کد خبر 5300
۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷

نگاهداری مطرح کرد

تاکید بر ضرورت حرکت به سمت آموزش های مهارتی

تاکید بر ضرورت حرکت به سمت آموزش های مهارتی

نشست مشترک بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس و حسین بلندی سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی با حضور جمعی از مسئولان این مراکز برگزار شد.

به گزارش نمایندگان ما، نشست مشترک بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس و حسین بلندی سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی با حضور جمعی از مسئولان این مراکز برگزار شد.

در این نشست نگاهداری با تاکید بر این نکته که اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی یکی از مشکلات کشور است و در این زمینه تا به امروز اقدامات صورت گرفته چندان مثمرثمر نبوده، گفت: مهارت آموزی به فارغ التحصیلان دانشگاهی دغدغه‌ای است که از سال‌های پیش در کشور وجود داشته اما تلاش های کافی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی جامعه نیاز به آموزش های مهاتی داریم. در واقع تناسب بین آموزش عالی و نیاز بازار کار موضوع زمین مانده‌ای است. هنوز در این زمینه تکلیف کشور روشن نیست.

نگاهداری در بخش دیگری از سخنان خود به تحولات آینده پرداخت و ادامه داد: مهارت ها و رشته های مورد نیاز متناسب با این تحولات، مدام در حال تغییر و تحول است. بنابراین در این زمینه باید کار کنیم تا همانند برخی موضوعات دیگر غافل گیر نشویم. خانه خلاق قوه مقننه در همین زمینه ماموریت دارد تا تحولات آینده را بررسی کرده و تاثیر این تحولات بر حکمرانی را تحلیل و ارزیابی کند تا به موقع قانونگذاری انجام شود.

وی ادامه داد:  دانشگاه جامع علمی و کاربردی نیاز به بازسازی چهره خود در افکار عمومی دارد؛ نیاید این تلقی در جامعه شکل بگیرد که دانشگاه علمی کاربردی از ماموریت های خود که همان ارایه آموزش های مهارتی است، دور شده است.

رئیس مرکز پژوش های مجلس سپس به ضرورت گسترش همکاری های این مرکز با دانشگاه جامع علمی کاربردی پرداخت و تصریح کرد: در دو حوزه تفنینی و نظارتی آماده همکاری با دانشگاه جامع علمی کاربردی هستیم.

وی در مورد تدوین برنامه هفتم توسعه هم با اشاره به برگزاری جلسات با بخش های مختلف دولت و مجمع تشخیص گفت: در راستای تغییر رویکرد در مرکز پژوهش و همکاری حداکثری با اندیشکده ها و مراکز علمی کشور آماده هستیم با دانشگاه جامع علمی و کاربردی هم همکاری کنیم.

در ادامه این نشست رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی هم با اشاره به اهم اقدامات صورت گرفته در این دانشگاه، بیان داشت: انجام مطالعات بازار کار و نیاز سنجی شغلی برای تدوین ۱۰۰ برنامه درسی متناسب با نیاز بازار کار و همچنین تلاش برای ارتقاء جایگاه دانشگاه از طریق احیا آموزش های علمی کاربردی در دستگاه های دولتی از جمله محورهای این اقدامات بوده است.

وی افزود: همچنین ترویج هنجارهای قالب بر محیط علمی و فناوری در محیط کار از طریق برنامه ریزی برای تدوین ۵۷ دوره  مبتنی بر فناوری و تغییر رویکرد در دو بخش نحوه جذب و ظرفیت پذیرش دانشجو و همچنین برنامه ریزی برای تسری نظارت و ارزیابی بر کل عناصر نظام آموزشی با تمرکز بر ارزیابی خروجی نهایی از دیگر اقدامات دانشگاه در سال جاری بوده و در سال آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد.

بلندی سپس به تشریح پروژه های کلان این دانشگاه پرداخت و گفت: طرح ملی سکان(سنجش، کارآفرینی و آموزش نیروی انسانی) یعنی تربیت یکصد هزار نیروی انسانی در حوزه فناوری اطلاعات با مشارکت کمیته اشتغال مجلس، طرح ملی سرباز مهارت، طرح ملی توانمند سازی زنان سرپرست خانوار و طرح ملی آموزش های سایبری از طرح هایی کلان دانشگاه است.
بلندی همچنین توجه به فناوری های تقاضا محور را از دیگر اقدامات این دانشگاه دانست و تصریح کرد: تلاش داریم تا در تدوین برنامه هفتم توسعه به صورت فعال و موثر مشارکت داشته باشیم.

انتهای پیام

کد خبر 5300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =