کد خبر 5282
۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴

گزارش اختصاصی؛

تغییر انگاره ذهنی مسئولان ایرانی توسط آمریکا برای معرفی روسیه به عنوان عامل شکست مذاکرات

تغییر انگاره ذهنی مسئولان ایرانی توسط آمریکا برای معرفی روسیه به عنوان عامل شکست مذاکرات

مذاکرات هسته ای وین به روزهای نهایی و حساس خود رسیده است و به همین اساس آمریکا در ذهن برخی مسئولان ایرانی این ذهنیت غلط را جا انداخته که در حال توافق ایران به دلیل اختلافات با روسیه است در حالی که این انگاره کاملا اشتباه است.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما- محمدرضا اخوان نیلچی: مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۴ در حالی از سال گذشته پیگیری می شود که روند آن و تیم ایرانی و دستور کار آن تغییر اساسی کرده و تهران از جایگاه پاسخگو به جایگاه مدعی و مطالبه گر ارتقا پیدا کرده است.

همین موضوع باعث شده که غربی های بازنده دور جدید مذاکرات با دولت سیزدهم جمهوری اسلامی در هر چند ماه یکبار دست به اجرای برخی عملیات های روانی برای بهم ریختن ذهن تیم مذاکره کننده کشورمان و همچنین زدن زیر میز شود.

آمریکا، با پیوست های رسانه‌ای به دنبال زدن دو نشان با یک تیر است؛ اول اینکه زمینه‌های توسعه برنامه هسته‌ای ایران را کاهش دهند. دوم اینکه با حرکات مصنوعی به دنبال گرفتن ژست «حسن‌نیت» است، تا تیم مذاکره کننده ایرانی را تحت فشار قرار داده و آن را مجبور به انعطاف بیشتر کنند. به بیانی ساده‌تر، آمریکا با این کار، هم به دنبال تامین منافع فنی خود بوده و هم اینکه در آستانه ازسرگیری مذاکرات برای خود اهرم‌سازی رسانه‌ای و روانی می‌کند.

همچنین آمریکا به دنبال احصای تاثیر روانی و نه عملی آن است، تا اینکه اقتصاد داخلی ایران را در برهه‌ای که نیاز به تصمیم‌گیری سیاسی است، تحت الشعاع قرار دهد. واشنگتن با این اقدام، بیش از آنکه به دنبال مخابره کردن سیگنال مثبت باشد، به دنبال ایجاد فضای کاذب قطعیت توافق است، تا بازار و مولفه‌ای اقتصادی نظیر نرخ ارز از آن متاثر شوند. یکی از سناریوها می‌تواند این باشد که، آمریکا و مقامات غربی به محض ازسرگیری مذاکرات وین، اظهارات منفی ایراد کرده و ایران را در دوراهی تصمیم‌گیری در وین قرار دهند. این اقدام می‌تواند بازار را دچار شوک کرده، و با هدف تغییر محاسبات تهران، دولت ایران را تحت فشار قرار دهد.

از زاویه سیاسی، این اقدام می تواند هدف ایجاد افتراق و دوقطبی در بین جریان‌های سیاسی در داخل ایران را دنبال کند. با این توضیح که عده‌ای آن را حسن نیت آمریکا ترجمه کنند، و عده‌ای نقطه مقابل آن را قلمداد کنند. بنابراین، اقدام اخیر دولت آمریکا، بیش از آنچه که در ظاهر می‌نماید پیچیده است. چرا که گذشته به ما می‌گوید که آمریکایی‌ها در مقاطع حساس، به جای گشایش، از اهرم‌های فشار متنوع استفاده می‌کنند. چنین شرایطی نیازمند هشیاری گروه های و نخبگان سیاسی را می‌طلبد تا فریب بازی چند لایه و چند سطحی آمریکا را نخورده و از روی سادگی، آن را نشانه حسن نیت دولتی ندانند.

آمریکا انگاره ذهنی برخی مسئولان ایرانی را تغییر داده

هادی بیگی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، اظهار داشت: آمریکایی‌ها کاری که در حین مذاکرات انجام می‌دهند و متأسفانه روی برخی از مسئولان کشورمان هم تأثیر گذاشته آن است که آنها به دنبال جا انداختن این تفکر هستند که ما به خاطر درگیری با روسیه به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که اختلافات با تهران را کم کنیم و نیاز به ایران داریم.  

وی افزود: اگر ایرانی‌ها به این باور برسند که آمریکا به کشورمان نیاز دارد و به همین دلیل مذاکرات پیش می‌رود عملاً ما در دام آنها می‌افتیم که خروج از آن بسیار سخت است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد:‌ باید طراحی آمریکایی‌ها را حین مذاکرات هسته‌ای به هم بزنیم و تنها راه آن خنثی کردن تحریم‌ها است.  

بیگی‌نژاد گفت:‌ این احتمال وجود دارد که آمریکایی‌ها و روس‌ها به یکباره معامله کنند چرا که تاریخ نشان داده است ابرقدرت‌ها به یکباره به دلیل وجود دشمن مشترک با یکدیگر کنار می‌آیند. این در حالی است که در جریان جنگ جهانی دوم چرچیل، روزولت و استالین، نخست وزیر بریتانیا، رئیس جمهور آمریکا و رهبر اتحاد جماهیر شوروی در تهران حاضر شدند و با یکدیگر عکس یادگاری گرفتند زیرا آنها با صورت ایدئولوژیک با یکدیگر نیستندبلکه اگر منافع‌شان ایجاب کند با یکدیگر دشمن می‌شوند و اگر اینگونه نباشد با یکدیگر کنار می‌آیند.

وی با اشاره به بحران اوکراین و روسیه گفت: آمریکایی‌ها از بحران اوکراین حمایت نکردند و به راحتی کنار کشیدند و ممکن است بعد از گذشت چند وقت اعلام کنند که بهتر است اوکراین با روسیه کنار بیاید.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: هیچ راهی جز خنثی کردن تحریم‌ها نداریم و نبایستی خیلی به مذاکرات و نتایج آن دل‌خوش باشیم.

انتهای پیام

کد خبر 5282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =