ۴- رژیم آمریکا و سه کشور اروپایی باید به ملت ایران تعهد دهند که تحریمها علیه ملت ایران به بهانه‌های واهی هسته‌ای، تروریسم ،موشکی و حقوق بشر را لغو کنند از جمله باید تحریم های   کاتسا ،کاتسا یوترن و آیسا حذف شوند.

۵ -در مقام اجرا باید ابتدا آمریکا و سایر  بدعهدان برجام به تعهدات خود در قبال تحریم‌ها عمل کنند و بعد از راستی‌آزمایی ایران به سراغ انجام تعهدات خود رفته و آن را انجام دهد.

۶- مطابق ماده ۷ قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی  دولت جمهوری اسلامی  ایران موظف است انجام تعهدات طرف غربی در لغو تحریم ها به ویژه تحریم های نفتی ، بانکی و بازگشت پول صادرات به صورت بانکی و بدون هیچ مشکلی را به مجلس شورای اسلامی گزارش کنند و در صورت تایید و تصویب، مجلس می‌تواند نسبت به گامهای کاهشی در زمینه هسته ای اقدام نماید.

برای بررسی وضعیت خروجی مذاکرات وین در مجلس با حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، با اشاره به مذاکرات وین و نقش مجلس در این باره اظهار داشت: اگر در متن مذاکرات وین چیز جدیدی خارج از برجام باشد حتماً باید به تصویب مجلس برسد زیرا طبق اصل ۳۹، ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی به صراحت بر همین موضوع تأکید شده است.

وی افزود: برجام با هر کیفیتی بود در مجلس به تصویب رسید و اگر چیزی فراتر از برجام باشد حتی یک خط و یا یک کلمه که تعهد جدیدی در آن وجود داشته باشد باید حتما در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: نقش مجلس به عنوان ناظر باید در خروجی مذاکرات و متن نهایی آن پررنگ‌تر دیده شود یعنی اگر بحث راستی‌آزمایی وجود باید مجلس ناظر بر آن باشد مگر مواردی که شورای عالی امنیت ملی آن را تصویب کند که موضوعی جدا است و استثناء مواردی است که شورای عالی امنیت ملی به آن ورود می‌کند زیرا محرمانه تلقی می‌شود اما در سایر موارد باید نقش نظارتی مجلس جدی گرفته شود.

سلیمی گفت: یکی از مواردی که در مذاکرات وین مطرح است موضوع انتفاع اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی است و ایران باید از این مذاکرات و خروجی آن انتفاع ببرد و اگر قرار باشد این موضوع عملیاتی شود باید مجلس آن را تأیید کرده و بر آن نظارت کند که آیا ما انتفاع اقتصادی بردیم یا اینکه این انتفاع برای کشورمان حاصل نشد.

وی گفت: بحث تضمین هم یکی از مواردی است که در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به آن اشاره شده و بر آن تأکید شده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس تأکید کرد:‌هر تعهدی که به طرف غربی داده شود باید در قالب دو چارچوب باشد که چارچوب اول الزامات ۹‌گانه‌ای که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید داشته‌اند که البته در مذاکرات وین هم باید ساری و جاری باشد؛ فرمایشات ایشان در خروجی مذاکرات وین باید دقیقاً اجرایی شود و میزان انطباق آن با متن نهایی مذاکرات بایستی بررسی شود که از این دستورالعمل و خط قرمز عبور نشود.

سلیمی گفت:‌میزان انطباق تعهدات و موافقت‌نامه و متن نهایی مذاکرات وین باید با قانون اقدام راهبردی که مجلس یازدهم آن را به تصویب رسانده است باید مورد ارزیابی قرار گیرد که رعایت تمامی این موارد نقش ویژه مجلس را به صورت روشن و واضح بیان کرده است.

انتهای پیام

کد خبر 5304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =