کد خبر 5410
۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۷

جزئیاتی از عبور تیم مذاکره کننده از خطوط قرمز/ تضمین از آمریکا نگرفتند و با احیا برجام، مکانسیم ماشه فعال می‌شود

جزئیاتی از عبور تیم مذاکره کننده از خطوط قرمز/ تضمین از آمریکا نگرفتند و با احیا برجام، مکانسیم ماشه فعال می‌شود

نماینده ملایر در مجلس با انتقاد از تیم مذاکره کننده کشورمان از خطوط قرمز ترسیم شده رهبر معظم انقلاب گفت: متاسفانه نتوانسته‌اند از آمریکا تضمینی بگیرند در حالی که ما باید در ابتدا راستی آزمایی کنیم اما چون این کار را نکردند بزودی مکانیسم ماشه فعال خواهد شد.  

هادی بیگی‌نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، با اشاره به امضای یک بیانیه در مجلس با حدود ۱۹۰ امضا در خصوص مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: بیش از دو سوم  نمایندگان مجلس معتقدند که مسیری که دولت در خصوص مذاکرات می‌رود مسیر درست و صحیحی نیست و نفع اقتصادی ملت از آن حاصل نخواهد شد و امیدواریم هرچه سریع‌تر دولت و تیم مذاکره‌کننده مسیر خود را اصلاح کنند.

وی ادامه داد: دولت باید طبق قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها اقدامات خود را در مذاکرات وین انجام دهد؛ آمریکایی‌ها طبق برجام بایستی تحریم‌هایی که می‌بایست حذف کنند را عملیاتی کنند و جمهوری اسلامی راستی‌آزمایی کند که آیا لغو تحریم‌ها انجام شده است یا خیر که اگر این کارها عملیاتی شود ایران کارهای خود را انجام دهد.

فرصت ۳۶۵ روزه به برخی ها برای تحریم

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متأسفانه تیم مذاکره‌ کننده تضمینی از آمریکا نگرفته‌اند و اعلام کردند که وقتی آمریکایی‌ها مجدداً وارد برجام شدند می‌تواند تحریم‌ها را اعمال کند که  این موضوع به هیچ‌وجه با منافع ما تطابق ندارد و اگر آمریکایی‌ها بنا داشتند تحریمی اعمال کنند به برخی از شرکت‌های غیر ایرانی و غیر آمریکایی فرصت ۳۶۵ روزه می‌دهد که ایالت متحده بنا دارد تحریم‌ها را اعمال کند.

بیگی‌نژاد خاطرنشان کرد: اگر این موضوع در متن اصلی مذاکرات وجود داشته باشد هیچ کشوری دیگر جرأت نمی‌کند با ما کار اقتصادی کند.

جزئیاتی از عبور تیم مذاکره کننده از خطوط قرمز/ تضمین از آمریکا نگرفتند و با احیا برجام، مکانسیم ماشه فعال می‌شود

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه سخنرانی‌های بایدن را به عنوان تضمین در نظر گرفته‌ و لغو تحریم‌های آمریکا را شماره‌ای کرده‌اند به نحوی که دستور فلان رئیس جمهور در موضوع فلان تحریم را در متن مذاکرات گنجانده‌اند در حالیکه اگر قرار است تحریمی لغو شود به معنی حذف آن نیست بلکه به معنی تعلیق است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: در برخی قسمت‌های متن اصلی مذاکرات متأسفانه راستی‌آزمایی آن را به آمریکایی‌ها سپرده‌اند در حالیکه قرار بود جمهوری اسلامی راستی‌آزمایی کند.

مکانیسم ماشه فعال می‌شود

وی افزود: به نظر می‌رسد آمریکا بنا دارد به برجام بازگردد در حالیکه ایالت متحده متهم است که بایستی به تمامی تعهدات عمل کند و بعد از آن به نظر می‌رسد که بنا دارند مکانیسم ماشه را  طبق برجام اجرا کنند و با این کار می‌خواهند جمهوری اسلامی را به گوشه رینگ ببرند و آمریکا و متحدانش می‌خواهند ایران را از لحاظ حقوقی و رسانه‌ای و سیاسی به عنوان متهم در دنیا جلوه دهند که بسیار خطرناک است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متأسفانه غربی‌ها دوگانه سپاه و معیشت را راه انداخته‌اند در حالیکه به خاطر موضوعات و بندهای دیگر است که مذاکرات به سرانجام نرسیده است.

جزئیاتی از عبور تیم مذاکره کننده از خطوط قرمز/ تضمین از آمریکا نگرفتند و با احیا برجام، مکانسیم ماشه فعال می‌شود

بیگی‌نژاد گفت:‌ برخی موارد در متن پیوست مذاکرات وجود دارد اما مشخص نیست که برخی از این موضوعات الحاق به متن است یا جزو متن یا خارج از متن.

وی افزود:‌ متأسفانه برخی از اعضای تیم مذاکره از طرف مجلس شورای اسلامی به غربی‌ها هم قول‌هایی را برای تنظیم بخش‌های از قانون به نفع متن اصلی مذاکرات داده‌اند اما در مجموع به متن اصلی مذاکرات بدبین هستیم اما خواسته نمایندگان مجلس آن است که قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها رعایت شود و راستی‌آزمایی صورت گیرد و هر زمان که غربی‌ها به تعهدات خود عمل کردند به تعهدات خود بازگردیم.  

نفوذ در بدنه تیم کارشناسی و جولان تفکر غربی

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی درباره احتمال تصویب متن مذاکرات وین در مجلس یازدهم اظهار داشت: احتمال دارد بخش‌هایی از متن مذاکره را محرمانه تلقی کرده و با استفاده از ظرفیت شورای امنیت ملی نیازی به تصویب مجلس نداشته باشد اما ممکن است نگاه به متن مذاکرات به مانند برجام باشد و تصمیم‌گیری در تصویب مجلس شورای اسلامی باشد؛ ممکن است توافقاتی صورت گرفته باشد که تا توپ را در زمین مجلس بیندازند و فرصت ۴۵ تا ۶۰ روزه برای تصویب آن بدهند ولی در آن صورت خیلی بنایی بر عدم تصویب آن در مجلس وجود نخواهد داشت.

جزئیاتی از عبور تیم مذاکره کننده از خطوط قرمز/ تضمین از آمریکا نگرفتند و با احیا برجام، مکانسیم ماشه فعال می‌شود

بیگی‌نژاد گفت: اگر در متن مذاکرات نفع ملی و اقتصادی وجود داشته باشد مجلس حرفی برای تصویب آن ندارد  اما وقتی امکان گرفتن تضمین از آمریکایی‌ها نباشد و هر لحظه  احتمال خروج آمریکا از آن باشد و بنایی به جریان افتادن مکانیسم ماشه باشد و تحریم‌ها مجدداً بازگردد توافق بی‌معنا است.

وی درباره نقش نفوذی در تیم مذاکره کننده کشورمان خاطرنشان کرد: متأسفانه نفوذ طیف غربگرایی در بدنه کارشناسی مذاکرات بسیار جدی است که همین افراد مستمراً اعلام می‌کنند که بایستی کوتاه بیاییم.  

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: علی باقری رئیس تیم مذاکره کننده کشورمان هم قطعاً براساس نظرات کارشناسی کارهای خود را پیش می‌برد. این در حالی است که کارشناسان تیم مذاکره کننده کشورمان از طیف فکری دولت قبل هستند.

بیگی‌نژاد گفت: وقتی آقای ظریف اعلام می‌کرد که آمریکا با یک کلید می‌تواند کل سیستم دفاعی کشورمان را از کار بیندازد این حرف او برگرفته از تفکرش بود و ما به هیچ‌وجه او را نفوذی اعلام نمی‌کنیم بلکه او اینگونه فکر می‌کند.  

انتهای پیام

کد خبر 5410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =